ZX1.4i schreef:voge schreef:Een combinatie van de degelijkheid, wegligging, koersvastheid, strakheid en rust van de Xantia met het karakter en het veergedrag van de BX!!!
Kijk ik maak graag een geintje over de BX, maar het zijn wel de bovenstaande punten die de Xantia een goede opvolger maken voor de BX.
Tsja….als ik 1 ding van de Xantia heb weten te waarderen, is dat het zachte veren, vooral NA een bezoek aan Chyparse !
Daar kan een BX niet tegenop….na 13 jaar diverse BX’en kocht ik 2 jaar geleden mijn eerste Xantia (TD) en het viel me meteen al op dat die veel meer het zweefgevoel gaf dan ik ooit bij een BX heb gehad. ops:
Mijn ideale Citroen zou zijn : veercomfort van een Xantia, stoelen van de BX TZI of GTI-16V…...gewicht rond de 1000 kg…..en de stilte tijdens het rijden van de Xantia.
Maar ja…...dat kunnen we wel vergeten…moet tegenwoordig allemaal minstens tegen de 1300 kg of meer aanzitten….Citroen verdomd het immers om een kleiner HP-geveerd model te maken….
Bram schreef:
Tsja….als ik 1 ding van de Xantia heb weten te waarderen, is dat het zachte veren, vooral NA een bezoek aan Chyparse !
Daar kan een BX niet tegenop….na 13 jaar diverse BX’en kocht ik 2 jaar geleden mijn eerste Xantia (TD) en het viel me meteen al op dat die veel meer het zweefgevoel gaf dan ik ooit bij een BX heb gehad. ops:
Dat had die van Serge absoluut niet. Die pakte de korte hobbels mooi op, maar hij zweefde niet over de lange hobbels. Gaf dus wel een prettig stevig rijgedrag. Meja, jij hebt em zeker laten uitboren. Vergeleken met de TD van Serge denk ik dat mijn Turbo D12 veel soepeler is.
T’is dus maar net hoe je de vering afstelt.
Ik ben OOK met een paar van mijn BX’en langs Chyparse geweest (en 1X bij Rene Spaan) maar die kregen ze (met of zonder opboren en/of Comfortbollen) niet zo mooi zwevend als de 2 Xantia’s van mij…...en vraag maar eens aan Sohail (of Rene) hoe lekker die witte Xantia D van Renz veerde…..die ook een behandeling had gehad bij Chyparse.
Net als trouwens de HDI van Renz….ik kon natuurlijk de laatste 3 jaar steeds switchen tussen een BX en Xantia.
Deze heeft inderdaad wel een licht sportief veerkarakter. Overhellen is er niet bij, korte hobbels pakt ‘ie heel goed maar zweven doet ‘ie absoluut niet!
Dat zweven zoals in bijvoorbeeld een CX hoeft een Xantia natuurlijk ook niet te doen maar ik ga ‘m binnenkort wel eens een Chyparse behandeling laten doen (waarbij ‘ie niet te zacht moet worden!) om ‘m iets soepeler te laten veren.
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Bram schreef:
Mijn ideale Citroen zou zijn : veercomfort van een Xantia, stoelen van de BX TZI of GTI-16V…...gewicht rond de 1000 kg…..en de stilte tijdens het rijden van de Xantia.
Ha Bram, je uitspraken kan ik volledig onderschrijven. Een tijdje terug heb ik weer eens in een BX gereden en het veercomfort viel me niet heel erg mee. Maar wellicht had deze BX een “behandeling” nodig. Van mijn Xantia worden de lange hobbels heerlijk gladgestreken, de korte hobbels komen wat te nadrukkelijker door heb ik het idee. Er zitten vrij nieuwe veerbollen op maar wellicht is een bezoekje aan de specialist dit jaar aan de orde. Ik lees zoveel goede berichten over Chyparse en kornuiten dat ik zuks maar ga regelen denk ik.
De stoelen van de BX geven de bovenbenen meer steun inderdaad, al vind ik het leder van mijn Xantia ontzettend plezierig zitten. Als ik echt lange afstanden ga rijden dan zal ik de cruise control repareren, dan kan ik nog ff lekkerder (lees: relaxed) gaan zitten.
De stilte in de Xantia is een groot pluspunt. Bij koude motor of op hogere snelheden, je hoort slechts af en toe een sonore brom van de motor. Nu is de motorruimte lekker geïsoleerd, dat helpt wel. Verder is de afwerking erg goed, geen kraakje, geen rammeltje. Het is echt genieten.
Het verbruik is nu zo’n beetje gestabiliseerd op 1 : 16.6. Daar ben ik niet ontevreden over, het is toch het gewicht dat hier roet in het eten gooit denk ik. Een 1 : 21 (ZX) zit er niet meer in, maar wie weet als er groot onderhoud is gepleegd, hoe dan de vlag erbij hangt.
Ik zal wel binnenkort de banden laten balanceren, ik heb op verschillende snelheden te maken met trillingen. Vreemde is dat ze niet constant aanwezig zijn. Ik zal ook de reactiestangen/stabilisatorstangen (laten) nalopen, al hoor ik geen gerammel (tja zo stil hè die auto). Ik vermoed echter dat het de achterwielen zijn, want in het stuur heb ik nauwelijks last van die trillingen.
Lekker draadje dit zo! Serge, jij ook veel plezier verder met je Xantia. We kunnen de ervaringen mooi delen hier.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
voge schreef:Ondertussen ongeveer 2.000km mee gereden, wat rijdt de auto heerlijk zeg!!!
Morgen moet ze naar de dokter, alwaar ik haar laat overnachten zodat ik haar donderdag weer gezond en fit op kan halen. Denken jullie een beetje aan haar??
Zo, nu onder het mes met de Xant?
Ik vroeg mij nog af met die vering van jou. Heb je eigenlijk hydractief? Met dat ritje ben ik mij er niet echt van bewust geweest. Het viel me hooguit op dat ie de korte hobbels heel mooi gladstreek, maar dat ie niet deinde op de lange oneffenheden. Het helpt trouwens ook wel dat het interieur stevig in elkaar zit en ontzettend goed geisoleerd is. Bij mijn BX hoor je de oneffenheden meer dan dat je ze voelt.
Inderdaad, geen slimme dingen op de vering hoor!!
En het scheelt natuurlijk best veel dat je het interieur niet bij alle hobbeltjes hoort kraken, dat klopt…
M&M schreef:Een TD SX (of lagere uitrusting) heeft geen Hydractive in NL…
is de TD dan in een hoger uitrustingsniveau geleverd dan SX?
M&M schreef:In het buitenland ook als VSX / Exclusive / Activa leverbaar geweest ...
Overigens kon je b.v. in Belgie HA2 als optie op de Type1 SX-modellen met 2.0 & 1.9TD specificeren. Kostte wel €1250 o.i.d. in 93/94.
In NL was het op de 2.0 standaard en op de 1.9 TD niet leverbaar.
Ga je nou aan je eigen antwoorden twijfelen??
Dat zie ik, maar rb heeft jou een beetje ‘aangepast gequote’..
M&M schreef:De Exclusive en Activa toch enkel vanaf type II ?
Nope.
- Activa is vanaf introductie in september 95 leverbaar geweest met de 2.1 TD in de T1 en (later) T2 en vanaf oktober 98 met de 110 HDi.
- De Exclusive is ook in Type1-uitdossing leverbaar geweest, zelfs vóór de V6 leverbaar werd. Daarvan is ook een 2.1 TD-uitvoering geweest en volgens mij ook een 1.9. Exclusive stond in de Type1 qua uitrusting boven de ook beschikbare VSX, terwijl het in de T2 meer de vervanger van de VSX was.
‘t is wat met dat modellengamma…
voge schreef:‘t is wat met dat modellengamma…
En dan hebben we het nog niet over de actie modellen, zoals die van mij