Mocht je besluiten om de gok te wagen,........ Ik kan je momenteel helaas niet helpen met verrichten van de arbeid zelf, ik had dat graag gedaan.
Misschien zijn er nog andere mensen met ervaring die willen helpen?
Ik wil wel meehelpen, op deze manier kan ik wat ervaring opdoen over hoe e.e.a. inelkaar zit. Bij mij ZX loopt er ook iets niet helemaal lekker. Het blijft wel zonder als je de auto voor €100 achterlaat of laat slopen, hij ziet er nog goed uit.
Die Specialist zal wel gelijk hebben wat betreft een poreuze cylinder, is de 1.6i niet voorzien van losse (natte) (gietijzeren?) cylinderbussen? zoals de TU-motoren. Gietijzer kan door warmte poreus worden, maar of aluminium poreus kan worden :
@Theiz, kun je misschien even kort de procedure uitleggen voor een motorwissel, ben gewoon benieuwd hoe je dat gedaan heb.
Ik heb ook niet de mogelijkheid om onderdelen van de auto te halen. Ik woon midden in de stad en je mag al blij zijn als je wagen een beetje kunt parkeren. Ik wil nu van de wagen af want het doet gewoonweg pijn om met een auto te blijven rondzeulen waar ik eigenlijk niets meer mee kan. Ik heb er al zoveel geld ingestoken en was bereid om de kleprubbers te laten vervangen, maar er is gewoon iets goed mis met die motor…helaas.
Ik blijf Citrofiel in hart en nieren en de volgende wagen zal zeker weer een Citroën zijn…maar het is tijd om te gaan sparen en dan eens een goede koop te doen. Ik blijf hier op het forum rondhangen want dat vind ik reuze-gezellig….maar met pijn in mijn hart laat ik de wagen morgen achter en ben ik even een niet-zo-mobiele-citrofiel…
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
Ik hoor hier nu toch weer echt een sloop meeting aankomen…......
Kan ook nog wel wat gebruiken. (En dan vooral een uitlaat )
Giel
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Hee DirkJan, ik zou zeker op dat aanbod van een sloopmeeting ingaan… denk aan je volgende citroen en al die mensen die hem nu zo graag uit elkaar willen halen en landelijk wonen met loodsen waar je lekker kan sleutelen enzo . Met een beetje geluk willen ze zelfs die 100 euro die ie op moet brengen bijeen sprokkellen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Moeten we er in dit geval niet een reparatie meeting van maken?
eens kijken of de cylinder poreus is en anders gewoon eigenwijs TOCH die kleprubbertjes repareren?
Wie kan de auto stallen ?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ik vind het een beetje raar verhaal , een poreuse cilinder,
heb ik nog nooit van gehoord (wat is er dan exact kapot, zuigerveren, cilinderwand?) ,
en hoe weten ze dat , hebben ze compressietest gedaan,
ik vind het echt heel vaag, (niet van jou, maar van die garage)
ik zou het voor de zekerheid even na laten kijken bij een andere garage, want hij rijdt toch goed, motortje zag er heel netjes uit, einigste wat ie deed was roken,
ik vind wel dat je het een beetje gauw opgeeft, zolang die goed rijd, en allleen rookt,
en als je hem echt weg wilt doen en je krijg er nu al 100 euro voor dan bied ik wel 150,
(deze auto is te netjes voor een sloopmeting, zou zonde zijn)
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Moeten we er in dit geval niet een reparatie meeting van maken?
Inderdaad, als er iemand is die een schuur/loods ter beschikking heeft kunnen we er met z,n allen een sleutlmeeting van maken. Blijft zonde om je ZX met lage km stand te slopen.
ik vind het een beetje raar verhaal , een poreuse cilinder,
heb ik nog nooit van gehoord (wat is er dan exact kapot, zuigerveren, cilinderwand?) ,
en hoe weten ze dat , hebben ze compressietest gedaan,
ik vind het echt heel vaag, (niet van jou, maar van die garage)
Mag dan wel een Citroen specialist zijn, maar ik vind het ook een vaag verhaal. : : :
Ik kan mij geheel aansluiten bij hetgeen Harry en Zx 1.4i zeggen.
Als de rest van de auto wel goed in orde is….en er zijn forummers die je er mee willen helpen (en zodoende de kosten heel laag weten te houden) zou ik die kans zeker aangrijpen, Dirkjan.
Wat kost nou een (overmaatse) zuiger en een set veren ?
Plus wat pakkingen (carter e.d.)....zal het totaal een 100 euro zijn ? :55
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
is het een optie om bij een doe het zelf ( lees: laat het je forum vrienden doen :peace ) garage een dag of 2 plek te huren? een motortje moet te regelen zijn… dus met een beetje regel werk moet het te doen zijn voor weinig.
dirk jan.. je mag dan wel 2 linker handen heben, je bent vast wel goed in een beetje rond bellen en een budget staatje te maken…
Erg tof al jullie goede bedoelingen….maar de wagen is nu definitief weg. Ik heb er wat geld voor teruggekregen en een Fiat Panda om tijdens het sparen voor de volgende Citroën van A naar B te komen.
Ik ben 3 uur bij de garage geweest en heb samen met de monteur de motor doorgekeken. Het volgende was er mis;
-Lekke koppakking. (nooit wat van gemerkt, maar ik heb het nu met eigen ogen gezien)
-Beschadigde cilinderkoppen van 2 cilinders.
-Beschadigde kleppen.
-Uitgezakte cilinderbus. (Hierdoor zou er olie verbranden, al snap ik dat zelf niet echt)
Ik vraag me serieus af hoe de vorige eigenaar er mee om is gesprongen of zou het dan toch zo zijn dat die 1.6. motoren niet echt van een hoge standaard zijn??? (dat gerucht heb ik ooit gehoord…1.6 motoren zouden een minder lang leven beschoren zijn als 1.4’tjes en 1.8’tjes)
Ik heb nadat ik vanmorgen nog wat reacties van jullie las nog overwogen om de wagen mee naar huis te nemen, maar aangezien er in november een nieuwe apk aan zat te komen was dat financieel erg moeilijk. Zelfs als jullie mij hadden geholpen met de reparatie, dan was ik in november weer veel geld kwijt geweest aan nieuwe banden e.d.
Helaas houdt het een keer op.
Nogmaals erg tof dat jullie mij wilden helpen en advies hebben gegeven!
Even rondtuffen met een Panda ops: en ondertussen sparen voor een volgende Citroën…want die komt er weer een!!!
(Volgende keer stel ik voor dat we i.p.v. een sleutel-meeting een “we-zoeken-met-z’n-allen-een-degelijke-Citroën-voor-Dirk-Jan-MEETING” houden…...met z’n allen showroom in en showroom uit….
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
DirkJan2004 schreef:(Volgende keer stel ik voor dat we i.p.v. een sleutel-meeting een “we-zoeken-met-z’n-allen-een-degelijke-Citroën-voor-Dirk-Jan-MEETING” houden…...met z’n allen showroom in en showroom uit….
Lijkt me ook wel humor, met 10 man: “we hebben wel interesse in die Citroen…” :17
ieksEmmu schreef:DirkJan2004 schreef:(Volgende keer stel ik voor dat we i.p.v. een sleutel-meeting een “we-zoeken-met-z’n-allen-een-degelijke-Citroën-voor-Dirk-Jan-MEETING” houden…...met z’n allen showroom in en showroom uit….
Lijkt me ook wel humor, met 10 man: “we hebben wel interesse in die citroën…” :17
En dan massaal af gaan dingen
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:ieksEmmu schreef:DirkJan2004 schreef:(Volgende keer stel ik voor dat we i.p.v. een sleutel-meeting een “we-zoeken-met-z’n-allen-een-degelijke-Citroën-voor-Dirk-Jan-MEETING” houden…...met z’n allen showroom in en showroom uit….
Lijkt me ook wel humor, met 10 man: “we hebben wel interesse in die citroën…” :17
En dan massaal af gaan dingen
Ik ben erbij!
En voor 1.4:
Motorwissel is eigenlijk heel simpel: Je hoeft niet in de motor zelf te zijn, je haalt alleen de motor in zijn geheel eruit en stopt er een andere in terug.
Je hoeft ook geen brug te hebben, een paar assteunen is voldoende.
Wel moet je een (motor) takel hebben.
Ik woon in het Westland, dat stuk klei waar ze allemaal kassen op hebben gezet, en kon daar dus in de schuur van mijn schoonvader hobbien en heb een kettingtakel aan het plafond gehangen. Gind best.
Motortje met bak weegt overigens maar 100kg ofzo..
Procedure (en wellicht vergeet ik wat, doe het nu even uit mijn hoofd)
- Accu loshalen en verwijderen (incl bak en steunplaat)
- Auto aan de voorzijde omhoog zetten
- Motorolie aftappen
- Koelvloeistof aftappen
- Luchtfilter en luchtleidingen verwijderen (de aanzuigslang van de koude lucht naast je radiator kan je dan beter nog even laten zitten) Even een sticker op de electra plakken (labelen)
- Stuurbekrachtiging leiding van je motor losmaken (systeem wel gesloten laten)
- Reactiestang loshalen (dat is dat ding bij het tussenlager van je aandrijfas die zorgt dat de motor niet kantelt bij het starten en gasgeven)
- Voorwielen verwijderen
- Wielkasten verwijderen (die plastic kappen tussen de wielen en de motor)
- Versnellingsbak aftappen
- Aandrijfassen verwijderen
- Koelleidingen loshalen (let op, aan de achterzijde zijn dit er 3)
- Brandstofleidingen loshalen
- Als je er nu makkelijk bij kan het inlaatspruitstuk verwijderen (dat geeft ruimte) en anders ruimte maken door alles wat er voor zit te verwijderen…) Slang voor rembekrachtiging etc gewoon opzij leggen
- Electra labellen zodat je het makkelijk weer kan aansluiten en direct na het labelen loshalen
- Koppelingskabel en snelheidsmeter loshalen
- versnellingsbakbediening loshalen
Als het goed is heb je nu de motor met bak los van de rest van de auto…
- Hang de motor in de takels en breng dit op spanning
- Haal de bouten aan beide kanten los
Je hebt nu de motor in de takels hangen!
Vervolgens leg je de motor met bak op een verhoging
- Verwijder de startmotor
- Verwijder het berschemkapje van het vliegwiel
- Maak de versnellingsbak los van de motor.
Ik adviseer dan het volgende:
Vervang distibutieriem (hier kan je toch makkelijk bij nu)
Vervang alle keerringen (hier kan je ook makkelijk bij nu)
Controleer goed de dikte van de koppelingsplaten.
Dan ga je verder:
Zet de motoren naast elkaar en zet alles wat er nog op de oude motor zit over naar de nieuwe (alle sensoren, uitlaatspruitstuk, injectiesysteem etc.) Vervang hierbij de pakkingen.
Vervolgens ga je alles weer in omgekeerde volgorde van bovenstaande beschrijving inbouwen.
Denk hierbij eraan om de koppelingsplaten goed te centreren op je vliegwiel en om de keerringen van de aandrijfassen te vervangen en weer olie in motor en versnellingsbak te doen…..
DirkJan2004 schreef:Erg tof al jullie goede bedoelingen….maar de wagen is nu definitief weg.
Ik heb er wat geld voor teruggekregen en een Fiat Panda om tijdens het sparen voor de volgende Citroën van A naar B te komen.
een PANDA ??
Jeetje…dat zal dan afzien worden.
Maar ja…..je schijnt er wel weer iedereen mee uit te kunnen lachen….gelet op de reclame van zo’n 20 jaar geleden.
http://info.omroep.nl/ster?nav=cjyzHsHCjEtCwDhEJWXCE&type=hisHigh
Hahaha..ja ik weet het…maar mijn vriendin zag ‘m staan en vond de wagen “schatig”......ahum
Het is wel fijn dat de onderdelen*, en sowieso de wegenbelasting erg goedkoop zijn. Zo kan ik ondertussen sparen voor een Citroën.
Voor welk type ik ga…dat weet ik nog niet…even bijkomen van dit avontuur met trieste afloop….(Zo ga je vol goede moed met je ZX 1.6i Aura naar de garage en kom je terug in een Panda… )
*
FP1305 Voorbumper Panda 86- € 11,50
FP1403 Grille Panda 86-90 plastic € 7,55
FP1101L L.V.scherm Panda/Marbella -86 € 6,70
Citroën ZX 1.4i, Citroën ZX 1.9 Volcane, Citroën ZX 1.6i Aura. Nu tijdelijk even een Panda (sorry!) tijdens het sparen voor een nieuwe Citroën….
Met een Panda lacht iedereen je uit! (of…hoe ging die slogan ook alweer?)