Vandaag met drie mensen aan mijn BX gesleuteld!
Lelijke Eend (Elmer)
BXTRDTurbo (Roel)
BX19trs (emiel, ikke)
We hebben de brandstofpomp vervangen, een lucas CAV pomp, de oude pomp had last van inhouden, stotteren en geen acceleratie meer geven bij volgas.
De Andere pomp die we gemonteerd hebben verraste ons met al het goede wat een BX turbodiesel hoort te hebben, mooi regelmatig lopen, fors accelereren en fijn kunnen toeren bij 80km/h!!!
Ok hebben we het ruitenwissermechaniek vervangen, het oude mechaniek had zoveel speling dat de ruitenwisserarm bijna 1 cm heen en weer bewogen kon worden.
Het laatste project bestond uit het wisselen van stalen velgen naar lichtmetaal, echter de donorauto had zulke slechte banden dat we hebben besloten toch maar de stalen velgen te laten zitten, en dat ik het lichtmetaal binnenkort van nieuw rubber ga voorzien.
Al met al weer een leuk dagje met toch wat resultaten!
Foto’s volgen vandaag, deze heeft Elmer gemaakt!
Emiel
Re: Ochtendje sleutelen aan BX
BX19trs schreef:We hebben de brandstofpomp vervangen, een lucas CAV pomp, de oude pomp had last van inhouden, stotteren en geen acceleratie meer geven bij volgas.
De Andere pomp die we gemonteerd hebben verraste ons met al het goede wat een BX turbodiesel hoort te hebben, mooi regelmatig lopen, fors accelereren en fijn kunnen toeren bij 80km/h!!!
Ik neem aan dat je er ook meteen een nieuwe D-riem in hebt gezet ?
Ok hebben we het ruitenwissermechaniek vervangen, het oude mechaniek had zoveel speling dat de ruitenwisserarm bijna 1 cm heen en weer bewogen kon worden.
Tsja….typische BX-kwaal…krijg je dat klappende geluid tijdens het wissen
De laatste keer dat ik dit zelf heb gedaan is alweer een jaar of wat geleden (was nog in guldens, ik meen 160.-)......kost dat nieuwe mechaniek nog steeds zo duur ? ops:
Re: Ochtendje sleutelen aan BX
Bram schreef:BX19trs schreef:We hebben de brandstofpomp vervangen, een lucas CAV pomp, de oude pomp had last van inhouden, stotteren en geen acceleratie meer geven bij volgas.
De Andere pomp die we gemonteerd hebben verraste ons met al het goede wat een BX turbodiesel hoort te hebben, mooi regelmatig lopen, fors accelereren en fijn kunnen toeren bij 80km/h!!!Ik neem aan dat je er ook meteen een nieuwe D-riem in hebt gezet ?
De riem hoeft niet los om de pomp te wisselen, dus dat is niet een vanzelfsprekendheid.
Goeie actie Emiel! Nu hoef je die turboboostkit ook niet meer te vernieuwen.
Juist, Marten, de Riem blijft gewoon zitten waar die zit, de DB-riem heb ik samen met Roel gecontroleerd, de letters en cijfers waren nauwlijks versleten en hij stond nog goed op spanning, kortom, geen reden om me voorlopig druk te maken!
Emiel
Ik zou mijn foto’s zeer graag willen uploaden, maar dat lukt even niet.
Maar het was erg leuk ! Weer wat ervaring opgedaan
En inderdaad, met die nieuwe pomp kwam de BX duidelijk sneller van z’n plaats !
Schijt aan originaliteit.
Gisteravond ben ik naar Groningen gereden, wat een genot!!
De turbo trapt er weer in vanaf 3000 toeren ongeveer, het welbekende drukje in de rug, fantastisch.
Nu merk ik ook dat als ik accelereer van 100 naar 130 km/h dat hij iets begint te roken, maar dat vind ik opzich wel mooi..
Elmer, lukt het nog met de foto’s?
Emiel
hoeveel kost zo’n nieuw ruitenwisser-machaniekje, en hoeveel werk is het om het over te zetten?
De mijne roert maar wat in de rondte, is echt compleet uitgeleuterd.
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Er zijn revisiesetjes te koop.
Ik heb zelf het mechaniek verwisseld met eentje uit een sloop BX!
Ik heb Mike gesproken (Den Haag) die kan aan die revisiesetjes komen, dat is inclusief de bus die uitgelubbert is heb ik begrepen.
Emiel
DaanDus schreef:hoeveel kost zo’n nieuw ruitenwisser-machaniekje, en hoeveel werk is het om het over te zetten?
De mijne roert maar wat in de rondte, is echt compleet uitgeleuterd.
Ruitenwisser er af (sleutel 11 geloof ik (sleutel 13 dus) + beetje wrikken), grote dop er af schroieven (sleutel 32 of een waterpomptang), plastic roostertje onder de voorruit er af halen, 3 moertjes maat 13 losdraaien, stekkertje loshalen, slangetje loshalen (hou het uiteinde hoog zodat de ruitenwisservloeistof er niet uit loopt) en alles omgkeerd weer in elkaar zetten. Zelfs ik kan het
Hier staan de foto’s dan eindelijk:
http://lelijkeeend.multiply.com/photos/album/36
Edit: 11 had 13 moeten zijn
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:
Ruitenwisser er af (sleutel 11 geloof ik
Sleutel 13
Goede actie heren!!
Test
Hee Emiel & Roel, hadden jullie nog foto’s gemaakt ?
Schijt aan originaliteit.
Edit: niks gezegd
Banden + velgen worden wel aangeboden op marktplaats.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Vandaag na afloop van mijn werk heb ik de BX op de Brug gezet, hier moest het een en ander aan gebeuren:
- De waterpomp lekte water
- Hij lekte vreselijk olie
Om 17:00 uur de BX op de brug gereden, en ben begonnen met demonteren van de intercoolerslangen en de bekapping om de distr.riem heen., de bovenste motorsteun losgehaald en de distributie op tijd gezet met twee m8 boutjes in de nokkenas en pomp poelie, en een pen in het vliegwiel.
Distributie riem erafgehaald en de waterpomp gedemonteerd, deze begon al vreselijk te lekken toen de spanning van de riem af was.
Alles schoongemaakt bij de pomp en de krukas en een nieuwe keerring eringezet.
Daarna kleppendeksel vervangen.
Toen kwam Thijs die heeft me geholpen met de spanner en de pomp te monteren en alles te controleren.
Na alles weer in elkaar gezet te hebben liep de TZD turbo weer als een zonnetje en hebben we nog even een cannes APK gekeurd.
Al met al was het toen al weer 21:00 uur en zijn we weer naar huis gegaan.
Wel een beknopte beschrijving voor 4 uurtjes werk maar het was weer vanouds erg leuk, en natuurlijk super voor de BX.
Gr.
Emiel
Ja was een geslaagd avondje sleutelen. TZD weeer klaar, en de cannes is ook weer gekeurd. Overgens niet mijn eigen Cannes, is van een collega. Zijn vader heeft die wagen destijds nieuw gekocht. Net een ton gelopen, uber mooi wagentje.
Test
Thijsvandebles schreef:Ja was een geslaagd avondje sleutelen. TZD weeer klaar, en de cannes is ook weer gekeurd. Overgens niet mijn eigen Cannes, is van een collega. Zijn vader heeft die wagen destijds nieuw gekocht. Net een ton gelopen, uber mooi wagentje.
Mooi werk! Ik mag dit weekend mijn huiswerk nog eens overnieuw doen.
mpostma schreef:Thijsvandebles schreef:Ja was een geslaagd avondje sleutelen. TZD weeer klaar, en de cannes is ook weer gekeurd. Overgens niet mijn eigen Cannes, is van een collega. Zijn vader heeft die wagen destijds nieuw gekocht. Net een ton gelopen, uber mooi wagentje.
Mooi werk! Ik mag dit weekend mijn huiswerk nog eens overnieuw doen.
Moest je ook in de hoek staan Postma?
Test