Kan iemand mij tips geven over hoe de drukgroep/koppeling van een Jumpy te vervangen. Ik heb hiermee geen ervaring.
Sinds kort gaat de koppeling zwaarder, en zit er een vreemd soort trilling in tijdens het (ont)koppelen. Neem aan dat dit het drukgroeplager is?
Heeft iemand eventueel een (werkplaats)handboek , eventueel te downloaden ?
Bvd voor alle tips!
Maarten
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Ik denk niet dat het je druklager is, ik denk dat je drukgroep zelf kapot aan het gaan is…. Maakt voor het werk overigens niet uit!
Gr Martijn
das wel een heel klein stapje verder…:-)
kan iemand mij wat meer vertellen c.q.uitleggen..?
Hallo, de koppeling wordt verv. door de v-bak opzij te duwen in de linker wielkuip. De bak in die positie vastzetten met een stuk touw o.i.d.
Erg veel ruimte heb je dan niet, maar het is voldoende.(advies: ook geleiderbus v.h. druklager waarin de prise-as keerring zit verv.) .
Zet de auto voor op bokken
Maak de - pool v.d. accu los
Verwijder: het luchtfilter
De spatplaat in de linker wielkuip
De aandrijfassen( v-bak eerst aftappen)
Stekker v.h. achteruitrijlicht loshalen
Km.-tellerkabel loshalen of stekker speedsensor
Evt. slangen v.d. stuurbekr. loshalen.
Koppelingskabel en schakelmech. loshalen.
Plaat tussen koppelingshuis en motor(onder) verwijderen.
Motorblok ondersteunen ( garage krik)
Verwijder de bouten v.d startmotor(startmotor laten zitten.) en de bouten voor de bevestiging v.h. koppelingshuis aan de motor.
Verwijder de v-bak steun compleet( montageplaat+bout op v-bak ook )
Druk de v-bak opzij en bindt hem vast( oppassen voor beschadigen van remleidingen)
De drukgroep verwijderen( + plaat) en het vliegwiel goed ontvetten en opschuren; controleer op evt. scheurtjes.
Verwijder het druklager uit de koppelingsvork en verv. ook de daarachter gelegen geleiderbus/prise-askeerring.
Smeer (licht) het gedeelte v.d.geleiderbus waarover het druklager glijdt met kopervet; smeer ook de kontaktvlakken tussen koppelingsvork en druklager en de draaipunten v.d. schakelvorkas.
Pas de nieuwe plaat op de prise-as om te contr. op evt. beschadigingen
Monteer drukgroep en koppelingsplaat(opletten dat koppelingsplaat niet omgekeerd gemonteerd wordt) en centreer de plaat terwijl de bouten v.d. drukgroep in etappes kruislings vastgezet worden.
Vervang naderhand ook de aandrijfaskeerringen.
Hopelijk heb je iets aan deze info; succes!
enorm bedankt voor je antwoord cms-je !!