Beste lezers,
Ik heb gister voor het eerst getankt met mijn TZD en dat was 25liter voor 335KM dus 1 op 13.
Af en toe trap ik het gas pendaal wel in maar rij ook vaak rustig en constant.
Aangezien ik de topics doorlees dat mensen gewoon 1 op 19 rijden, denk ik dat er misschien wat aan de hand is. Hebben jullie enig idee?
Groetjes,
Dave
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Je hebt de auto net.
Wen aan de auto en laat de auto aan jou wennen. Meestal loopt het verbruik de eerste tankbeurten nog sterk terug.
Had je de tank de eerste keer wel volgegooid?
Ik krijg altijd rare cijfers als ik halve tankjes tank. Meest betrouwbare resultaten krijg ik als ik steeds bij dezelfde pomp tank en altijd tot de afslag vol tank.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:Had je de tank de eerste keer wel volgegooid?
Ik krijg altijd rare cijfers als ik halve tankjes tank. Meest betrouwbare resultaten krijg ik als ik steeds bij dezelfde pomp tank en altijd tot de afslag vol tank.
Precies. Eerst maar eens het verbruik meten na een paar volle tanks.
1 op 13 is redelijk belachelijk hoog, maar meet eerst maar eens over een volle tank waarbij je zeker weet dat de dagteller goed is gereset na het tanken.
Kijk hier eens voor meer tips over een hoog verbruik van een diesel. Dan kun je wellicht wat gerichter vragen stellen.
Is het trouwens een turbodiesel of een normale diesel. Een turbodiesel die stevig wordt bereden KAN best richting 1 op 13 gaan, terwijl dit voor een ongeblazen diesel redelijk belachelijk is. Verder is het goed om te weten of het een break of berline is. Breaks verbruiken meer namelijk.
mpostma schreef:Robin schreef:Had je de tank de eerste keer wel volgegooid?
Ik krijg altijd rare cijfers als ik halve tankjes tank. Meest betrouwbare resultaten krijg ik als ik steeds bij dezelfde pomp tank en altijd tot de afslag vol tank.
Precies. Eerst maar eens het verbruik meten na een paar volle tanks.
1 op 13 is redelijk belachelijk hoog, maar meet eerst maar eens over een volle tank waarbij je zeker weet dat de dagteller goed is gereset na het tanken.
Als ik niet met volle tanks reken krijg ik ook rare resultaten, varierend van 1 : 9 tot 1 : 35. Zegt niets, mijn rekenkundig gemiddelde over de volle tanks is 1 : 19. Bijhouden in een Excelsheet is mijn hobby.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Ook veel verschil zit erin of je veel of weinig korte ritjes rijd. Ik merk met mijn turbodiesel dat als ik veel korte ritjes doe ook naar 1 op 15 ga. maar met langere ritten 1 op 19 ook nog mogelijk is.
Maar wat al gezegd is, eerst paar keer tanken, krijg je veel beter beeld van wat de auto precies doet in welke omstandigheden.
ok ik ga het even afwachten, maar het is een normale tzd 1.9 uit 1991..
Bedankt
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
tja, mijn TZD (ongeblazen) krijg ik niet onder de 1 op 15, zelfs niet met skikoffer, kofferbak afgeladen, 4 volwassenen en bijna constant volgas.
(top was 140-145 i.p.v. 160 ops: )
Normaal draai ik 1 op 16-17….
Maar 1 op 18 red je wel hoor, als ik normaal rijdt lukt dat ook makkelijk eigenlijk…. maar ja, hij is zo lekker los he, met 345kkm op de klok
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
DaanDus schreef:maar ja, hij is zo lekker los he, met 345kkm op de klok
Hey, heb ik je inmiddels ingehaald qua kms?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:DaanDus schreef:maar ja, hij is zo lekker los he, met 345kkm op de klok
Hey, heb ik je inmiddels ingehaald qua kms?
owjeee, nu wordt het spannend….. ik weet het niet precies, morgen zal ik kijken! k zit niet boven de 350, jij wel?
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
DaanDus schreef:Robin schreef:DaanDus schreef:maar ja, hij is zo lekker los he, met 345kkm op de klok
Hey, heb ik je inmiddels ingehaald qua kms?
owjeee, nu wordt het spannend….. ik weet het niet precies, morgen zal ik kijken! k zit niet boven de 350, jij wel?
349.469 op het moment..!
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
ik heb vorige week getankt en het was 1 op 14,4 nog belachelijk hoog..
Ik heb nu een stuk snelweg gereden (alkmaar naar vlaardingen en terug) dus ik zal vanmiddag even kijken wat het verbruik was (wel met 140km/h de weg terug)
Bij hoeveel toeren schakelen over… ik bijna altijd voor de 2500rpm maar vaak ook rond de 2000rpm..
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Mijn BX TD ARMY loopt als ik alleen maar 140 plank iets van 1 op 14. Als ik lekker rustig 96 km/u (60 miles) rij, stookt dat gekke ding 1 op 21. Er zit dus een hoop dynamiek in. Ik rij over het algemeen rond de 100 op de snelweg, dus mijn verbruik ligt ergens rond de 1 op 20.
Maar 1 op 13 bij normaal gebruik is niet goed. Is trouwens na 2 tankbeurten moeilijk te zeggen. De auto en jij moeten nog aan elkaar wennen.
Is trouwens erg mooie BX, heb hem afgelopen zondag gezien tijdens de voorjaarsrit. (Ik ben dus die reus met die legergroene BX TD)
Test
Superdave schreef:ik heb vorige week getankt en het was 1 op 14,4 nog belachelijk hoog..
Ik heb nu een stuk snelweg gereden (alkmaar naar vlaardingen en terug) dus ik zal vanmiddag even kijken wat het verbruik was (wel met 140km/h de weg terug)
Bij hoeveel toeren schakelen over… ik bijna altijd voor de 2500rpm maar vaak ook rond de 2000rpm..
Ga nu eerst eens een met een (volle) tank diesel 100 a 120 km p/u rijden….trek hem gerust op tot 2500 a 3000 rpm….dan moet je zeker de 1 op 17 a 18 halen.
Zo niet, dan is er iets aan de hand….je zou eerst het luchtfilter eens kunnen vernieuwen (heel belangrijk bij een diesel).
Mijn Turbod doet 1:16,5 momenteel met een km. stand van 420.000!
Emiel
BX19trs schreef:Mijn Turbod doet 1:16,5 momenteel met een km. stand van 420.000!
Emiel
Dat haal ik ook ong. met de Turbo D!2.