Lampje van koelvloeistof brandt, maar niveau is gewoon goed.
Ben de Hoog
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90

Gepost: 26 maart 2006 05:31 PM

Sinds deze week schrok ik van een oplichtend STOP-lampje in combintie met het lampje van de koelvloeistof. Het koelvloeistof-niveau in mijn radiator is echter gewoon goed. Ik denk aan een luchtbel in het systeem. Maar waar zit de sensor van dat lampje eigenlijk? Bij het starten van de auto komt het lampje langzaam op, ik denk dat er dus geen sprake is van een electrische storing. Het lampje lijkt echt iets te melden. Verder loopt de auto alsof het lampje niet brandt, niets aan de hand dus. Moet ik me nu zorgen gan maken?

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 26 maart 2006 06:00 PM
  [ # 1 ]

Re: Lampje van koelvloeistof brandt, maar niveau is gewoon g

Ben de Hoog schreef:

Sinds deze week schrok ik van een oplichtend STOP-lampje in combintie met het lampje van de koelvloeistof. Het koelvloeistof-niveau in mijn radiator is echter gewoon goed. Ik denk aan een luchtbel in het systeem. Maar waar zit de sensor van dat lampje eigenlijk? Bij het starten van de auto komt het lampje langzaam op, ik denk dat er dus geen sprake is van een electrische storing. Het lampje lijkt echt iets te melden. Verder loopt de auto alsof het lampje niet brandt, niets aan de hand dus. Moet ik me nu zorgen gan maken?

De peilsensor zit bij de meeste BXen gewoon aan de zijkant van de radiateur (aan passagierszijde). Bij turbodiesels en gti 16v is er sprake van een los expansietankje en dan zit de sensor aan de achterkant van dit expansietankje.

De sensor meet de geleidbaarheid van de koelvloeistof. VAak als deze (of de pootjes van de sensor) vervuild zijn, krijg je van dit soort foutieve storingsmeldingen. Als je zeker weet dat de koelvloeistof in orde is (minder oud dan 2 jaar) kun je volstaan met het demonteren van de sensor, de pootjes ervan schoonmaken en dan weer terugplaatsen. Evt. zou het kunnen liggen aan corrosies op de stekkerverbinding van die sensor.

Profiel  

IkKe
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 133

Gepost: 26 maart 2006 08:41 PM
  [ # 2 ]

Ik heb exact A00% hetzelfde probleem sinds kort en bezit een turbodiesel.
Bij mij zag ik wel dat mijn koelwater bruin was wat niet echt gezond moet zijn.
Is het moeilijk om heel koelcircuit zelf te laten leeglopen en bij te vullen zonder speciaal gereedschap?

Profiel  

BANZER
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 377

- XM V6 Exclusive
Gepost: 26 maart 2006 08:48 PM
  [ # 3 ]

Je het af tappen is heel makkelijk, zet de kachel op z’n warmste stand haal een slang los onder bij de radiateur en alles komt er uit zetten.
Maar het bijvullen moet wel goed gebeuren, het koel circuit goed ontluchten!

XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.

Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 27 maart 2006 12:04 AM
  [ # 4 ]
BANZER schreef:

Je het af tappen is heel makkelijk, zet de kachel op z’n warmste stand haal een slang los onder bij de radiateur en alles komt er uit zetten.
Maar het bijvullen moet wel goed gebeuren, het koel circuit goed ontluchten!

Bij de turbodiesel zit er gewoon een aftapkraan op de radiateur. Het aftappen hiermee gaat wel langzaam. In de hoogste stand past er net een emmer onder. Verder met ontluchten een bout of een sensor uit het thermostaathuis draaien anders wil dat niet goed.

Verder heb je er niet echt speciaal gereedschap voor nodig. Het is ook maar net wat je speciaal noemt.

Profiel  

Ben de Hoog
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 90

Gepost: 11 april 2006 08:12 PM
  [ # 5 ]

Vorige week gekeken. De draadjes (beiden) van de stekker aan de voeler waren afgebroken. Nu is alles weer jofel, meteen even nieuwe vloeistof erin gedaan.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook