Robin schreef:DaanDus schreef:
(en de mooie reacties van nieuweVW-rijders: zozozozo,AFSTANDSBEDIENINg? hehe)
De mooiste vind ik nog: “Jaa, ik heb wel schijfremmen rondom. Standaard ja, in 1990. Hoezo, dat heb jij niet?”
Vanaf begin BX (1982) altijd rondom schijven.
Test
En ja hoor, de eerste problemen doen zich ook alweer voor. Kreeg net een telefoontje dat de BX voor niet meer omhoog wil komen. Achter is ie redelijk vlot. Het nadeel is dat ie nog een grote afstand (lees: 80km) moet rijden. Heb als advies gegeven om niet te gaan rijden, want dan rijdt ie de boel aan gort. Maandag even naar een Citroënspecialist. Heb ook al een “vriend” gebeld. Volgens hem is het probleem dat de hoogteregelaar eraf ligt. Maar dan zou ie toch moeten lekken? Wat ie dus niet doet.
Overigens: om de hoeveel km’s moest de LHM ook alweer vervangen worden? 60.000 of 120.000? Als het voor de 60.000 is, wordt het tijd.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
60.000
schijven rondom had de GS al in 1970, dus zo byzonder is dat niet (meer).
en de electriekjes zoals CV elec ramen ed zijn in de BX goed tot zeer goed betrouwbaar.
ik heb 8 jr bx gereden en er nooit ellende mee gehad.
wel geregeld een spuitbus siliconen in de raamrubbertjes leeg gespoten,dat spaart raam motoren.
mvgr wupke
de raammechanieken willen ook nog wel eens last krijgen van oxide en z’n vriendjes… Maar ik weet niet of dit bij zwengelruiten ook zo is?
voge schreef:de raammechanieken willen ook nog wel eens last krijgen van oxide en z’n vriendjes… Maar ik weet niet of dit bij zwengelruiten ook zo is?
alleen als je aan de kust woond hehe.de zoute lucht komt ook in de deuren.
enigste wat je daartegen kan doen is frequent de deurpanelen lichten, en met de vetspuit in het rond dansen.
mvgr wupke:
CX-power schreef:En ja hoor, de eerste problemen doen zich ook alweer voor. Kreeg net een telefoontje dat de BX voor niet meer omhoog wil komen. Achter is ie redelijk vlot. Het nadeel is dat ie nog een grote afstand (lees: 80km) moet rijden. Heb als advies gegeven om niet te gaan rijden, want dan rijdt ie de boel aan gort. Maandag even naar een Citroënspecialist. Heb ook al een “vriend” gebeld. Volgens hem is het probleem dat de hoogteregelaar eraf ligt. Maar dan zou ie toch moeten lekken? Wat ie dus niet doet.
Blauw pilletje in de tank, of harder wrijven.
Ich bin ein Breaker
zet je MSN maar even aan ,dan tackelen we dat euvel even.
mvgr wupke
Morgen maar eens aan de slag. Met de zeer uitgebreide uitleg van Wupke, mot et lukke.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Nou ben ik dus vanmiddag aan de slag geweest. Heb de auto opgekrikt en ben aan het zoeken geslagen naar de hoogteregelaar. Deze zit verstopt. Uiteindelijk het ding gevonden, maar zonder mogelijkheid om er bij te kunnen om die hoogteregelaar schoon te kunnen maken. Heb er dan maar een paar tikken gegeven. Met als resultaat dat de voorwielen wel in worden getrokken als ie op een krik staat, maar als de BX op de grond staat, verdomd het ding het om omhoog te komen. De hoogteregelaar is dus zodanig vervuild, dat de spoeltruuk van Wupke echt wel nodig is. Daarbij komt dat het tijd wordt dat de LHM ook moet vervangen worden. Dus een keer op een zaterdagmiddagje gaan knutselen.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
het komt erop neer dat jij wel jezelf de moeite wilt getroosten om 5 jr achterstallig onderhoud uit die BX wilt halen, en je pa eigenlijk verwacht ,met de aanschaf van een bix van 1000 geen gezeur meer te hebben.
not done dus, elke citro van 4000 en lager heeft een beurt onder de leden van 500 euri.
alle vloeistoffen dus + spoelbeurt ed.
tja, als het niks mag kosten dan heb je ook niks, al zekers geen HP vering.
mvgr wupke:diet bang om het beest bij zn naam te noemen..
Naja, iedereen weet dus dat het om mijn vader gaat. Maar er gaan nogal verhalen de ronde, dus handel ik over hem wat in annonimiteit.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
kreazyV8wuppo schreef:.....elke citro van 4000 en lager heeft een beurt onder de leden van 500 euri.
alle vloeistoffen dus + spoelbeurt ed.
tja, als het niks mag kosten dan heb je ook niks, al zekers geen HP vering.
Beetje onzin natuurlijk…..als een HP geveerde Citroen goed onderhouden is, tot op het laatste moment….dan hoeft dat helemaal niet zo te zijn.
Ik kocht mijn TZI vorig jaar en daar was de LHM net van ververst en de bollen allemaal vernieuwd….wat ik ook wel kan merken want hij veert zoals het hoort, alsof ie net bij Chyparse vandaan komt.
Dat ik de oktopus moest laten vernieuwen…oke, hij is tenslotte 14 jaar oud en dat is een bekende kwaal van de BX.
Zo ook bij mijn eerste Xantia TD (‘94 met ABS en airbag)...was allemaal nog keurig gedaan, ondanks dat ie al 371.000 op de teller had staan.
Maar Bram, ik weet dat de LHM 60.000 km geleden is vervangen, dus dat zegt wel iets van de onderhoud aan de BX. Overigens zien de bollen er niet meer zo nieuw uit, alleen weet ik niet of die nog lang mee kunnen. Dat de BX voor niet meer omhoog komt, is dan ook wel heel bijzonder als er onderhoud aan is gepleegd. Het idee is er daarom ook al om een sleutelmiddag te gaan houden om mijn vader weer goed te laten zweven met de auto. Helaas kan ik zeggen dat hij niet in staat is om nog veel geld eraan uit te geven. (Gezien de andere omstandigheden hier, kan dat ook niet.) Overigens zag ik net nog dat er een wiel een beetje krom staat, dus moeten de ADALs ook vervangen worden. Kan dan ook direct in dat middagje gebeuren.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Ik doelde dan ook op de opmerking van Wupke dat je bij elke HP Citroen van onder de 4000 euro, voor 500 euro moet laten repareren c.q. verversen en zo.
Tuurlijk zitten er ook slecht onderhouden auto’s tussen.