In een Peugeot 605 zit hetzelfde motorblok als in een bepaald type XM (2.1D12) -die van mij bijvoorbeeld-. De motorsteunen schijnen anders te zijn overigens. Wie weet hoe dat met de versnellingsbak en zit? Het plan is, zo veel mogelijk van de jongere wagen over te zetten.
Elektriek is magnifiek, maar van franse tekeningen word ik ziek
Re: 2.1D12 PSA uit P605
MrWeenie schreef:In een Peugeot 605 zit hetzelfde motorblok als in een bepaald type XM (2.1D12) -die van mij bijvoorbeeld-. De motorsteunen schijnen anders te zijn overigens. Wie weet hoe dat met de versnellingsbak en zit? Het plan is, zo veel mogelijk van de jongere wagen over te zetten.
Ik ga er eigenlijk vanuit dat de motorsteun die aan het blok zit hetzelfde is, maar dat alleen het brugje naar de carosserie afwijkt. Neem je gewoon lekker die nu op de XM zit. In het erfgste geval moet je nog het deel omschroeven dat direct aan het onderblok zit, maar dat lijkt me al heel sterk.
Het kan zijn dat de versnellingsbak een andere eindreductie heeft, maar vermoedelijk is het net als bij de XM D12 gewoon een BE3 bak. Je hebt overigens wel duw en trekbakken (druklager of treklager bij de koppeling). Meja, je kan ook gewoon de bak behouden en alleen het blok omschroeven.
Verder verstandig om er een nieuw riempje om te leggen met spanrollen en waterpomp (of dat moet net gebeurd zijn), maar dat is geloof ik in een ander draadje al eens naar voren gekomen.
Verder nog ff checken of de brandstofpomp ong. hetzelfde is. ER zijn grofweg 3 varianten:
- mechanisch zonder EGR
- mechanisch met EGR
- elektronisch gestuurd (als deze zijn toegepast hoor).
Als je die elektronsiche hebt moet je de ECU en bedrading ook overnemen.
ALs je een mechanische hebt, dan kun je de EGR gewoon los laten hangen. Die doet niks als je hem niet aanstuurt, dus daar heb je geen last van.
Dat had ik me inderdaad nog niet gerealiseerd, dat van de nieuwere motor de pomp weleens voorzien van EGR kon zijn, maar da’s dus geen probleem. Verder in mijn wagen geen motormanagement oid te vinden.
Waterpomp, riem en rolletjes zal ik aan denken.
Mooiste lijkt me, de bak mee te nemen, deze heeft eenzelfde minder aantal km.
Dacht ook dat het BE3 was ja. Maar hoe je kunt zien of het een duw- of treklager is dat weet ik niet.
Elektriek is magnifiek, maar van franse tekeningen word ik ziek