Een paar vraagjes over velgen:
Ik kan aan een set velgen type silverstone (dacht is) komen, zonder bouten. (weet helaas niet hoe ik een plaatje kan invoegen)
Vraag 1: Er staat bij voor de C3, maar het is toch een C5 (oude type) velg? Past deze onder een break? Heb ik wel ooit gezien namelijk. Banden van de break zijn wel andere maat, maar wel 15 inch en bij de standaardvelgen is er geen verschil tussen berline en break.
Vraag 2: Kan ik de standaard bouten gebruiken, of heb ik speciale bouten nodig? Zo ja, wat kosten die?
Alvast bedankt voor de overvloedige reacties…;-)!
Geo.
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
M&M schreef:Silverstone velgen :
fotoBreak en Berline hebben dezelfde ET-waarde en steek dus past gewoon .... bouten moet je even navragen bij de dealer want die verschillen nog wel eens
Ja, precies, die is het. Maar is die ook voor de C3 geleverd? Of heeft de C3 ook dezelfde ET-waarde en steek, zodat je dus ook andere C3 velgen op een C5 kan zeten? Enne, wat betreft de bandenmaat?
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
M&M schreef:Steek is hetzelfde , ET-waarde komt redelijk in de buurt dus past ook wel op een C3 , maar dit is geen ‘standaard’ C3 velg , maar één van een C5 ...
Wat bandenmaat betreft : 15 inch ... dus
Ja, ik heb ook nog nooit een C3 met die velg gezien… C5 wel en zelfs ook wel een break.
Leek mij ook al dat de banden van de break er op moeten passen.
Nu dus alleen nog kijken welke bouten ik kan gebruiken voor deze velg…
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
M&M schreef:Silverstone velgen :
fotoBreak en Berline hebben dezelfde ET-waarde en steek dus past gewoon .... bouten moet je even navragen bij de dealer want die verschillen nog wel eens
Deze velgen zijn standaard geweest op sommige C5 Exclusive ( benzine Berline ) modellen , voor zover ik weet niet op de C3.
heb jij je bouten moeten vervangen toen je de suzuka’s hebt laten monteren?? en hebben ze de bandenspannings sensoren over kunnen plaatsen?
fftopic
ik heb een PB gestuurd naar johan, maar hij heeft nog niet van zich laten horen! komt mss nog wel
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
M&M schreef:
Even geduld , en anders hoor ik het wel
‘k! ik wacht af en op ‘t laatst verwittig ik U wel!! alvast bedankt
Geo schreef;
Banden van de break zijn wel andere maat, maar wel 15 inch en bij de standaardvelgen is er geen verschil tussen berline en break.
Let wel op de velgbreedte als je een andere bandenmaat op de velg gaat zetten dan er oorspronkelijk opzat moet je wel controlleren of de velgbreedte geschikt is voor die banden. De diameter van 15” is niet het enige dat geldt. Je kunt niet zonder meer een brede band op een smalle velg zetten en omgekeerd.
Effe checken dus.
Groet, Ton
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
mogen er 17” inch velgen onder de C5?? en heeft citroen zelf 17” velgen?want ik heb bandenspannings sensoren en die moeten kunnen overgeplaatst worden!!! en ik vermoed dat die niet passen op velgen van een ander merk dan citroen!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
M&M schreef:17 inch past , 18 ook , kijk maar eens bij cituning naar de keuze
en de sensoren voor de bandenspaning ?? passen die daar ook op :
Dag Geo,
op de Silverstone-velgen moeten andere bouten dan op de standaardvelgen. Ik heb diezelfde velgen onder mijn C5 Berline (2001), en ik heb ze afgelopen zaterdag weer gemonteerd omdat er zomerbanden op liggen. Helaas kan ik ze dus niet even voor je opmeten. Op mijn standaardvelgen liggen winterbanden. De bouten van de Silverstone-velgen zijn groter; bovendien zitten er nog kunststof-chromen dopjes bij, die moet je na montage over de bouten duwen (om het optisch mooi te maken). Dat betekent dus dat je rond het eventuele gebruik van je reservewiel (bij lekke band) de nodige maatregelen moet treffen: je hebt altijd 2 soorten wielsleutels nodig (want je reservewiel is meestal een standaardvelg), je moet altijd 4 passende wielbouten bij je reservewiel opbergen, én je moet altijd een haaknaald bij je reservewiel bewaren om die chromen dopjes van de wielbouten te kunnen verwijderen (anders kun je niet eens je lekke band demonteren).
Geen flauw idee wat die 16 bouten moeten kosten, ik heb 1 jaar geleden een complete set wielen + bouten + dopjes gekocht .
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
JoF schreef:Dag Geo,
op de Silverstone-velgen moeten andere bouten dan op de standaardvelgen. Ik heb diezelfde velgen onder mijn C5 Berline (2001), en ik heb ze afgelopen zaterdag weer gemonteerd omdat er zomerbanden op liggen. Helaas kan ik ze dus niet even voor je opmeten. Op mijn standaardvelgen liggen winterbanden. De bouten van de Silverstone-velgen zijn groter; bovendien zitten er nog kunststof-chromen dopjes bij, die moet je na montage over de bouten duwen (om het optisch mooi te maken). Dat betekent dus dat je rond het eventuele gebruik van je reservewiel (bij lekke band) de nodige maatregelen moet treffen: je hebt altijd 2 soorten wielsleutels nodig (want je reservewiel is meestal een standaardvelg), je moet altijd 4 passende wielbouten bij je reservewiel opbergen, én je moet altijd een haaknaald bij je reservewiel bewaren om die chromen dopjes van de wielbouten te kunnen verwijderen (anders kun je niet eens je lekke band demonteren).
Geen flauw idee wat die 16 bouten moeten kosten, ik heb 1 jaar geleden een complete set wielen + bouten + dopjes gekocht .
Bedankt voor de info. Lijkt me dat aan een set bouten met kapjes wel te komen is. De huidige bouten kan ik dan voor reservewiel en winterbanden gebruiken. Ik heb standaard een kruissleutel achterin liggen, dus daar zullen beide maten op zitten. En die chromen kapjes krijg je er ook wel met een ander voorwerp af volgens mij (sleutel?).
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
Dag Geo,
kruissleutel is prima, maar je hebt tóch die kleine sleutel nodig om met enig gemak je krik te kunnen bedienen. Toevallig had ik óók nog zo’n kleine sleutel 1 maatje groter liggen, en die paste op de wielbouten van de Silverstone velgen, en het kan niet anders als dat die sleutel “over” was van mijn vorige auto, een Xantia. Het zou dus kunnen zijn dat Xantiabouten op de Silverstonevelgen passen. En wat betreft die kunststofkapjes: een huissleutel werkt niet, een autosleutel nog minder (te dik). De kapjes liggen behoorlijk diep in de velgen, er wil wel eens vuil in gaan zitten, en je moet achter het randje zien te komen, dus een haaknaald is écht ideaal. Je staat mooi voor ops: als je je (lekke) band niet kunt verwisselen omdat je plastic dopjes niet van de wielbouten kunnen. De Citroëndealer bij jou in de buurt (Koelman ?) moet je toch aan die moeren en kapjes kunnen helpen ? En dat-ie geen haaknaalden heeft, dat snap ik ! Succes ermee, die velgen staan er echt héél mooi onder (niet voor niks standaard op de Exclusive type 1 geleverd).
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
kruissleutel is prima, maar je hebt tóch die kleine sleutel nodig om met enig gemak je krik te kunnen bedienen. Toevallig had ik óók nog zo’n kleine sleutel 1 maatje groter liggen, en die paste op de wielbouten van de Silverstone velgen, en het kan niet anders als dat die sleutel “over” was van mijn vorige auto, een Xantia. Het zou dus kunnen zijn dat Xantiabouten op de Silverstonevelgen passen. En wat betreft die kunststofkapjes: een huissleutel werkt niet, een autosleutel nog minder (te dik). De kapjes liggen behoorlijk diep in de velgen, er wil wel eens vuil in gaan zitten, en je moet achter het randje zien te komen, dus een haaknaald is écht ideaal. Je staat mooi voor als je je (lekke) band niet kunt verwisselen omdat je plastic dopjes niet van de wielbouten kunnen. De Citroëndealer bij jou in de buurt (Koelman ?) moet je toch aan die moeren en kapjes kunnen helpen ? En dat-ie geen haaknaalden heeft, dat snap ik !
Er zit standaard een wielsleutel in de C5 waarmee je de krik bedient en daarnaast heb ik de kruissleutel. Heb net dit weekend de zomerbanden er weer (zelf) opgelegd, dus dat werkt allemaal wel. Nu snap ik die haaknaald ook pas! Hmmm, zal ik m’n vrouw maar niet vragen, m’n moeder misschien…?
Bouten en kapjes moet ik dus even bekijken. Lijkt me bijna dat het met de standaard bouten moet lukken, want het schroefdraad moet toch in ieder geval dezelfde maat zijn….
Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8
Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)
En niet te vergeten de vorm van de kop van de bouten!!
Die kunnen dacht ik wel of niet centrerend zijn. Dit maakt een heel verschil, al denkt de anwb daar anders over Mn moeder had een lekke band, anwb laten komen. Hebben ze dr band gewisseld, dus staal dr onder waar eerst lm zat. Meteen maar ff naar de garage gegaan, bleek het wiel half los te hangen, had de anwb de stalen velgen met bouten voor lmv vastgezet
Xsara_Coupe
Dag Geo,
neem het advies van Xsara_Coupe en van M&M a.u.b. heel serieus en ga niet klooien met verkeerde wielbouten. Uiteraard is de schroefdraad gelijk, maar de afmetingen én de vorm zijn wezenlijk anders !! Raadpleeg z.n. de dealer !
Groeten,
JoF
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
maeseelek schreef:opletten met 2 metalen zomaar op elkaar te doen. Deze kunnen een reactie maken waardoor het ene metaal het ander ‘opeet’ ttz. terug brengt naar z’n ionenvorm (terug naar de natuur in z’n oorspronkelijke staat, ijzer => ijzerion)
niet dat dit in 5min. gaat gebeuren maar kan soms redelijk snel gaan.
(dit herinner ik me uit mijn ing. studie, al zou ik het weer moeten opzoeken wat het juist precies is)
bij een bandenwissel op mijn bedrijfs berlingo had ik één bout bij het rechter voorwiel die doordraaide!!! heb nog geen hinder ondervonden!! voor banden moeten wij bij een bandenboer gaan,voor ‘t onderhoud bij mijn citro-dealer!! word dit ‘t vervangen van een remschijf??
Totaal aantal Berichten: 7813
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
blooper1963 schreef:bij een bandenwissel op mijn bedrijfs berlingo had ik één bout bij het rechter voorwiel die doordraaide!!! heb nog geen hinder ondervonden!! voor banden moeten wij bij een bandenboer gaan,voor ‘t onderhoud bij mijn citro-dealer!! word dit ‘t vervangen van een remschijf??
Denk eerder dat de wielnaaf vervangen moet, de schijf zit meestal ‘los’ op de naaf en wordt met een tweetal torx-bouten op haar plaats gehouden. De wielbouten gaan los door de schijf heen - in ieder geval is dat zo op mijn Xsara.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!