citro-power schreef:Lijkt me handiger om even een oproepje te doen wie zo’n bout met veer heeft dan er zelf 1 te fabriceren.
Inderdaad, lijkt mij ook net zo handig.
Dus bij deze,
Heeft iemand zo’n desbetreffende bout liggen ? Zo ja, dan houd ik me aanbevolen. Stuur dan even een PB.
Ik zal ook even een berichtje aanmaken in het GEZOCHT gedeelte van het forum.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Quo schreef:citro-power schreef:Lijkt me handiger om even een oproepje te doen wie zo’n bout met veer heeft dan er zelf 1 te fabriceren.
Inderdaad, lijkt mij ook net zo handig.
Dus bij deze,
Heeft iemand zo’n desbetreffende bout liggen ? Zo ja, dan houd ik me aanbevolen. Stuur dan even een PB.Ik zal ook even een berichtje aanmaken in het GEZOCHT gedeelte van het forum.
Vandaag bij het magazijn van de GS/A Club zo’n bout met veer gehaald.
Ik kan dus weer verder
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Succes met het sleutelen
Uitlaat zit er weer goed onder
Ik heb sinds kort alleen het volgende probleem. Bij het in- en uitveren van de voorkant maakt de auto een aardig luid kraak c.q schuur geluid.
Wie weet wat dit eventueel kan zijn ?
Kan dit van de veerpoten afkomen ? En kan je dit bijvoorbeeld smeren ?
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Een GS(A) heeft geen veerpoten.
Stabilisator-lagers?
Citroen!
DriverD schreef:Een GS(A) heeft geen veerpoten.
Stabilisator-lagers?
Veerpoten kan ik dus al afstrepen van mijn lijstje
Ik weet dat het moeilijk is om antwoord te geven op vragen welke over een “schurend of krakend” geluid ergens in de voorkant van de GSA.
Geluid is, zeker via een letter omschrijving, natuurlijk ook moeilijk te beoordelen.
@DriverD, alvast bedankt voor het meedenken. Ook een idee hoe ik dit specifieker kan controleren (Stabilisator-lagers)
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Stabilisator losmaken van wielophanging en dan bewegen?
Of stabi-kappen losmaken en dan smeren.
Citroen!
Kraak, piep, schuur geluiden bij het in en uit veren van de voorkant?
Zet de auto in de normale stand, motor uit maar nog met druk op het systeem en druk handmatig een van de voorwielen in en uit. Gewoon muis op de rand tussen voorscherm en motorkap en drukken - los laten - drukken - los laten. Als het hier knarst is waarschijnlijk een van de rol lagers van je bovenste veerarmen versleten. Erg versleten
Alle andere speling (meer TOK geluid) hoor je over het algemeen bij het optrekken en afremmen of bij het door een bocht gaan. Kan je testen met de auto in de hoogste stand, geparkeerd op grind en in alle richtingen aan het wiel trekken (enkele wiel/stuur standen uitproberen). TRRRRRRR in een bocht zijn de transmissie assen.
Veel plezier met het druk en duw werk
DoctorPallas schreef:Kraak, piep, schuur geluiden bij het in en uit veren van de voorkant?
Zet de auto in de normale stand, motor uit maar nog met druk op het systeem en druk handmatig een van de voorwielen in en uit. Gewoon muis op de rand tussen voorscherm en motorkap en drukken - los laten - drukken - los laten. Als het hier knarst is waarschijnlijk een van de rol lagers van je bovenste veerarmen versleten. Erg versleten
Alle andere speling (meer TOK geluid) hoor je over het algemeen bij het optrekken en afremmen of bij het door een bocht gaan. Kan je testen met de auto in de hoogste stand, geparkeerd op grind en in alle richtingen aan het wiel trekken (enkele wiel/stuur standen uitproberen). TRRRRRRR in een bocht zijn de transmissie assen.
Veel plezier met het druk en duw werk
Alvast bedankt voor de hulp.
Ik zal morgen eens gaan duwen en trekken
De GSA heeft tot voor kort, circa 1 jaar stil gestaan. Daarvoor heb ik het geluid nooit gehoord.
Kan de oorzaak het niet tot weinig rijden van 1 jaar zijn ?
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
De mijne doet dat ook, en bij mij zijn het de onderste draagarmrubbers waarschijnlijk droog geworden na de winterstalling. Binnenkort haal ik ze uit elkaar om te zien of ik ze ga invetten of vervangen
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Art schreef:De mijne doet dat ook, en bij mij zijn het de onderste draagarmrubbers waarschijnlijk droog geworden na de winterstalling. Binnenkort haal ik ze uit elkaar om te zien of ik ze ga invetten of vervangen
Ik denk niet dat ze droog geworden zijn maar dat het een veel voorkomend GS/A kwaaltje de kop op steekt.
Normaal schaniert de draagarm over de bout heen. Maar na verloop van tijd of na lang stilstaan roest de bout vast aan het busje die vast in de rubber zit. Het rubber gaat nu schanieren in je draagarm i.p.v over de bout.
Dat geeft dat schurend/piepend geluid met inveren.
Tevens kan het je bovenste draagarmlager zijn die kapot is. Het is een lager van het conische soort , is gewoon te bestellen bij een lager speciaalzaak.
Of de stabalisatorstang kapjes , wat al aangegeven is.
Afgelopen weekend heb ik de voor- en achterbumper gespoten. De bumpers waren namelijk erg verkleurd en hier en daar een beschadiging. Voor het spuiten waren de bumpers eigenlijk meer licht/vaal grijs.
Ook heb ik andere mistlampjes gemonteerd. De orginele mistlampen zijn stuk. (lampenglas gebroken ). De “nieuwe” lampen zijn geel en in een opmerkelijke goede staat.
Staat weer een stuk netter
onderstaande foto is met oude bumper.
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Zo zeg, dat ziet er weer netjes uit! Welke kleur grijs heb je gebruikt met het spuiten?
My other car is a broomstick.
Dat ziet er zeker netjes uit!
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
mathijs schreef:Zo zeg, dat ziet er weer netjes uit! Welke kleur grijs heb je gebruikt met het spuiten?
Het grijze deel van de bumper heb ik gespoten met MOTIP bumperlak “Antraciet” nummer 04076
Het zwarte deel van de bumper met MOTIP bumperlak “Zwart” nummer 04073
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE