Hoi,
Sinds kort heb ik de meldlamp/tekst ‘koelvloeistof te weinig’, bij mijn 2.0 TCT. Na bijvullen en een korte rit, merkte ik dat koelvloeistof via de overloop aan bovenzijde expansietank naar buiten wordt geduwd. Met als gevolg weer dezelfde melding. Bij koude start is hij er, na een paar minuten verdwijnt hij, wellicht doordat het niveau door opwarming en drukverhoging net voldoende is. Dit blijft dan telkens zo.
Hoe kan dit?
Is de dop van de expansietank niet goed meer? Deze moet bij veel meer dan de normale 1,4 bar opengaan?
Ik las net ook al iets over begin lekkende koppaking.
Ben benieuwd, groet, Robert
CX 2.5 GTI ‘85
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Hoe is je temperatuurverloop? Wordt de radiateur wel goed warm?
Toevallig geeft mijn auto zo ook af en toe dezelfde melding, echter zit het draadje van het niveau-metertje zo strak, dat deze door het uitzetten van het vat waarschijnlijk slecht contact maakt.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Koelvloeistof wordt normaal snel warm (ca. 90 C). Bij een beetje file loopt dit trouwens al snel op totdat fan aanslaat bij 105-110 C (vind ik hoog).
Maar, het vloeistofniveau is echt laag/te laag, dus de melding is terecht.
Leidt dit tot een beter idee?
Willem schreef:Hoe is je temperatuurverloop? Wordt de radiateur wel goed warm?
Toevallig geeft mijn auto zo ook af en toe dezelfde melding, echter zit het draadje van het niveau-metertje zo strak, dat deze door het uitzetten van het vat waarschijnlijk slecht contact maakt.
CX 2.5 GTI ‘85
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ik weet nog niet hoe het bij een TCT zit, maar bij een V6 met 2 fans gaan ze vanaf 92 graden zachtjes blazen en vanaf 100 graden gaan ze over op de turbine-stand.
Bij mijn auto gaat er 1 draaien bij 100 graden en de andere doet helemaal niks. Achter de koplamp aan de bestuurderskant zitten 3 relais, waarvan er 1 van de lamp is en de overige 2 van de fans. Ik denk dat mijn relais inwendig vastzitten (ze zitten ook zelf vastgekoekt) en dat ze daarom niet goed schakelen.
Bij mij lekt trouwens het thermostaathuis, je ziet duidelijk een spoor van lekkend koelwater.
Thermostaat huis is een zwart plastic huisje rechtsvoor als je voor de motor staat, er loopt een dikke slang naar toe.
Mijn volgende klus wordt:
koelwater vervangen
nieuwe thermostaat
nieuwe thermostaathuis
relais vervangen
En eventueel een nieuwe
Expansievatdop
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Re: koelvloeistof uit overloop
maeseelek schreef:robertwilma schreef:Hoi,
Sinds kort heb ik de meldlamp/tekst ‘koelvloeistof te weinig’, bij mijn 2.0 TCT. Na bijvullen en een korte rit, merkte ik dat koelvloeistof via de overloop aan bovenzijde expansietank naar buiten wordt geduwd. Met als gevolg weer dezelfde melding. Bij koude start is hij er, na een paar minuten verdwijnt hij, wellicht doordat het niveau door opwarming en drukverhoging net voldoende is. Dit blijft dan telkens zo.
Hoe kan dit?
Is de dop van de expansietank niet goed meer? Deze moet bij veel meer dan de normale 1,4 bar opengaan?
Ik las net ook al iets over begin lekkende koppaking.Ben benieuwd, groet, Robert
Beste,
ik heb dit ook gehad, en ik kon er geen herhaling in terugvinden. Wel dat 8maanden later ik een join-de-culasse had.
join-de-culasse ?????
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
De auto is inmiddels bij een citroen specialist geweest.
Hij heeft alle relais vervangen, de voetjes gesprayed en de temperatuurvoeler vervangen.
De 2 ventilatoren blijken nu wel vanaf ca. 90C te zachtjes draaien, dus hij komt nu niet meer boven de 100C. Eerder wel, daardoor een beetje koken, drukopbouw en vloeistof eruit. Waarschijnlijk is de koppakking nog OK: geen CO2 te meten in het reservoir, geen bubbels, geen condens of schuim aan de oliedop.
Bedankt voor jullie reacties, ik hoop er nu een tijd van te genieten.
Groet, Robert
CX 2.5 GTI ‘85
Lucas Unger schreef:Dat is een koppakking.
Groet,
L
DUS niet (altijd)..
koelvloeistof zet uit, hoe hoger de temp, hoemeer je aan overschot KV eruit zult persen.
is er in het koelcircuit een afwijking, en loopt daardoor de temp te hoog op , dan zul je als eerste geconfronteerd worden met het KV lampje bij koude motor.
in meer dan de helft van de gevallen, is het koelcircuit zelf wat een niet goed functionerend onderdeel of delen heeft.
maar in het verkeerde geval is je koppakking de oorzaak, echter dit gaat vaak ook gepaard met hoge temp rond de 100 en meer graden.
in auto’s met radiatordop en dus geen expansie vat, kan het zelfs aan de dop liggen.
of het rubber of de veer is dan de boosdoener..
afijn, het is weer gefixed, so have fun on the highway,
greets wupke
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Ik wilde aangeven dat een ‘joint de culasse’ in het nederlands een koppakking is. Verder niet bedoeld als analyse of diagnose.
Groet,
L
Lucas Unger schreef:Ik wilde aangeven dat een ‘joint de culasse’ in het nederlands een koppakking is. Verder niet bedoeld als analyse of diagnose.
Groet,
L
ah soo,, tja
dan heb ik je txt misverstaan.
scusie,, greets wupke ops:
ik heb hetzelfde gehad, een nieuwe dop deed wonderen, sindsdien weer dicht.
Gr CitrofielNL
CirofielNl:
C5 Break 2.0 HDI 110Pk, 200k uit ‘02
Xm V6 Ambiance 325k uit ´92,
HY 72 uit´78
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
robertwilma schreef:De auto is inmiddels bij een citroen specialist geweest.
Hij heeft alle relais vervangen, de voetjes gesprayed en de temperatuurvoeler vervangen.
De 2 ventilatoren blijken nu wel vanaf ca. 90C te zachtjes draaien, dus hij komt nu niet meer boven de 100C. Eerder wel, daardoor een beetje koken, drukopbouw en vloeistof eruit. Waarschijnlijk is de koppakking nog OK: geen CO2 te meten in het reservoir, geen bubbels, geen condens of schuim aan de oliedop.Bedankt voor jullie reacties, ik hoop er nu een tijd van te genieten.
Groet, Robert
Interessant, wat kosten die relais?
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
dit zijn toch de gewone standaard relais die je op elke sloop kunt krijgen?
10 voor een euro…ofzo?
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
razor schreef:dit zijn toch de gewone standaard relais die je op elke sloop kunt krijgen?
10 voor een euro…ofzo?
Aan de buitenkant kan je niet zien of hij nog goed is…...enne ik ga niet moeilijk doen als ik bij de elektronicaboer ze voor 3 euro per stuk kan krijgen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Re: koelvloeistof uit overloop
robertwilma schreef:Hoi,
Sinds kort heb ik de meldlamp/tekst ‘koelvloeistof te weinig’, bij mijn 2.0 TCT.
Gisterenavond had ik dezelfde melding tijdens filerit op m’n 1996 tct. Kvs niveau leek normaal te zijn; na opnieuw starten geen melding meer. Bij BXen helpt het wel eens om de sensor schoon te maken. Is dat ook zo voor XM’s? De sensor voor kvs peil zit waarschijnlijk aan het expansietankje?
Ben ook van plan om de kvs binnenkort eens te vervangen. Volgens Haynes heb je voor het vullen een hulp tankje nodig die luchtdicht moet aansluiten op je expansietankje om de kvs ook in de hoger gelegen delen te krijgen. Is iemand erin geslaagd zo’n hulp tankje zelf te fabrieken van bijvoorbeeld een halve fles op z’n kop?
De dop moet ook mooi schoon zijn, vergeet dat niet!