Dan ga ik ook maar even met Newtonmeters smijten, gaat hier alweer om een auto uit 2000. Dit is een rode D, rode I (voor de caravan hehe)
aantal cilinders 4
kleppen per cilinder 2
cilinderinhoud 1896 cm3
boring x slag 79,5 x 95,5 mm
compressieverh. 18,0:1
max. vermogen 85 kW (115 pk)
4000tpm
max. koppel 285 Nm
1900tpm
brandstofsysteem pompverstuiver
klepbediening ohc
turbo ja, met intercooler
katalysator nee
Dus als ik 140 rijdt in de 6 met 2500 toeren is koppel geen probleem, dan vliegt ie ook als ik op het gas trap. Turbo komt erin rond de 1750 toeren.
De mègane wint zie ik
Maar goed, genoeg offtopic…
Citroën Xantia 1.9TD
cilinderinhoud 1905 cm3
boring x slag 83,0 x 88,0 mm
compressieverh. 21,8:1
max. vermogen 66 kW (90 pk)
4000tpm
max. koppel 196 Nm
2250tpm
brandstofsysteem indirecte inspuiting
Nou snap ik waarom ‘ie niet zo vlot is
voge schreef:
Nou snap ik waarom ‘ie niet zo vlot is
Maar je rijdt mooi wel in een dieselhydraulique: wat wil je nog meer
Dat is waar, puur genieten!
En…hoe zijn de koudstart’s ?
Loopt ie meteen mooi rond (zonder schudden dus)....nadat je bij de eerste keer voorgloeien en NA het doven van het voorgloeilampje, hem start ?
Hij loopt wel meteen mooi rond ja, startmotor gaat een keer of 5 rond. Koud start ‘ie eigenlijk net wat beter dan wanneer ‘ie een uur stil heeft gestaan.
voge schreef:Hij loopt wel meteen mooi rond ja, startmotor gaat een keer of 5 rond. Koud start ‘ie eigenlijk net wat beter dan wanneer ‘ie een uur stil heeft gestaan.
Mijn TD startte koud ook beter dan warm. Bij koude start 1x startmotor rond en hij liep, maar met een warme motor moest je ook altijd gloeien en dan ging de startmotor ook wel een keer of 3 à 4 rond Hij is een keertje bij Renard geweeste voor onderhoud daar werd me verteld dat de timing van de brandstofpomp (???) niet helemaal goed was. Ze zouden het de volgende beurt met de distributieriem herstellen, maar die beurt heeft mijn TD niet meer meegemaakt bij mij.
En kwam dat door de timing van de brandstofpomp?? (dat ‘ie overleden is..)
Ah, gelukkig… Hoop wel wat langer met m’n Xant te kunnen doen hoor
Morgen mag ‘ie weer wat kilometers maken, m’n eerste tank kwam neer op een verbruik van 1 : 15,9 .
Ondertussen ongeveer 2.000km mee gereden, wat rijdt de auto heerlijk zeg!!!
Morgen moet ze naar de dokter, alwaar ik haar laat overnachten zodat ik haar donderdag weer gezond en fit op kan halen. Denken jullie een beetje aan haar??
voge schreef:Ondertussen ongeveer 2.000km mee gereden, wat rijdt de auto heerlijk zeg!!!
Kijk zo klinkt nou een tevreden ex-BX-Rijder
Een combinatie van de degelijkheid, wegligging, koersvastheid, strakheid en rust van de Xantia met het karakter en het veergedrag van de BX zou wel redelijk dicht in de buurt van mijn ideale auto komen misschien…
Als ik de Xantia terug heb van de dokter moet ik meteen naar Groningen, daarna misschien maar eens een bezoekje aan Chyparse wagen om één van de twee grote plussen van de BX (het veercomfort) ook weer eens een beetje in de Xantia te krijgen.
En tevreden: zeer zeker!!!
voge schreef:Een combinatie van de degelijkheid, wegligging, koersvastheid, strakheid en rust van de Xantia met het karakter en het veergedrag van de BX!!!
Kijk ik maak graag een geintje over de BX, maar het zijn wel de bovenstaande punten die de Xantia een goede opvolger maken voor de BX.
heel soms zeg ik wel eens wat zinnigs hoor