1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
koelvan draait niet meer
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 24 maart 2006 06:41 PM

Beste forummers,

Vandaag bleek na een poos rijden en een poosje stationair draaien dat mijn moter temperatuur nogal was opgelopen. De koelvloeistof meter zat helemaal op zijn end, het rode lampje brande met daarbij de stop lamp.

Eerst wat door me heen schoot was dat ik koelvloeistof lekkage had, maar het kvs niveau lampje brande niet. Dus kwam ik tot de conclusie dat waarschijnlijk mijn koelvan het niet meer deed.

En het blijkt dus inderdaad zo te zijn dat mijn koelvan niet meer draait. Het is zo dat de koelvan doorverbonden stond (waarom weet ik niet, heeft vorige eigenaar gedaan), zodra hij stroom kreeg sloeg de fan dus metteen aan.

Nu is het dus zo dat de koelvan helemaal niet meer aan slaat. Heeft iemand ideeen of suggesties waar ik het probleem moet zoeken?

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 24 maart 2006 06:43 PM
  [ # 1 ]

Re: koelvan draait niet meer

Douwe schreef:

Nu is het dus zo dat de koelvan helemaal niet meer aan slaat. Heeft iemand ideeen of suggesties waar ik het probleem moet zoeken?

Check eens de zekering. Anders is het relais naar de kl$te Beide te vinden in de zekeringtray (zie instructieboekje).

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 24 maart 2006 06:45 PM
  [ # 2 ]

Ik weet niet hoe dit koelfan doorverbonden is, maar loopt die nog wel via de zekering? Dan zou ik daar ‘s beginnen. Als na het vervangen van die zekering (ga ik maar ff van uit) deze direct weer doorslaat zit er ergens sluiting in het circuit. Maarre, waarom is die koelfan überhaupt doorverbonden?  Wink

edit: OK, Marten was me voor…. en inderdaad is het relais ook een controlepunt. Smile

Profiel  
 
Rob GT
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 04-06-2004

- Saxo vts 1.4
Gepost: 24 maart 2006 06:46 PM
  [ # 3 ]

Controleer eens of de draadjes nog wel goed doorverbonden zijn.
Deze draadjes zijn hoogst waarschijnlijk doorverbonden omdat het thermocontact kapot is. De koelfan zelf gaat meestal niet kapot volgens mij.

Oke… dacht ik als 1e te zijn Rolling Eyes

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 24 maart 2006 06:53 PM
  [ # 4 ]

Het thermocontact (in de radiateur) is de boosdoener, je kunt de koelvin makkelijk testen door de stekker van het thermocontact af te trekken en deze door te verbinden, volgens mij zit die aan de rechterkant in de radiateur als je voor de motor staat, verbind de stekker even door met een stukje stroomdraad, dwz er zitten in de stekker van het thermocontact twee koperen stekkertjes, deze verbind je door door ze met elkaar te verbinden, hoogstwaarschijnlijk gaat dan je koelvin draaien en dan is de vin dus niet kaduuk, maar je thermocontact.
Bij Jan de Vos of Lasaulec in Drachten kun je dit thermocontact gewoon kopen op kenteken van je BX.
Meestal is dit de oorzaak en geen zekering of een relais.

Succes Douwe!

Emiel

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 24 maart 2006 06:55 PM
  [ # 5 ]

Nou dat is het hem dus, hij was al doorverbonden. Dat had de vorige eigenaar dus al gedaan.

Ik zal de zekeringen eens even gaan controleren

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 24 maart 2006 06:58 PM
  [ # 6 ]

Is hij al doorverbonden?
Draait de Vin nu niet?

Emiel

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 24 maart 2006 06:59 PM
  [ # 7 ]
BX19trs schreef:

je thermocontact.
Bij Jan de Vos of Lasaulec in Drachten kun je dit thermocontact gewoon kopen op kenteken van je BX.
Meestal is dit de oorzaak en geen zekering of een relais.

Succes Douwe!

Emiel

@Emiel: hij had al gewchreven dat ie doorverbonden is: mits die doorberverbinding deugdelijk is, kan dat dus niet het probleem zijn. Dus vandaar zekering of relais. Meja, doorverbinding ff checken is wel een goeie trouwens. Je weet maar nooit hoe prutserig men dat heeft gedaan.

Profiel  
 
Erwin_B
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 18-11-2005

Gepost: 24 maart 2006 07:00 PM
  [ # 8 ]

Als je een meter hebt kun je kijken of er nog spanning staat op de contacten in de stekker, dat is misschien het makkelijkste.
Het kan zijn als er al een draadje in de stekker zit om hem door te verbinden dat het draadje geen (goed) contact meer maakt in de stekker oid (ik weet niet hoe hij doorverbonden is).

.Prutselaar.

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 24 maart 2006 07:03 PM
  [ # 9 ]

Hij schreef in de verleden tijd vandaar mijn vraag….

Emiel

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 24 maart 2006 07:10 PM
  [ # 10 ]
BX19trs schreef:

Hij schreef in de verleden tijd vandaar mijn vraag….

Emiel

OK. Ik had het idee dat dit nog steeds het geval was. Niettemin is het absoluut het beste om er een nieuw themocontact in te zetten nadat het probleem is opgelost dat ie het met doorverbinden ook niet doet.

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 24 maart 2006 07:37 PM
  [ # 11 ]

het is dus zo dat hij nog steeds doorverbonden is. Zolang ik de auto heb is dat al zo geweest.

Ik heb zojuist de zekeringen bekeken en volgens mij zijn alle zekeringen nog goed.

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 24 maart 2006 08:21 PM
  [ # 12 ]

Meten is weten. Staat er spanning op de + en je hebt een goede massa, dan is de fan kapot.

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 25 maart 2006 06:08 PM
  [ # 13 ]

ik heb er vandaag weer naar gekeken en volgens mij is contact bij het doorverbinden niet meer goed, na wat friemelen deed de fan het namenlijk weer.

Ik zal de stekker dus opnieuw doorverbinden en hoop dat het probleem dan is opgelost.

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
Rob GT
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 505
Geregistreerd: 04-06-2004

- Saxo vts 1.4
Gepost: 25 maart 2006 06:19 PM
  [ # 14 ]

Thermocontact vervangen is ook de kosten en moeite niet…  Confused

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 25 maart 2006 06:21 PM
  [ # 15 ]
Rob GT schreef:

Thermocontact vervangen is ook de kosten en moeite niet…  Confused

Precies.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook