Wij (thuis) zijn van plan om een vossenjacht te origaniseren ergens in de zomer. En ik ben benieuwd hoeveel mensen daar interesse voor hebben en daar de apparatuur voor hebben.
Het idee is dat 1 auto de vos is. Die zoekt een leuk plekje en gaat vanaf daar zenden(moduleren). De rest gaat dan dus zoeken met behulp van een bakkie met een analoge S-meter en een kleefvoet antenne.
De eerste die de vos vindt mag de volgende vos zijn. En zo ga je verder tot het tijd is om aan het bier te gaan bij een kampvuurtje
Verder hebben we bedacht om te starten met een barbeque en te eindigen met ontbijt. Oftewel, je blijft een nachtje over. Waarschijnlijk wordt het omgeving haarlem omdat gouda niet zo heel spannend is met leuke plekjes om vos te staan.
Meer informatie heb ik nog ff niet omdat ik niet de hele uitleg van het vossen heb onthouden. Maar er zullen hier best mensen zitten die dat stukje beter kunnen uitleggen.
Re: Animo voor vossenjacht?
Caroline81 schreef:Wij (thuis) zijn van plan om een vossenjacht te origaniseren ergens in de zomer. En ik ben benieuwd hoeveel mensen daar interesse voor hebben en daar de apparatuur voor hebben.
Lijkt me best leuk om eens te doen. Bakkie heb ik wel, maar nog geen analoge S meter. Dat valt wel te regelen natuurlijk.
Overigens organiseert de BX club in juni de Midzomernachtrit in de buurt van Heemstede. Dit is een puzzelrit die ‘s-nachts plaatsvindt.
Maar goed, dat staat los van elkaar. Ik heb zeker animo voor zo’n vossenjacht. Het combineren met biertjes, overnachting en kampvuur klinkt helmaal goed.
Lijkt me idd wel lache, zeker in deze combinatie (bier enz)... Ik heb alleen geen bakkie. Roep al een tijdje om er een aan te schaffen dus dit is een mooie aanleiding D

Totaal aantal Berichten: 7836
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
[Royalty mode] Nee dan vind ik echte vossen opjagen en schieten leuker [/Royalty mode]
Leuk idee. Zou voor mij alleen te ver weg zijn (en mijn auto heeft een te opvallende kleur )
fftopic Overigens heb ik na het laatste nachtevenement nog steeds nachtmerries van 3 meter brede, 4 meter lange en 30 cm diepe modderpoelen waar ik mijn teerbeminde Xsara met 60 doorheen heb geploegd…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik neem aan dat we met auto’s gaan zoeken? Of wordt het een wandeltocht??
Sowieso: In beide gevallen moet je een antenne met een richtingsgevoeligheid hebben. Als je dus de ene kant op richt valt het signaal weg, en de andere kant oprichten komt het signaal terug. Op die manier weet je waar je heen moet lopen. Een zender die dient als vos heb ik wel. Voor onder andere 2 meter, 70 centimeter en 11 meter. (11 meter=27mc).
Probleem is de ontvangers. Als je loopt moet dat dus op batterijen werken. Dan is een compleet bakkie minder handig. Makkelijker is een portofoon met externe richtantenne, en uiteraard een S-meter. Maar ja, die krengen vind je weer niet onder de 150 a 200 euro. Wordt dus dure grap. Ik ben jaren lang lid geweest van een zendamateur vereniging, (heb zelf een zend-licentie), en die hadden verschillende zenders, en een stuk of 30 handontvangers, ideaal om mee te voet te gaan. Alleen die club bestaat niet meer, en ik weet ook niet waar dat spul allemaal gebleven is. Misschien kan ik daar nog wel achter komen.
Met een losse kleefvoet is opzich wel te doen, alleen zijn het eigenlijk rondstraal antennes. De enigste ‘dode hoek’ die die dingen hebben is als je ze vertikaal houdt, en in het verlengde langs de antenne naar de voet kijkt. Dan heb je enige richting-werking. probleem is als je dichter bij de zender komt, wordt het signaal sterker, en zal je het signaal in alle richtingen horen. Met een 3-elements 1/16 golf richtantennetje is de selectiviteit stukken hoger, en kun je zelfs staande naast de zender, het signaal negeren door de antenne de andere kant op te draaien.
Op een vossenontvanger hoort eigenlijk ook een een ingangsgevoeligheid regelaar, zodat je kunt kiezen hoe sterk de ontvangst is. Ben je verder weg, dan draai je de knop helemaal open, en kun je met de antenne richten, kom je dichte bij en wordt het onduidelijker waar de vos zich bevindt omdat het signaal sterker wordt, en je dus in meerdere richtingen het ‘pieptoontje’ hoort, dan draai je die knop wat dichter, en neemt de sterkte van het signaal af. Dan heb je weer een kleinere hoek waarin je zoekt met je antenne.
Ik vindt het wel een heel leuk idee, en wil best eens informeren bij oude clubleden waar die rommel is gebleven. Wij deden toendertijd vossenjachten rondom giethoorn, met bootjes. Eén keer werden we beetgenomen, toen waren er 2 zenders die om de 5 of 6 minuten elkaar afwisselden door exact hetzelfde signaal. En dan blijf je zoeken…..
Test
Thijsvandebles schreef:Ik neem aan dat we met auto’s gaan zoeken?
Ik vindt het wel een heel leuk idee, en wil best eens informeren bij oude clubleden waar die rommel is gebleven. Wij deden toendertijd vossenjachten rondom giethoorn, met bootjes. Eén keer werden we beetgenomen, toen waren er 2 zenders die om de 5 of 6 minuten mekaar afwisselden door exact hetzelfde signaal. En dan blijf je zoeken…..
Met auto’s lijkt me toch het leukst gezien de context van dit forum. Ik heb eigenlijk geen idee hoe het precies werkt, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen, na wat Googlen. Ik weet niet of het volgende precies klopt, dus plz comment als ik bullshit verkondig (dit was mijn slechtste vak op de HTS).
Men neme een 27 MC bak, met signaalsterkte meter. Koppel dit aan een richtingsgevoelige antenne en je kan ong. de richting van de vos uitpeilen.
Een bestaande kleefantenne is richtingsgevoelig te krijgen door hem achterop het dak van de auto te zetten in plaats van in het midden van het dak. Zijn er speciale dipoolantennes te maken die nog beter richtinggevoelig zijn?
Een signaalsterkte meter zag ik online aangeboden worden voor bij weinig www.erconline.nl
De apparatuur om te kunnen vossen moet natuurlijk wel een beetje toegankelijk zijn voor de gemiddelde forummer.
Maar goed, ik denk dat Caroline (en de rest van het thuisfront) wel meer kunnen vertellen over een evt. opzet.
mpostma schreef:
Met auto’s lijkt me toch het leukst gezien de context van dit forum. Ik heb eigenlijk geen idee hoe het precies werkt, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen, na wat Googlen. Ik weet niet of het volgende precies klopt, dus plz comment als ik bullshit verkondig (dit was mijn slechtste vak op de HTS).
Men neme een 27 MC bak, met signaalsterkte meter. Koppel dit aan een richtingsgevoelige antenne en je kan ong. de richting van de vos uitpeilen.
Een bestaande kleefantenne is richtingsgevoelig te krijgen door hem achterop het dak van de auto te zetten in plaats van in het midden van het dak. Zijn er speciale dipoolantennes te maken die nog beter richtinggevoelig zijn?
Dit is onzin. De plaatsing van een kleefvoet antenne maakt niet zoveel uit, de groundplane wordt hoogstns iets anders, waardoor je over gruwlijk grote afstand, en met een heel klein piel-signaaltje misschien ieta van richtingsgevoeligheid krijgt.
mpostma schreef:
Een signaalsterkte meter zag ik online aangeboden worden voor bij weinig www.erconline.nl
De apparatuur om te kunnen vossen moet natuurlijk wel een beetje toegankelijk zijn voor de gemiddelde forummer.
Maar goed, ik denk dat Caroline (en de rest van het thuisfront) wel meer kunnen vertellen over een evt. opzet.
Er zijn bakken met ingebouwde S meter en ingangsgevoeligheid regelaar. De zogeheten RF knop. Ik heb 2 van die bakken> De Superstar 3900.
Vele luxe uitvoeringen van het merk President hebben dit ook. Dergelijke bakjes kosten 2de hands rond de 100 euro.
Maar dan moet je nog een antenne hebben, een richtantenne. Het moet een 3-elements antenne zijn:
De grote is afhankelijk van van een hoeveelste golf je de antenne berekend. Wil je een halve golf antenne, dan is de centrale boom van de antenne 5,5 meter. (omdat de 27mc in de 11 meter band valt). Dan hebben de radialen, dus de straler, director en reflector ook een bepaalde afmeting, gerelateerd aan die 5,5 meter. Dat is wel erg groot om op de auto of in de hand te doen. Als je nou een 1/16 golf neemt, kom je op 68 centimeter uit. Dat zijn wat handzamere maten.
Dit is gewoon met aluminium buisjes van de bouwmarkt zelf in elkaar te zetten. Even uitregelen, kan ik ook uitleg over geven, en klaar.
Test

Totaal aantal Berichten: 7836
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Met zo’n richtantenne is het hebben van een schuifdak dus wel een pré?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik begreep inderdaad ook iets over rf gain ofzo.
Maar ik zal kostradamus eens een lidmaatschapje hier aansmeren. Dan kan hij het zelf uitleggen. De lol is juist dat het niet echt simpel is. Maar als je het eenmaal door hebt erg leuk. Net als verstoppertje vroeger
De bedoeling is wel inderdaad met de auto want lopen is zo vermoeiend enzo
klinkt in ieder geval erg leuk!!!
Als de realiteit er niet zou zijn, zou de wereld er heel anders uit zien
Als dit allemaal, ontdanks de technische belemmeringen mocht doorgaan weet ik in Friesland een uitstekende plek voor deze tocht, met op het eventuele eindpunt een clubhuis met kampvuurplaats, parkeergelegenheid en een gezellig barretje erin!
Zelf bier/eten meenemen en een slaapzak met matje!!
en ik heb nog een legerkist vol 27mc spullen, incluis portofoons en bakjes in rugzakken…
(Heeft padvinder zijn toch weer voordelen voor het forum!)
Emiel
laat ik nou toevallig uit die buurt komen (haarlem) en die buurt vrij goed kennen….
dus als er een vos moet komen, dan kan dat er wel 1 met 160pk zijn evt.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Degene die als eerste de vos vindt, wordt de volgende vos. En de eerste vos wil ik zijn :p want ik gok dat ik daarna niet meer de gelegenheid zal krijgen
Dus als jij vos wil zijn Heleen is de enige optie meedoen en winnen
@BX19trs hoe aantrekkelijk een clubhuis ook klinkt willen we het liever in omgeving haarlem doen. Dat is al wat meer centraal dan friesland. Die bak met spulletjes is misschien wel handig voor degene die geen eigen spullen hebben?
@Hel1: mag ik dan met jou mee rijden ?
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:@Hel1: mag ik dan met jou mee rijden ?
Meerijden? tegen die tijd rijdt dat koekblik van jouw toch wel weer?
Ideaal die wagen, dak open en een enorme antenne op de achterbank
Ik doe ook graag mee, vooral met de bbq
Een goede bbq-master is altijd welkom natuurlijk