voge schreef:Zo beter??
Dat wel….maar het is nog wel even wennen, geen TZD-turbo break meer onder je bijdrage’s.
voge schreef:Zo beter??
Ja (snif, weer een BX minder op het forum )
Ik heb de Citroën-forum.nl KPH achterop laten zitten en er een flyer van ‘t Citroën Forum in achter gelaten!!! Misschien zien we hier de nieuwe eigenaar nog eens op ‘t forum!!
Ik heb m’n sig. speciaal voor Bram nog een beetje aangepast hoor!
voge schreef:Ik heb m’n sig. speciaal voor Bram nog een beetje aangepast hoor!
En Marten doe je er ook een plezier mee, zo te lezen.
tsja, dat ‘t er staat wil nog niet zeggen dat ik ‘m nog heb natuurlijk… Maar goed, ik ben wel erg blij met de Xant hoor!! (en m’n vriendin ook, die vond de BX niet echt fraai )
Ik heb net gelezen dat een contactslot met sleutelnummer te bestellen is bij de dealer, mocht dit nodig zijn om de ventilator weer betrouwbaar te krijgen. Lijkt me altijd beter dan alle sloten moeten vervangen omdat je anders met twee sleutels moet lopen.. Ik heb trouwens vandaag geen haperingen meer gehad, maar één keer is ook te veel natuurlijk!
Airco werkt prima, vandaag eens uitgetest met ‘t zonnetje op de auto. Lijkt wel een vrieskist! Heerlijk!
voge schreef:tsja, dat ‘t er staat wil nog niet zeggen dat ik ‘m nog heb natuurlijk… Maar goed, ik ben wel erg blij met de Xant hoor!! (en m’n vriendin ook, die vond de BX niet echt fraai )
Ik heb net gelezen dat een contactslot met sleutelnummer te bestellen is bij de dealer, mocht dit nodig zijn om de ventilator weer betrouwbaar te krijgen. Lijkt me altijd beter dan alle sloten moeten vervangen omdat je anders met twee sleutels moet lopen.. Ik heb trouwens vandaag geen haperingen meer gehad, maar één keer is ook te veel natuurlijk!
Airco werkt prima, vandaag eens uitgetest met ‘t zonnetje op de auto. Lijkt wel een vrieskist! Heerlijk!
Bij de BX kun je ook alleen het losse plastic blokje waar de daadwerkelijke elektrische schakelaar in zit, losnemen van het contactslot. Ik weet niet of dat bij de Xant zo is, maar zou je in elk geval vervanging van de andere sleutels besparen.
Nou, ik had Serge nog KPH’s van de BX Club aangeboden (uiteraard voor op de Xantia) maar die wilde hij er niet op meer op hebben
Nee, ik ga binnenkort maar weer eens CiFo KPH’s bestellen, heb de oude op de BX laten zitten en de voorste was al gesneuveld tegen het lijf van een ree.
Net even langs de Citroën boer hier in ‘t dorp gereden, kachelradiateur doen ze voor €600,-
Afspraak gemaakt voor die radiateur en nog wat kleine dingen waar ik zelf geen zin in heb. Volgende week woensdag / donderdag wordt ‘ie geholpen, nu maar hopen dat die kachelradiateur voor die tijd niet leegloopt…
voge schreef:Nee, ik ga binnenkort maar weer eens CiFo KPH’s bestellen, heb de oude op de BX laten zitten en de voorste was al gesneuveld tegen het lijf van een ree.
Net even langs de Citroën boer hier in ‘t dorp gereden, kachelradiateur doen ze voor €600,-
Afspraak gemaakt voor die radiateur en nog wat kleine dingen waar ik zelf geen zin in heb. Volgende week woensdag / donderdag wordt ‘ie geholpen, nu maar hopen dat die kachelradiateur voor die tijd niet leegloopt…
Tzal voor de gemiddelde citroen beun ook wel een standaardklus zijn geworden, zo’n kachelradiateur vervangen. Ik kan mij ook wel voorstellen dat je het nog ff uitbesteedt. Gezien het feit dat je die auto elke dag nodig hebt is het wel zo fijn dat je er op kan rekenen.
Toch wel grappig: ik stond echt versteld van het blokje: was lang geleden dat ik zo’n “ouderwets” 19 TD blok zag waarvan het aluminium (incl. kleppendeksel en versnellingsbak) nog glimt en waarvan nog alles droog lijkt. Nu ben ik wel benieuwd, maar als het blok aan de onderkant ook droog is, sta ik nog meer versteld. Dit was voor mij trouwens ook een ommekeer te noemen. Misschien dat ik geneigd ben om héél voorzichtig de Xantia toch te gaan beschouwen als mogelijk alternatief voor de BX
Hij rijdt wel erg lekker. Als ie nu ook nog het frivole had van de Xsara (met name qua interieur) was ik wat sneller overtuigd geweest.
Het interieur is gewoon ronduit saai te noemen natuurlijk, hoewel ik ‘t op zich wel mooi vind. Netjes, strak, zakelijk, doelgericht en toch saai…
Het blokje is inderdaad mooi droog, of ‘t aan de achterkant ook zo is weet ik eigenlijk nog steeds niet (zal er binnenkort eens onder kruipen) maar er liggen in ieder geval geen druppels onder.
Zou er nou trouwens nog iets elektronisch geregeld worden mbt de brandstofpomp of is die gewoon 100% mechanisch? Er zitten wel wat stekkers op en draden aan, zou dat voor de EGR / startbeveiliging zijn?
mpostma schreef:Als ie nu ook nog het frivole had van de Xsara (met name qua interieur) was ik wat sneller overtuigd geweest.
Blijkbaar ben ik niet de enige die gecharmeerd is van de Xsara, jammer dat ze ermee gestopt zijn
Het dash. van een Xsara is wel om te vloeken, in dat geval is de Xantia een stuk makkelijker
Hoezo? Ik vind een Xsara dash eigenlijk wel mooi hoor! Hoewel dat hoekige en langwerpige van ‘t Xantia dash ook wel z’n charme heeft natuurlijk.
alleen de plaats voor die raambediening…
Sja, ik vind dat Xsara dash heel mooi. Xantia idd beetje te saai en zakelijk.
Ik vraag me ook af hoe de pomp precies werkt.
Er zitten in elk geval elektronische functies op:
- EGR gashevelstandpotentiometer
- startblokkering.
Ik zag geen koudestartvoorziening voor de inspuitvervroegingsaanpassing, zoals een Bosch pomp op een BX blok dat wel heeft (met apart watercircuitje). Ik vraag me af hoe dat bij deze pomp is opgelost. Wellicht dat dit ook elektronisch wordt aangestuurd?
Mooie xant hoor!
Ik vind de xsara zelf ook helemaal het einde. Enige storende aan het dash vind ik de reflectie in de voorruit en de plaats van de raambediening idd…
Xsara_Coupe
Xsara_Coupe schreef:Mooie xant hoor!
Ik vind de xsara zelf ook helemaal het einde. Enige storende aan het dash vind ik de reflectie in de voorruit en de plaats van de raambediening idd…Xsara_Coupe
Ik vind de raambediening niet storend, wel apart. Je moet ff weten waar t zit, maar dan gaat te wel.
Xsara_Coupe schreef:Enige storende aan het dash vind ik de reflectie in de voorruit
Wees getroost, dat heeft de Xantia ook hoor! (geen cockpitspray dus!!!)
Maar wat is een gaskleppotentiometer? Meet die de stand van de gasklep ofzo??
En verder: ik weet niet of de Xant wel een koudestartvoorziening heeft, ik merk er in ieder geval weinig van.
Marten: je had wel gelijk over het schudden van het blok. Heb er nu wat meer mee gereden en ‘t blok hangt duidelijk stiller in de rubbers.
Mag ik trouwens jullie mening hierover: de verkoper zei tegen me dat het laten controleren van de airco geldverspilling was, dat je dat pas moest laten doen wanneer de airco ‘t niet meer deed. Ik ben van mening dat ‘t helemaal niet verkeerd is om ‘m nu te laten controleren en evt. vullen, terwijl de airco ‘t nog wel gewoon doet.