Jalu schreef:Simpele Ziel schreef:mpostma schreef:maar de verrassing mis je een beetje. Dus wellicht is die 19 TD wel gewoon heel leuk.
Nou, ,met die 90 pk wordt het geen snelheids monster, naar wat ik begrepen heb is dat het nog steeds ronduit traag te noemen is… maarja, 1250 kg en 90 pk…
Mwoah, als ik naar de fabrieksopgaven voor maximumsnelheid en acceleratie 0-100 kijk dan valt dat best mee. Geen raceauto, maar prima in staat om lekker mee te rijden met het overige verkeer. En dieselrijden is gewoon lekker ontspannen rijden, hoort er een beetje bij.
Een trage bak is het zeker niet, het is gewoon een auto waarmee je heel goed met het overige verkeer mee kunt komen. Een stoplichtsprinter is het niet natuurlijk, aangezien ‘ie toch iets van 12.5s nodig heeft om eens op de 100km/u te zitten maar goed, tijdens woon-werk verkeer krijg ik door drukte toch nooit de kans om een stoplichtsprintje te doen…
Simpele Ziel schreef:Nou heb ik zelf nooit met de 1.9td gereden maar als ik mijn pa moet geloven dan valt het erg mee…
Die zei toch ook dat ‘ie maar 160km/u reed?
Simpele Ziel schreef:Ik weet dat er langzamere Xantia’s bestaan maar een 1.9td vanwege zijn prestatie’s leuk noemen?
Nou heb ik zelf nooit met de 1.9td gereden maar als ik mijn pa moet geloven dan valt het erg mee…
@SZ:Soms doe je je alias wel alle eer aan (hehe, ik moest deze toch eens inkoppen).
@Voge: OK dan!!
Simpele Ziel schreef:maar ze gaan allebei even hard als je in de rechterbaan met 90 zit en dat kan je met een xantia 1.9d ook wel halen
Juist, maar om niet altijd topprestaties te verlangen heb ik toch maar voor een TD gekozen
@Marten: Ik heb dit keer wel een uitnodiging gehad hoor, ben er dus wel ongeveer op tijd! Is die TD12 dan nog niet eens klaar?
M&M schreef:voge schreef:aangezien ‘ie toch iets van 12.5s nodig heeft om eens op de 100km/u te zitten maar goed..
Dik 14 volgens de cijfers , maar dat is verder niet van belang
Potverdorie zeg, dat is inderdaad traag Ik gokte ook maar wat…
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
voge schreef:M&M schreef:voge schreef:aangezien ‘ie toch iets van 12.5s nodig heeft om eens op de 100km/u te zitten maar goed..
Dik 14 volgens de cijfers , maar dat is verder niet van belang
Potverdorie zeg, dat is inderdaad traag Ik gokte ook maar wat…
Nou, ik heb laatst toch maar mooi een sprintje van een Yaris gewonnen….
Ik moet nog wennen aan het tijdig opschakelen etc. En ik ben niet gewend om te scheuren (ja op topsnelheid over een reht stuk snelweg, dat kan iedere sukkel).
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
tsja, een diesel doortrekken tot 4500rpm is ook redelijk kansloos inderdaad. Maar goed, een Yaris zou ik ook nog wel aandurven, hoewel daar ook pittige varianten van zouden kunnen bestaan natuurlijk.
voge schreef:tsja, een diesel doortrekken tot 4500rpm is ook redelijk kansloos inderdaad.
Is ook helemaal niet nodig hoor…..je zult wel merken dat hij tot de 2800 a 3000 rpm prima optrekt en dan overschakelen.
Daarboven toeren draaien heeft weinig zin als je aan het schakelen bent.
Qua comfort prefereer ik ook een Xantia, maar qua portemonnaie een BX.
och, bij mijn BX zijn er binnenkort redelijk wat zaken aan de beurt die nogal prijzig zijn. Ook deze Xantia zal best wel wat gaan kosten maar ik steek mijn geld liever in een mooie Xant dan in een BX met roestprobleem
Doortrekken tot 4500rpm doe ik ook eigenlijk alleen vlak voor de APK een paar keer hoor, verder nooit, heeft inderdaad geen zin.
Die automatische airco in de Xant, werkt dat een beetje fatsoenlijk?
Ik had trouwens nog een vraag:
op deze foto is te zien dat het plastic rond het contactslot niet helemaal lekker zit. Valt dit vaker uit elkaar, hoe hoort het vast te zitten en hoe is ‘t te herstellen?
Mijn vraag over de werking van de automatische airco blijft ook staan hoor!!
voge schreef:Die automatische airco in de Xant, werkt dat een beetje fatsoenlijk?
Prima hoor….althans bij de TD die ik vorig jaar had.
Je zet hem op een bepaalde stand en de rest regelt ie zelf…alleen dat lampje in de aircoschakelaar wil weleens minder goed zichtbaar worden…brandt in geloof ik, maar dat is goedkoop op te lossen.
Inderdaad hoor ik veel minder problemen bij de Xantia dan bij de BX v.w.b. die airco.
Ben er verschillende tegen gekomen de laatste jaren, maar ze waren vrijwel allemaal OF lek…OF de compressor deed het niet, danwel waren er relais stuk, bij mijn vroegere donkerblauwe TZD-turbo was dit dus allemaal het geval
Ik roep al bijna 2 jaar op zowel dit forum, als voorheen op XCNL….als ik ooit nog eens een tzd-turbo tegenkom met goed werkende Airco, (ABS zou ook leuk zijn) nog geen 3 ton op de teller…en technisch verder oke….dan zou ik, ook al rijd ik er te weinig km’s voor, zo weer overstappen ! ops:
Want wat zijn het heerlijk rijdende auto’s…..ik kan toch spreken over 38 jaar rij-ervaring met zo’n 80 auto’s (van diverse merken) in die tijd (pak me niet op 5 meer of minder )...maar zo’n luxe uitgevoerde TZD-turbo is voor mij *Je van Het*
Dit….om het a.s. afscheid van je BX extra emotioneel te maken.
Geef je hem wel een klop op zijn dak van mij ?
Ik heb ook een poging gedaan om de TZD Turbo berline met leer en airco die bij hesselink staat aan te schaffen hoor, hij verkocht ‘m alleen niet…
Ik ben wel blij dat je de airco gewoon goed vond werken, ik ben altijd wat huiverig voor automatische functies (niet gewend?)
Het lampje brandt bij deze Xant (voor zover ik bij daglicht kon zien) helemaal niet en daar zou nog wat aan worden gedaan. Airco ga ik voor de zomer nog wel even laten vullen/controleren, daar waren namelijk geen rekeningen van! De werking heb ik wel gecontroleerd en ‘t was goed te voelen. Helaas is ‘t zonder lampje wat lastig om met de airco te experimenteren…
Kom je trouwens ook naar de forummeeting?? Dan kan je daar weer eens in een Xant TD gezeten, is toch al weer bijna een jaar geleden zeker?
Zal wel gewoon je schakelaartje zijn, je lampje zal het wel doen maar heel erg slecht, je ziet het verschil pas in het midden van de nacht, ,komt meestal doordat het velletje die de kleur geeft aan het licht zwart geblakerd is en geen licht meer doorlaat
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Zal wel gewoon je schakelaartje zijn, je lampje zal het wel doen maar heel erg slecht, je ziet het verschil pas in het midden van de nacht, ,komt meestal doordat het velletje die de kleur geeft aan het licht zwart geblakerd is en geen licht meer doorlaat
Baret stond voor de ogen van de ontwerper zeker, of hij had nogal veel wijn op
Maar goed, de handelaar zou er nog een nieuwe schakelaar in zetten, zal dus als ‘t goed is zaterdag wel over zijn
Tsja….dat is een bekend (klein) euvel, dat lampje van de airco bij een Xantia.
Je schijnt dat vrij simpel te kunnen vervangen…staat op het XCNL zelfs HOE :
http://www.xantiaclub.net/onderhoud/article.php?id=13
Je kunt natuurlijk ook een nieuwe schakelaar kopen, maar hoe duur die zijn is me niet bekend.
Sorry, maar ik heb meestal niet zoveel vertrouwen in handelaren, dat ze zulke dingen vernieuwen…zou me niks verbazen als ze het niet gedaan hebben, als je hem komt ophalen. ops:
En ja….ik ben wel van plan (als er verder niks tussen komt) om naar de meeting te komen…ik zie alweer wat proefritjes in het vooruitzicht.
Hoe laat precies weet ik nog niet….zal wel na 12.00 uur zijn i.i.g.