3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
paardentrailer
1800es
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 11-11-2005

- C5 3.0 hdif Sedan exclusive
- C3 1.6 vti 120 exlusive automaat
Gepost: 10 maart 2006 04:58 PM
  [ # 31 ]

juist en daarvoor kom je bij mij (zie http://www.rieske.com) Laughing , maar even serieus, een rustige defensieve rijstijl is het belangrijkste.

jaaa, ik ben ook trots op mijn volvo

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 10 maart 2006 05:01 PM
  [ # 32 ]

Misschien niet helemaal duidelijk van mijn kant, maar die elektrische remmen is dus een unit die je in de dissel zet. Die unit sluit je vervolgens aan op je oplooprem en op die manier anticipeert je oplooprem op wat je auto gaat doen.

Xsara_Coupe

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 10 maart 2006 05:47 PM
  [ # 33 ]
zandvoorta schreef:

Dan paardje maar een beetje doorelkaar geschud, altijd nog beter dan dat ie op z’n kop ligt. Het is een zeer belangrijk punt bij caravans en dus is daar uitgebreidt onderzoek naar verricht en remmen is gewoon het beste. Uit een slinger trekken kan alleen een zeer ervaren rijder met een auto met erg veel extra vermogen. Voor de doorsnee rijder gewoon niet te doen. Remmen dus.
Door krachtig remmen activeer je de oplooprem van de aanhanger waardoor die snelheid verliest en weer onder controle te krijgen is.

Beter voorkomen dat ie gaat slingeren. Dus zorgen voor een stabiele combinatie.

Ik heb een keer gehad op vakantie dat de combinatie begon te slingeren (bij 90 ofzo, door een windvlaag). Het was niet mijn auto gelukkig. Er hing een loodzware kerrufun achter de haak. In dat geval niet geprobeerd te corrigeren met stuurbewegingen (Weg was toch heel breed), af laten remmen en hij werd weer stabiel. Of dit wijs was? ja, achteraf wel, want er is niks gebeurd.

Maar als ik het achteraf moet bezien:

- nooit zo’n zware, slecht beladen, onbehouwen caravan achter de haak gooien
- dit ging bult af: snelheid beperking was dus belangrijk
- deze caravan had geen slingerkoppeling, beter van wel. Ik heb daarna div. caravans gerededen met anti-slingerkoppeling en die waren veel stabieler.

Een paardentrailer is airodynamisch wat prettiger dan een caravan, dus je hebt minder last van rukwinden of passerende vrachtwagens. Verder heeft een paardentrailer volgens mij over het algemeen een beter en stabieler onderstel (ook nog eens 2 assen), dus reageert ie veel stabieler op de bewegingen van het paard.

Psychologisch is wat Caroline zegt ook wel belangrijk: je hebt een levend dier achter de haak en daar moet je gewoon voorzichtig mee omgaan. Met een caravan boeit t niet of je hard in de remmen gaat, etc..

Persoonlijk wil ik gewoon geen caravan (meer) achter de haak op vakantie. Voordeel dat je er van hebt weegt mijns inziens niet op tegen de nadelen van het sleuren. Meja, da’s persoonlijk dus.

Paardentrailer is weer een heel andere afweging. Gelukkig hoef je er in de regel niet zo lang mee te rijden en het staat buiten kijf dat als je een paard hebt, dat je er dan ook wel eens mee ergens anders naar toe wilt.

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 10 maart 2006 06:13 PM
  [ # 34 ]

Het is al wat je zelf typed, gewoon zorgen voor een goede belading, kogeldruk en banden en dan is er niets aan de hand. Ook een auto die zwaarder is dan de caravan is wel zo prettig. De anti-slingerkoppeling is niet voor de veiligheid maar is comfortverhogend. De combinatie moet van zichzelf stabiel zijn. Als je daarvoor een anti-slingerkoppeling nodig hebt zit je echt wel fout. En snelheid aanpassen bij heuvel af, erg essentieel. Een paardentrailer zal door de tandemas veel stabieler van zichzelf al zijn.

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 10 maart 2006 06:16 PM
  [ # 35 ]
zandvoorta schreef:

Het is al wat je zelf typed

Eigenlijk, ....

mpostma schreef:

Persoonlijk wil ik gewoon geen caravan (meer) achter de haak op vakantie. Voordeel dat je er van hebt weegt mijns inziens niet op tegen de nadelen van het sleuren. Meja, da’s persoonlijk dus.

Wink

Maar goed, let’s talk about .. paardentrailers achter de XM.

Profiel  
 
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 945
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 10 maart 2006 07:28 PM
  [ # 36 ]

Ik heb het even nagevraagd op mijn forum en kennelijk wordt die fabel over het gasgeven zelfs door (auto)rij-instructeurs verspreid.
Ik heb trouwens gelijk even gevraagd of er iemand is die ervaring heeft met een XM Wink

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 10 maart 2006 07:38 PM
  [ # 37 ]
Caroline81 schreef:

Ik heb het even nagevraagd op mijn forum en kennelijk wordt die fabel over het gasgeven zelfs door (auto)rij-instructeurs verspreid.
Ik heb trouwens gelijk even gevraagd of er iemand is die ervaring heeft met een XM Wink

Haha, ik ben benieuwd! Je zou toch zeggen dat er daar wel enkele ervaringsdeskundigen zitten. Ik kan het wel mooi vertellen, maar ik heb nog nooit met een stampend en bewegend paard gereden, alleen met een kerruffun..

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 10 maart 2006 08:37 PM
  [ # 38 ]
Caroline81 schreef:

Ik heb het even nagevraagd op mijn forum en kennelijk wordt die fabel over het gasgeven zelfs door (auto)rij-instructeurs verspreid.

Probeer maar eens 2 ton aanhangergewicht binnen een fractie van een seconde te versnellen, heb je toch echt een range rover V8 automaat voor nodig.  Very Happy

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
Texter
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 215
Geregistreerd: 28-02-2006

Gepost: 10 maart 2006 08:50 PM
  [ # 39 ]

De overhang achter is kort dus de koppeling zit dichtbij de achteras zodat de hefboomwerking vanaf de aanhanger op de achteras minder is en de aanhanger minder uitzwiept als je een bocht neemt (fijn voor het dier). De korte overhang achter is een grote reden waarom de ZX, Xantia, Xsara(?) en C4 trekauto van het jaar werden in hun klasse en in 2 gevallen overall.
Er rust relatief veel gewicht op de vooras (60/40?) dus wat meer druk op de achteras kan niet zoveel kwaad doen voor de balans. De auto blijft recht vanwege de vering…demping gebeurt via de bollen en niet de olie, maar de sportstand zou beter kunnen rijden wegens de hardere demping (bol erbij…nooit geprobeerd) Mijn XM CT Turbo mag 1300 kg trekken maar het is dan wel een automaat. Hij heeft trouwens de lompst grote trekhaak die ik ooit op een personenauto heb gezien, met centimeterdikke flenzen en dikke bouten. Niet standaard Citroen, gok ik hehe. De dop die erop zit wel.

Vroeger gingen we op vakantie met 3 uitgegroeide kinders achterin (incl mij) in een volgeladen BX Break met 1100 kg/5,5 meter aan volgeladen caravan erachter naar Denemarken en het ging prima. En de BXen bleven gewoon keurig horizontaal. Daarom had die destijds misschien ook wel trekauto van het jaar kunnen worden. (bestond toen nog niet, geloof ik) De Xantia’s waren al een stuk zwaarder dus werd het alleen maar makkelijker.

Omdat de koppeling zo dicht bij de gedempte as zit zal een stampend paard minder effect op het rijgedrag van een XM hebben dan op zeg, een mercedes E (of zo’n oude achter doorgeknikte 200/300 W124 die boeren nogal eens willen hebben)

Maar qua XM is dit voor mij allemaal zuiver hypothetisch gezien ik nog nooit iets achter mijn auto heb gehangen. De XM kwam trouwens ook al uit voor die verkiezingen werden gehouden.

En gasgeven bij slingeren is inderdaad het meest achterlijke wat je kunt doen met zoveel gewicht in de auto en erachter want er gebeurt gewoon HELEMAAL NIKS (behalve dat het alleen maar erger wordt totdat je schaart en de aanhanger gaat kantelen)...amper corrigeren en proberen rustig af te remmen is dan de enige oplossing. Ik kan ook zeggen dat je niks meer kunt doen als iemand achter je in slaap valt en je caravan binnenrijdt met 120. Was wel leuk om te overleven.

Profiel  
 
cwg
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 01-11-2004

Gepost: 10 maart 2006 09:08 PM
  [ # 40 ]
Caroline81 schreef:

Ik heb het even nagevraagd op mijn forum en kennelijk wordt die fabel over het gasgeven zelfs door (auto)rij-instructeurs verspreid.
Ik heb trouwens gelijk even gevraagd of er iemand is die ervaring heeft met een XM Wink

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Ik ben erg benieuwd naar praktijkervaringen omdat inderdaad een stampend paard wel iets anders is dan een passieve caravan. M’n vriendin wil wel eens een ander stukje rijden met haar paard dan vlakbij de stal en vindt XM’s prachtige wagens, vandaar. Ik vind zelf overigens een Xantia Break nog wel een aardig alternatief, dus als iemand ervaring heeft met deze auto als trekker voor een paardentrailer is die informatie ook welkom.

Op deze locatie staan overigens ook wat tips voor het rijden met paarden trailers:   .

Profiel  
 
Caroline81
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 945
Geregistreerd: 24-06-2005

Gepost: 14 maart 2006 11:28 AM
  [ # 41 ]

KUCH:

www.infopolitie.nl schreef:

Wordt u toch ingehaald, zorg dan dat u zoveel mogelijk rechts houdt, zodat u zo min mogelijk last heeft van de luchtverplaatsing en het slingeren kan worden voorkomen. Mocht het gebeuren dat de trailer gaat slingeren, verhoog dan als het kan voorzichtig uw snelheid zodat het trekkende voertuig al accelererend de trailer weer in de stille positie trekt.

Ondertussen 1 reactie.

maya schreef:

Broerlief heeft XM, die mag 1600 trekken, we lenen altijd trailer van 600, knollen wegen samen 900. Dus die heb ik afgelopen keer gebruikt. Ga ik overigens ook voor richting Wolfheze gebruiken Smile Onze Xantia mag nl maar 1 pony met trailer trekken. Qua rijcomfort vind ik de Xantia beter voor de paarden, maar de XM kan meer, en trekt dat ook gewoon goed. Ik kan anders mijn vader wel vragen hoe de XM is tegenover de Xantia qua rijgedrag met trailer? Qua gewoon weet ik wel Smile

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook