Ik heb nu een probleem met de wielnaaf achterzijde aan de bestuurderskant.
Aangezien de remschijf vervangen moest worden, is de wielnaaf eraf geweest. Deze heb ik nu weer gemonteerd alleen loopt de wielnaaf nu vrij zwaar rond. Je moet voor je gevoel echt wat kracht zetten om de wielnaaf rond te draaien. Maakt geen geluid. Wel wat nieuw vet in het lager gedaan.
Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn : lager kan toch niet kapot zijn gegaan.
Wiellager passagierskant heb ik echt vernieuwd en daarna de wielnaaf weer gemonteerd. Nog wel zonder ringmoer met stofkap. Deze loopt wel mooi soepel rond.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Ik heb zoiets bij een gs/a nooit uit elkaar gehad, maar als het een conish lager is heb je mischien de moer te strak aangedraait?
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
@Art: Naafmoer hebben we aangedraaid met 350-375 Nm. Dit is dacht ik ook wat voor geschreven staat in het handboek.
Maar wel bedankt voor het meedenken !
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dat is gruwelijk veel te vast, volgens mij. Uit mijn hoofd: aandraaimoment rond de 200 Nm. Overigens monteer ik meestal de gebruikte moer weer, dan weet je ook meteen hoe vast ie moet…
Citroen!
240 Nm.
to be exact.
en het is een dubbelrij’ig kogellager.
als hij te stroef loopt staat hij te vast, en of zijn de kogels verwisseld,omgedraaid.
zal wel niet maar kan wel een oorzaak zijn.
mvgr wupke:
Ik heb de naafmoer met een lager moment aangedraaid. Wielnaaf loopt wel mooi en stil rond. Alleen draait de linker wielnaaf nog steeds iets zwaarder rond t.o.v de rechter wielnaaf.
Kan het verschil ook zitten in het feit dat in de rechter wielnaaf een nieuw lager zit ? In de linker wielnaaf zit geen nieuw lager in.
@Wupke, wat bedoel je met kogels verwisseld, omgedraaid ?
Alle kogels hebben toch dezelfde maat, neem ik aan.
Ik heb wel wat nieuw vet in het lager van de linker wielnaaf gedaan. Daarbij zijn de kogels ook uit het “kunststof loopstuk” geweest.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
juistem en dat trekken die lagers niet.
enigste wat je nu rest ,is ook dat lager vervangen.
het lager is ingelopen op kogels en rolbaan, als je de kogels uit de kooi haald en verwisseld, dan krijg je die gekke dingen zoals jij nu omschrijft.
mvgr wupke
Ondanks veelvuldig inspuiten met kruip-olie etc.. en tijdens weinig kracht zetten is toch mijn onluchtings-nippel van de achterremklauw afgebroken
Valt dit nog te repareren, of wordt het zoeken naar een andere achterremklauw ?
Er zit nog een stukje van de nippel in de klauw. Bij indrukken van de rem spuit er een mooi straaltje lhm uit.
Morgen nieuwe uitlaatdemper ophalen en a.s weekend er onder gooien
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
uitboren uithakken, uitfrunniken, tappen nieuwe nippel…
heet stoken ed en beuken met de hamer kan noodzaak zijn..
mvgr wupke
Ik zou eerst naar de Brezan gaan en kijken wat voor nippels ze hebben die een slag groter zijn als jouw originele. Dan gat uitboren en tappen voor die grootte.
Ik had een Mazda waar je voor elke nippel een andere steeksleutel nodig had…
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Uitboren moet zeker mogelijk zijn: je hebt al een geleiding voor de boor(gat in de afgebroken nippel). Niet te grote diameter kiezen met boren, liever een paar keer steeds een iets grotere boor kiezen.
Het nut van heet stoken en zeker van beuken met de hamer ontgaat me hier, lijkt me onzinnig.
Citroen!
Iedereen alvast bedankt voor alle info/advies.
Ik ga dus eerst proberen om de nippel uit te boren.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Succes en laat ff weten hoe het afgelopen is
Citroen!
DriverD schreef:
Het nut van heet stoken en zeker van beuken met de hamer ontgaat me hier, lijkt me onzinnig.
de bout/nippel zit vast gecorrodeerd.
door met de rug van een lichte bankhamer op de hoeken van de remklauw te slaan, word deze los.
de korrosie verpulverd.
het stoken ,is niet roodheet stoken, maar met een verffohn tot +/- 200 MAX verwarmen.
aluminium zet bijna 2X zoveel uit dan staal.
ergo, de nippel komt dan makkelijker los.
bij uitboren volstaat echter vaak, om eerst in het gaatje van de nippel NA beuken en stoken, met een passende TORX in het gaatje te slaan.
los torxbitje,, erin slaan dus, echter niet DOORSLAAN echt alleen erin slaan.
met het dooslaan dwing je de nippel in een grotere diameter, waardoor die zich weer klem zet.
en dat wil je niet, dus wel erin slaan, maar niet doorslaan.
uitboren van onluchtingsnippels heb ik nog maar zelden hoeven doen.
in 9 van de 10 gevallen breken ze bij mij ook niet af, en als, dan is bovenstaande in 9 van de 10 gevallen voldoende om ze eruit te krijgen.
overigens M8 schroefdraad is gebruikelijk in deze klauwen..
mvgr wupke
DriverD schreef:Succes en laat ff weten hoe het afgelopen is
Afgebroken ontluchtnippel heb ik uitgeboord. Dit ging vrij goed.
Daarna opnieuw het schroefdraad getapt.
Ook andere ontluchtnippel, van de andere remklauw, losgehaald. Deze nippel ging heel makkelijk en soepel los. Gelukkig maar.
Deze ontluchtnippel heb ik gebruikt om het nieuw getapte schroefdraad te testen. Nippel gaat er mooi en soepel in. Morgen een andere nippel halen.
A.s donderdag of vrijdag de remklauwen weer monteren en controleren of het niet lekt.
Daarna moet ik mijn koplampen nog gaan maken. Van allebei de units heeft het koplampglas losgelaten. Dit weer monteren is niet zo’n probleem maar hoeveel mag de zilverkleurige binnenkant van het koplamphuis aangetast zijn ?
Allebei de binnenkanten zijn beschadigd door vocht. Zilverkleurige laag heeft losgelaten, langs de randen.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE