Wat is die bruine drap nu eigenlijk?
austria
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 20 maart 2006 03:25 PM

Hoi allemaal,

Net als al mijn vorige BX’n, heeft mijn huidige BX ook veel last van koffiekleurigedrap in de olievulopening, maar alleen in de winter.

Volgens de Citroendealer was het altijd de koppakking.
Maar ook mijn nieuwe BX had het vroeger, en die stond op 11 km bij het afhalen. En na 500km had ie het ook, maar ook weer in de winter.
‘s zomers was het weer weg.

Wat is dit nu eigelijk??


Groet,

Bob

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 20 maart 2006 03:32 PM
  [ # 1 ]

Re: Wat is die bruine drap nu eigenlijk?

Als je korte ritjes maakt komt de motor(olie) niet op bedrijfstemperatuur. Vocht zal dan niet kunnen verdampen en verdwijnen uit je motor. Het vocht zal als drap neerslaan bij je carterontluchting(-slangen) of vuldop. Remedie: langere ritten maken (langer dan 30 minuten) of vaker olie vervangen.

Profiel  
 
mvbbx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 534
Geregistreerd: 21-06-2004

Gepost: 20 maart 2006 03:37 PM
  [ # 2 ]

Hebben heel veel(zo niet alle)  bixjes last van waaronder die van mij. Niks koppakking, gewoon langere ritten maken en zelfs dan zal het in de winter niet helemaal weggaan. Schoonmaken heeft niet heel lang effect kan uit ervaring melden. Tik sludge of mayo in en zie dat er al meer mensen ‘‘last’’ van hebben… wink

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 20 maart 2006 07:10 PM
  [ # 3 ]

Toen ik mijn BX ging kopen wilde ik ook even kijken of ik wat drap erin had zitten, kreeg echter de dop er niet af en heb dus maar op goed geluk de auto gekocht. eenmaal naar huis rijdend zegt de klasgenoot die met mij mee was dat ze onder de dop hadden gekeken en die vool zat met derrie…

fijn dacht ik.. dus extra op het koelwater niveau en kleur gelet en olie verbruik maar zo te zien heb ik een goede kopppakking…

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 22 maart 2006 12:20 PM
  [ # 4 ]

Mijn bx heeft het sinds kort ook een beetje, gemerkt dat het wel is sinds is niet meer zo hard rij (100 of langzamer). Rij ik vaak 120 of harder dan treedt het bijna niet op (olie wordt dan ook een stuk warmer, 90-100 graden t.o.v. 70 graden)

gisteravond even de snelweg onveilig gemaakt om de boel schoon te branden Twisted Evil

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 22 maart 2006 12:29 PM
  [ # 5 ]

Het is ondertussen duidelijk dat dit dus geen koelvloeistof hoeft te zijn. Om dit nog even aan te dikken kan ik melden dat ik het laatst zelf ontdekte aan de binnenkant van de vuldop van mijn GS! (luchtgekoeld Wink )

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 22 maart 2006 12:43 PM
  [ # 6 ]
metro2005 schreef:

Mijn bx heeft het sinds kort ook een beetje, gemerkt dat het wel is sinds is niet meer zo hard rij (100 of langzamer). Rij ik vaak 120 of harder dan treedt het bijna niet op (olie wordt dan ook een stuk warmer, 90-100 graden t.o.v. 70 graden)

gisteravond even de snelweg onveilig gemaakt om de boel schoon te branden Twisted Evil

Of juist veiliger omdat je geen rijdende chicane meer was Wink

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 22 maart 2006 01:20 PM
  [ # 7 ]
mpostma schreef:
metro2005 schreef:

Mijn bx heeft het sinds kort ook een beetje, gemerkt dat het wel is sinds is niet meer zo hard rij (100 of langzamer). Rij ik vaak 120 of harder dan treedt het bijna niet op (olie wordt dan ook een stuk warmer, 90-100 graden t.o.v. 70 graden)

gisteravond even de snelweg onveilig gemaakt om de boel schoon te branden Twisted Evil

Of juist veiliger omdat je geen rijdende chicane meer was Wink

Wink heb gisteren even gekeken of ie zijn top nog haalde zeg maar Twisted Evil

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 22 maart 2006 01:32 PM
  [ # 8 ]

Bij mijn TZI zit er (nu) ook een beetje sludge onder de oliedop…..sinds ik er alleen nog maar korte ritjes mee maak.

En heb ook geen koelwater lekkage.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 22 maart 2006 01:33 PM
  [ # 9 ]
austria schreef:

Hoi allemaal,

Net als al mijn vorige BX’n, heeft mijn huidige BX ook veel last van koffiekleurigedrap in de olievulopening, maar alleen in de winter.

Volgens de Citroendealer was het altijd de koppakking.

Of er is sprake van een duidelijk misverstand of de dealer had wel zin in wat extra werk voor de werkplaats. Ik kan me moeilijk voorstellen dat een deskundige partij zoiets als white sludge in het carterventilatiesysteem gelijk wijt aan de koppakking. Het kan natuurlijk wel, maar je moet toch eerst meer voor de hand liggende oorzaken uitsluiten.

Het komt met name bij de motoren met aparte vulbuis zoveel voor. Denk aan de XU motoren en de 150 (oude liggende 1400) motoren. De TU motor heeft er vrijwel geen last van, omdat die niet zo’n losstaand carterverntilatiesysteem heeft.

Verder hebben motoren op LPG er sneller last van omdat er meer waterdamp vrijkomt bij de verbranding van LPG (hetgeen langs de zuigerveren in de olie terecht komt). Motoren die weinig door en door opgewarmd worden hebben er ook meer last van.

metro2005 schreef:

Wink heb gisteren even gekeken of ie zijn top nog haalde zeg maar Twisted Evil

OK, da’s duidelijk.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 22 maart 2006 07:55 PM
  [ # 10 ]
metro2005 schreef:

Wink heb gisteren even gekeken of ie zijn top nog haalde zeg maar Twisted Evil

Dat heb ik nou nog nooit gedaan, mede door mijn puntenrijbewijs maar ook doordat ik het al hardzat vind gaan als de teller bijna 210 aanwijst…

uiteraard zit ik dan net op een weg met links klevers of bochten… Confused

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 22 maart 2006 09:04 PM
  [ # 11 ]
Simpele Ziel schreef:

....maar ook doordat ik het al hardzat vind gaan als de teller bijna 210 aanwijst…

Je kijkt neem ik aan, weleens naar Blik op de Weg ? Twisted Evil

Kijk maar uit, Nico. Surprisedops:

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 22 maart 2006 09:08 PM
  [ # 12 ]

een los carter ontluchtingsfiltertje doet wonderen. sinds ik die er op heb zitten heb ik er bijna geen last meer van. alleen als het echt koud is en ik 500 meter rij om de kleine naar school te brengen Surprisedops:
na een week zit er dan ook weer sludge in, en dan effe de motor weer warm rijden en het is weer weg.
Staalwol filters heb ik ook verwijderd uit de vuldop, die dingen zijn nergens goed voor en veroorzaken meer problemen dan dat ze voorkomen Wink

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook