Omdat ik te veel achter de PC zit zoek ik een leuk projectje om niet achter de PC te zitten.
Ik denk er over na om een kleine motor helemaal te demonteren en weer in elkaar te zetten. Mijn idee is vooral hiervan te leren en ik heb niet de bedoeling om de motor nog echt te gaan gebruiken. Het zou wel leuk zijn om de motor nog wel te kunnen testen of alles goed is gegaan.
Maar nu is de vraag: welke motor is geschikt hiervoor? Het moet een niet te complexe motor zijn en de motor moet te tillen zijn door 1 man.
Kortom: welke motor raden jullie mij aan en waarom?
P.S. Tips zijn ook van harte welkom!!!
Doneer nu: http://www.citroen-forum.nl/donaties/
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Re: geschikte motor voor revisie-projectje?
erwt schreef:Omdat ik te veel achter de PC zit zoek ik een leuk projectje om niet achter de PC te zitten.
Ik denk er over na om een kleine motor helemaal te demonteren en weer in elkaar te zetten. Mijn idee is vooral hiervan te leren en ik heb niet de bedoeling om de motor nog echt te gaan gebruiken. Het zou wel leuk zijn om de motor nog wel te kunnen testen of alles goed is gegaan.
Maar nu is de vraag: welke motor is geschikt hiervoor? Het moet een niet te complexe motor zijn en de motor moet te tillen zijn door 1 man.
Kortom: welke motor raden jullie mij aan en waarom?
P.S. Tips zijn ook van harte welkom!!!
Ik denk een motortje van een eend! Of van een oude brommer!
See, buy, fly C5 V6
een TU 1400 is goed te doen, en niet al te zwaar. Daar zou ik mee gaan beginnen
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Is toch wel zo leuk om een motortje te reviseren dat je daarna weer kan gebruiken. Mocht je je motorrijbewijs hebben, neem een motorfietsblokje.
Eenenblokje nemen. Is het meest simpele blok wat ik ken zonderdat het zo klein wordt dat je echt moet gaan priegelen. Tevens is het een ouderwetse motor waardoor er dus veel kennis over te vinden is.
Schijt aan originaliteit.
Re: geschikte motor voor revisie-projectje?
erwt schreef:Maar nu is de vraag: welke motor is geschikt hiervoor? Het moet een niet te complexe motor zijn en de motor moet te tillen zijn door 1 man.
Kortom: welke motor raden jullie mij aan en waarom?
P.S. Tips zijn ook van harte welkom!!!
Heb hier nog een COX gloeiplug-motor op de plank boven de PC liggen…..0,8 CC. :schater
Gewicht ?....hm, denk 50 gram of zo
Heb ik nog overgehouden van mijn vroegere hobby….radiografische modelvliegtuigen en Heli’s….
Als je echt een motor wilt hebben, die je alleen kunt tillen en het moet een Citroën-motor zijn, dan kun je, volgens mij, alleen maar voor het 2CV-motortje kiezen.
Gemakkelijk te tillen en eenvoudige techniek. Alleen is de opbouw van dit blok wel enigszins anders dan van een gewone 4 cilinder lijnmotor uit bijv. een BX. Echter een blok uit een BX til je zeker niet in je eentje op.
Re: geschikte motor voor revisie-projectje?
Bram schreef:Heb hier nog een COX gloeiplug-motor op de plank boven de PC liggen…..0,8 CC. :schater
Gewicht ?....hm, denk 50 gram of zoHeb ik nog overgehouden van mijn vroegere hobby….radiografische modelvliegtuigen en Heli’s….
dt heb ik ook nog liggen + een 3.5 cc die 37000rpm haalt en 1.5pk levert
mijn model spullen waren boten en auto’s, nou ja ik heb het nog steeds alleen ligt het al jaren in de kast
maar om even op erwt te antwoorden, neem een motor met losse cillinders zoals een boxer of eentje in V
een TU motor is ook best zwaar, ik pak hem niet in mijn eentje op
als je eentje uit een motor neemt bedenk dan wel dat je binnenin met de dynamo, versnellingsbak en de koppeling zit, dat maakt het allmaal wat minder overzichtelijk
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Re: geschikte motor voor revisie-projectje?
kakanox schreef:paso schreef:een TU motor is ook best zwaar, ik pak hem niet in mijn eentje op
: Wat een zwakke kerels hier allemaal zeg! 1.6 incl. bak, inlaat en ontsteking - gaat niet makkelijk maar krijg het wel in en uit het schuurtje…
Oke jij wint jij bent de bikkel.
Ontopic, pak een eenden blokkie lekker makkelijk lekker goedkoop lekker licht.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Ik heb nog een Ducati blok dat gereviseerd moet worden…
of…
heb ook nog een Duc blok waar wat gaten in zitten (ophangingspunten afgescheurd…) daar moeten dus eerst twee andere carterhelften voor gevonden worden…
dan nog ff kleppen stellen van de koppen…
Dat je daar zin in hebt joh…
Wat reken je ervoor?
revisie van mijn zelfde Paso blok incluis de achterveer revisie heeft mij verleden jaar 1500€ gekost, met inbegrip van alle stukken en het uit en inbouwen in de moto
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een eendeblok lijkt mij absoluut het leukst. En als hij klaar is koop je er lekker een eend omheen, en klaar ben je!
I.c.m. een belastingvrij kenteken en een klassiekerverzekering van €35,- kan je die er altijd bij hebben, en geloof mij, je zult er lol van krijgen.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
paso schreef:revisie van mijn zelfde Paso blok incluis de achterveer revisie heeft mij verleden jaar 1500€ gekost, met inbegrip van alle stukken en het uit en inbouwen in de moto
Sssssssssssst…
van blok II (750 Supersport) heb ik ook de carbs nog dus is verder wel kompleet, behalve de carterhelften dan (kon zo snel nix vinden op ebay…)
maar goed, misschien is een eendenblok wel leuker…
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Pfff….. een Ducati blok om het mee te leren? Niet echt iets voor beginners met die desmodromische kleppenbediening!! (Maar wel crispy geluidje )
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
winnetou schreef:Pfff….. een Ducati blok om het mee te leren? Niet echt iets voor beginners met die desmodromische kleppenbediening!! (Maar wel crispy geluidje )
schijnt niets anders te zijn dan de speling meten en de hoedjes vervangen door dikkere hoedjes…
‘t Is dat ik (nog) geen carterhelften heb gevonden, anders splitste ik dat blok zelf, om minder achter de pc te zitten…
ieksEmmu schreef:winnetou schreef:Pfff….. een Ducati blok om het mee te leren? Niet echt iets voor beginners met die desmodromische kleppenbediening!! (Maar wel crispy geluidje )
schijnt niets anders te zijn dan de speling meten en de hoedjes vervangen door dikkere hoedjes…
‘t Is dat ik (nog) geen carterhelften heb gevonden, anders splitste ik dat blok zelf, om minder achter de pc te zitten…
het blok terug monteren zonder pakking maar enkel met vloeibare pakking zoals tegenwoordig alle duc blokken wist mijn garagist te zeggen
kijk ook even of de krukas in het midden van het blok zit, dit blijkt af fabriek eind jaren 80 begin jaren 90 nogal eens verkeerd te zijn
vervang zeker de krukas lagers want zeker de 90 en de 91 blijken slechte lagers te hebben (waarom moest anders mijn blok open )
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017