Totaal aantal Berichten: 1745
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ik hen namelijk wel op internet foto’s gezien van de gordels, zie:
en dan 2400ie reflex familiale. Kijk maar eens goed op de foto’s..
2Black schreef:ernst23 schreef:Wie weet of de gordels voor een break en een familiale hetzelfde zijn? Ik vermoed van wel. Ik heb het dan natuurlijk over de middelste rij
![]()
En de gordels voor de achterste rij. Zijn dat standaard CX gordels voor? Of van achter? Graag input als iemand iets weet.
Kan me haast niet voorstellen dat de gordels identiek zijn aan de break.
De middelste rij stoelen in een familiale staat iets verder naar voren dan in een break en heeft 3 losse zittingen, ik vermoed dat er aleen heupgordels bij kunnen.
Probleem is, mits dat wel hetzelfde is als bij een break, dat je heel erg lastig bij het bevestigingspunt voor de rolautomaat van de achterzittingen kunt. Die zit achter de bekleding van de wielkasten verstopt ín de wielkast.
Daar heb ik in onze break aardig wat aan geprutst om het erin te krijgen.
De opstelling van de achterste gordels is ongeveer hetzelfde als in een berline, daar moet je de rolautomaat dus bovenop de wielkast door de bekleding heen zien te monteren.
Heb alleen zelf nog nooit een compleet begordelde familiale gezien dus kan er verder weinig zinnigs over zeggen, behalve dat het een hele operatie is.Overigens, gefeliciteerd met de aanschaf, dat wel natuurlijk.
![]()
p.s. eigenlijk moet je hem ombouwen tot echte NOS radio wagen natuurlijk. Heb ooit zo’n ding van dichtbij cq. van binnen gezien. Een CX break dus, helemaal volgeladen (de 2 meter lange laadvloer dan) met electronica om live-radio uitzendingen te verzorgen voor Radio Noord.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Gefeliciteerd !
Mooie ‘people-carrier’. :thumbsup Wees er maar trots op.
P.S. de kleurnaam is Gris Perlé. De code weet ik eerlijk gezegd niet. Daarvoor zal ff op http://www.citroen-cxclub.nl moeten kijken.
La CX, elle est plus qu’une voiture.
Nog Citroën-loos. Op dit moment rijdend in mama’s Renault Mégane RN 1.4 16V (2000, Rouge Cérise). En tout cas, un véhicule français

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
leuk hoor
das weer wat anders als zo’n standaard moderne 7 zitter
ernst23 schreef:Ik hen namelijk wel op internet foto’s gezien van de gordels, zie:
en dan 2400ie reflex familiale. Kijk maar eens goed op de foto’s..
Aha…
In dat geval heb je in de voorste rij de gordels van een gewone CX (voorstoelen) nodig maar zit je nog steeds met het probleem van de wielkasten ben ik bang.
Hoe het dan achterin zit heb ik geen idee van, is mij in onze break niet opgevallen dat er een standaard bevestigingsplek zit voor de gordels van de achterste rij zoals op die foto’s die je hebt ontdekt.
Maar wil je met alle plezier helpen zoeken…

Totaal aantal Berichten: 1547
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Heel goed dat je die NOS-stickers laat zitten. Geeft de auto historie. Mooie MPV

- C1 Ambiance
- CX Gti
Ik ga morgen eens een rondje bellen voor familiale gordels. Verder zijn de familiale gordels van de middelste zitrij hetzelfde als de achterbank van de break volgens mij. @2Black: Zijn de achtergordels van de break hetzelfde als de voorgordels? Jij moet dat kunnen zien….
2Black schreef:ernst23 schreef:Ik hen namelijk wel op internet foto’s gezien van de gordels, zie:
en dan 2400ie reflex familiale. Kijk maar eens goed op de foto’s..Aha…
In dat geval heb je in de voorste rij de gordels van een gewone CX (voorstoelen) nodig maar zit je nog steeds met het probleem van de wielkasten ben ik bang.
Hoe het dan achterin zit heb ik geen idee van, is mij in onze break niet opgevallen dat er een standaard bevestigingsplek zit voor de gordels van de achterste rij zoals op die foto’s die je hebt ontdekt.Maar wil je met alle plezier helpen zoeken…
gefeliciteerd!
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.

- C1 Ambiance
- CX Gti
Nog wat meer historie van de auto voor geïnteresseerden. Als het niet klopt zal Johan Oldenhage me wel corrigeren
1984 - De CX 2.0 familiale wordt afgeleverd (door Oldenhage?) aan stichting ‘Het Dorp’, een woonvorm voor mensen met een ernstige, vaak meervoudige, lichamelijke handicap. De meesten van ons kennen het wel van de grote opening door Mies Bouwman in november 1962.
1987? - De CX komt weer bij Oldenhage terecht waar hij privé gebruikt wordt tot 1992.
1992 - 14 April. Richard, de 3e eigenaar dus, koopt de CX. Vanaf dat moment staat hij binnen als hij niet wordt gebruikt. Hij wordt voornamelijk ‘s zomers gebruikt voor vakanties met 6 personen door heel Frankrijk (uiteraard:-))
2002 - In dit jaar speelt de CX een figurantenrol in een NL speelfilm, The discovery of heaven , een film van Harry Mulisch en Jeroen Krabbe. vandaar ook de mooie retro NOS-stickers.
2003 - Het is 14 juni 2003 en de APK loopt af. Vanaf dit moment staat de CX eenzaam stil in een loods. Hij heeft inmiddels ruim 174.000km gelopen.
2006 - 23 Februari. Richard is wel aan de CX gehecht, maar moet prioriteiten stellen: Hij zet de auto te koop op marktplaats. Na wat mailtjes over en weer met foto’s ga ik zaterdag 11 maart kijken en rijden met de auto. Alhoewel de lak niet overal even mooi is, is de auto best strak en erg roestvrij. Verder rijdt de auto geweldig.
Dinsdagavond 21 maart bel ik met Richard en de koop is gesloten.
Johan heeft de achterremmen gangbaar gemaakt en een nieuwe achterdemper gemonteerd. Hij ziet verder geen problemen voor de APK. Er is altijd netjes onderhoud gepleegd, maar de historie van de distributieriem is niet te achterhalen. Een mooi klusje voor Johan Verder zal de motorolie, filter, versnellingsbakolie en waarschijnlijk LHM nog vervangen moeten worden: alles minimaal 2.5 jaar oud. Zelf breng ik de CX nog weg om de voetenbak bij de bestuurder te laten lassen en een plekkie op het subframe. Verder de verroeste motorkap en het slechte linkervoorportier vervangen en een beetje poetsen. Dan zal deze CX weer over de NL wegen zoeven… Tot zover de update… Meer info na het ophalen op, waarschijnlijk, zaterdag 1 april.
Wordt vervolgd!

Totaal aantal Berichten: 1547
- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Gebruikt in een film? Tjee, wat leuk! En vandaar dus die NOS-stickers. Maakt het nog aardiger. Ik dacht dat het een soort van reportagewagen van de NOS was geweest. Lekker ruim, veel journalisten, apparatuur en etc. mee….
een bijzondere wagen :thumbsup
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
ernst23 schreef:Verder zijn de familiale gordels van de middelste zitrij hetzelfde als de achterbank van de break volgens mij. @2Black: Zijn de achtergordels van de break hetzelfde als de voorgordels? Jij moet dat kunnen zien….
Zoals ik al (cryptisch kennelijk) omschreef…
de gordels van een break achterbank zijn i.d.d. identiek aan die van de voorstoelen. Dat is dus 4-punt bevestiging.
Let bij de rolautomaten (als je originele gebruikt) er goed op dat je ze in de goede stand (hellingshoek) monteerd, anders rollen ze niet af.
Gordelspanner reageert namelijk op de hellingshoek qua blokkeren, heb er zelf ook eentje daarom niet kunnen monteren.

- C1 Ambiance
- CX Gti
OK. Dank voor de reactie. Net Renard gebeld, was geloof ik ook jouw tip: Die familiale had geen gordels achterin Die schijnen ook wel degelijk anders te zijn. Net ook ff Tres Beau gebeld en die heeft er 1 staan met gordels, maar wil de auto compleet verkopen helaas… Ik heb afgesproken dat ik met de Familiale langsrijd op 1 april en dan de 2e zitrij 2ehands koop (is standaard CX) en de 3e zitrij vaste 3punts of 3punts rolgordels nieuw. Ligt eraan wat past. Ik kan in ieder geval spieken bij de Familiale die Beau heeft staan.
2Black schreef:ernst23 schreef:Verder zijn de familiale gordels van de middelste zitrij hetzelfde als de achterbank van de break volgens mij. @2Black: Zijn de achtergordels van de break hetzelfde als de voorgordels? Jij moet dat kunnen zien….
Zoals ik al (cryptisch kennelijk) omschreef…
de gordels van een break achterbank zijn i.d.d. identiek aan die van de voorstoelen. Dat is dus 4-punt bevestiging.Let bij de rolautomaten (als je originele gebruikt) er goed op dat je ze in de goede stand (hellingshoek) monteerd, anders rollen ze niet af.
Gordelspanner reageert namelijk op de hellingshoek qua blokkeren, heb er zelf ook eentje daarom niet kunnen monteren.
dat de familiale bij Renard gordelloos was wist ik.
Beau is grote opruiming aan het houden dus die wil persé van z’n auto’s af…. . Dit heeft wel als voordeel dat je voor héél weinig geld een leuke CX bij’m kunt kopen (tip: de zwarte GTI Turbo die er staat, doe een bod!!)
Hoop dat je kunt spieken in Beau’s familiale en ook iets kunt zien, zit grotendeels verstopt in de wielkastbekleding.
Denk dat een custom-solution de uiteindelijke optie zal moeten zijn.
3-punts bevestiging zoals achterin een berline met de rolautomaat vlak op de wielkast (zoals de berline hoedenplank dus) gemonteerd.
Het gaat je lukken Ernst!

- C1 Ambiance
- CX Gti
Nou, die Familiale bij Beau heeft op de achterste bank idd 3punts vaste gordels, dus geen rolautomaat. Maar dat zou wel het mooiste zijn, ik daar best wel uit en zal het resultaat uiteraard melden. Er zijn 2 Familiale bezitters die ik benaderd heb die hetzelfde probleem hebben en nog gordels moeten inbouwen. Hebben zij er ook wat aan
Trouwens, heb je deze gezien:
Marco heb ik hier naartoe gestuurd en hij is hem binnen 2 dagen kwijt
Hij stond al een tijd te koop, dus mooi weer een Familiale gered van de sloop.
2Black schreef:dat de familiale bij Renard gordelloos was wist ik.
Beau is grote opruiming aan het houden dus die wil persé van z’n auto’s af…. . Dit heeft wel als voordeel dat je voor héél weinig geld een leuke CX bij’m kunt kopen (tip: de zwarte GTI Turbo die er staat, doe een bod!!)
Hoop dat je kunt spieken in Beau’s familiale en ook iets kunt zien, zit grotendeels verstopt in de wielkastbekleding.
Denk dat een custom-solution de uiteindelijke optie zal moeten zijn.
3-punts bevestiging zoals achterin een berline met de rolautomaat vlak op de wielkast (zoals de berline hoedenplank dus) gemonteerd.
Het gaat je lukken Ernst!