hallo
kan er mij iemand helpen met het volgende. ik zoek namelijk de klep of plunjer van het hydraulisch systeem die al dan niet het hoge druk kanaal van het systeem afsluit… hoe ziet die eruit? en waar vind ik die?
het is de bedoeling om er eens een potentiometer op aan te sluiten en al rijdende (als dat gaat tenminste) te zien wanneer die klep actief is.
ik heb begrepen dat die klep onder 5-6V spanning komt te staan van zodra de computer een “zacht"signaal geeft en op die manier het hoge drukkanaal aflsuit die de harde stand van de wagen regelt…
op die manier kan ik zien bij welke handelingen, op welke momenten die spanning wegvalt (dus de sportieve stand) en zou het mogelijk moeten zijn het probleem in het systeem op te sporen. zijn het de sensoren? de computer? is het systeem verstopt? (onwaarschijnlijk, ik rij nu al 5000 km met een reinigingsvloeistof) is de plunjer stuk?
ik heb het probleem dat mijn wagen af en toe erg stug veert, om geen reden en dat dan ook doet voor verscheidene km… ook moet ik het ‘s ochtends altijd stellen met een hobbelkar voor enkele km.
ik merk dan ook of het een mooie xm dag wordt, of niet… de auto kan soms stug blijven door hobbelen, de ganse dag…
wie kan mij helpen?
o ja, het systeem afsluiten heeft mijn garagehouder al geprobeerd, maar zonder succes… ik zou eigenlijk eerst dus de sensoren of de computer willen testen.
je heb voor en achter een regelklep: zijn makkelijk te vinden zowel voor als achter zit een veerbol in het midden welke op de regelklep is geschroefd als je de elktr. draden van het relais lostrekt staat de auto continue in de comfort stand als je er dus continue spanning opzet dan staat de auto continue in de sport stand.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
tiens ik dacht dat het juist andersom was… is het niet zo dat de veilige modus (de sportstand) juist de stand is zonder stroom?
kan ik die draadjes makkelijk losmaken?
bibberlam schreef:tiens ik dacht dat het juist andersom was… is het niet zo dat de veilige modus (de sportstand) juist de stand is zonder stroom?
kan ik die draadjes makkelijk losmaken?
ik meende dat het zo was maar je kan gelijk hebben….....trek de draden los dan weet je het gauw genoeg. of je die draden makelijk los kan trekken weet ik niet maar kijken is weten zou ik zeggen
zijn bovendien draden (niet draadjes: zeer krachtige relais)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
De middenbol voor (met dwarsverbindingsblok en hydraulisch relais) zit bovenop het onderste subframe, niet van onder te zien en van boven alleen als de motor d’ruit is…van de zijkant misschien, maar het zit ongeveerin het midden van de auto dus ook niet simpel.
Achter is het geheel makkelijker te zien.
IIRC de relais worden niet door een gelijkstroom aangestuurd, je het singnaal ontvangen op de radio (AM)
Via de ODB kan je ook een Xm hydractive computer uitlezen, dus waarom doet je dealer dat niet :
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Nog een extra tip, als de aardes slechts zijn falen alle sensoren, maar de eerste plek waar ik zou kijken is de potentiometer op het gaspedaal.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
@ eviltwin
ik heb dat van dat signaal ook ergens gelezen. dat ik de autoradio ergens in de buurt van 700kHz moet afstemmen, zonder dat er ontvangst is en dat ik dan het verschil zou horen wanneer de klep al dan niet werkt. (zou werken met 1kHz signaal of zo…) maar ik dacht dat dit maar zo was vanaf de Hydractieve 2 en niet bij de H1… ik denk dat ik toch wel de H1 heb die op 6v werkt, bouwjaar 11 october 1989…
Kan je mij vertellen waar ODB voor staat? Ik denk dat mijn “dealer” dit niet kan, omdat hij pas sinds kort en uitlezer heeft voor HDI motoren… Hij is de perfecte man voor oude voertuigen, maar vraag hem iets van computers en hij kijkt me aan met angstogen…
Dus die bol die ik fotografeerde is niet de juiste bol… dan zal ik hem nog eens op de brug moeten laten zetten.
ah sorry, moet natuurlijk OBD (onboard diagnostics) zijn…
Ik weet dat je zelf apparaatjes kunt kopen om foutmeldingen uit te lezen, bij de dealer hebben ze er een computer voor die met de juiste software alles aan kan. (zelfs een C6 HDi)
De laatste keer dat ik dat heb laten doen met een Xm was denk ik 10jaar geleden, gewoon bij de dealer. Dat maakt het toch behoorlijk ‘oude’ technologie
wat beteft het AM signaal, ik wist niet dat H1 vs H2 daarin anders was, het verhaal is ook al zo oud, dat het zelfs van voor H2 is.
Misschien kan je in de hoogste stand erachter wel bij zonder brug, hangt van de grootte van je hoofd af.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
verdorie, ik heb net een groot hoofd
ik mot mijnes nog eens nazien,, rare is dit.
de zelfdiagnose bij contact aan brand helemaal niet, ook niet als ik hem in stijf zet,,sport vind ik een onzin term.
daarnaast is zn veergedrag comfie,,dus imo is er:of aan gesleutelt waardoor hij in comf stand blijft staan.
of :hij staat steevast in stijf, maar er zitten zachte bollen op.
wat wel weer doet nadenken is dat:bij deur open en dicht, er duidelijk electrische hydraulische kleppen te horen zijn.
al met al een vreemde situatie dus.
al boeit het me in zoverre niet, omdat ik hem erg happy vind veren.
dus veel haast met het herstel van die diagnose lamp heb ik niet hehe..
wat ik van de XM type I weet, er zit een klep rechts van je tunnel net achter het voortereinsubframe,, die klep word frequentie gestuurd bediend, en is van de hydractive.
ik meen dat die 9 volt constant geeft als je er de multimeter opzet, maar dat komt dus door de puls.
stekkers los of storing in je hydractief resulteerd consequent dat je systeem op stijf gaat.
dit vanwege het gezever van Citroën uit,, stijf is veiliger,,, sorry voor taalgebruik.
maar ik word er ook nie goe van..
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Dat wordt een gebed zonder einde met die electronica van die s1.
Was jij dat ook niet die bij een garage was geweest die niet wist hoe de kleppen los te krijgen om de veertjes te verwijderen?
Iemand zoeken die dat wel weet!
Ik had hetzelfde euvel met mijn s1, eerst alle massapunten gesaubert gemacht gaf enkele maanden respijt, daarna kwam het weer terug.
Een grote troen moet altijd soepel vederen imo, sportstand hah!
Electrisch overbruggen of de veren uit de kleppen halen.
grR
Ries schreef:Dat wordt een gebed zonder einde met die electronica van die s1.
Was jij dat ook niet die bij een garage was geweest die niet wist hoe de kleppen los te krijgen om de veertjes te verwijderen?
Electrisch overbruggen of de veren uit de kleppen halen.grR
hmm, wupke gaat niet naar de garage hij is de garage zelf hihi.
dus ik vermoed een persoonsverwisseling.
en mn green lean racemachine veert fijn al of niet hydractive aan of uit,,dus wat ik al zei het zal me voorlopig een zorg zijn, maar jah gezien het feitje dat ik een perfectionist ben, zal en moet tzt die lamp en het veersysteem werken zoals het moet.
al zal het wel op supersoft gezet worden, want een truttenschudder is niet aan mij besteed.
mvgr wupke:die wel weet waar de klepjes zitten.
ja, dat was ik. ik zal het zelf moeten klaren, vrees ik…
ik zal dat toch eens proberen met die frequentie… eens luisteren op de radio of ik niets hoor.
ik lees trouwens dat er verschillende computers gebruikt zijn in de S1, nl de H1, de H2 en de H3…
Kan een H2 of hoger in een S1 een H1-computer vervangen? ‘t Is maar een idee, niet dat ik van plan ben er veel werk in te steken…
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
kreazyV8wuppo schreef:Ries schreef:Dat wordt een gebed zonder einde met die electronica van die s1.
Was jij dat ook niet die bij een garage was geweest die niet wist hoe de kleppen los te krijgen om de veertjes te verwijderen?
Electrisch overbruggen of de veren uit de kleppen halen.grR
hmm, wupke gaat niet naar de garage hij is de garage zelf hihi.
dus ik vermoed een persoonsverwisseling.en mn green lean racemachine veert fijn al of niet hydractive aan of uit,,dus wat ik al zei het zal me voorlopig een zorg zijn, maar jah gezien het feitje dat ik een perfectionist ben, zal en moet tzt die lamp en het veersysteem werken zoals het moet.
al zal het wel op supersoft gezet worden, want een truttenschudder is niet aan mij besteed.mvgr wupke:die wel weet waar de klepjes zitten.
Nee, joh, nix geen persoonsverwisseling hier gaande. Ik doelde op die meneer die het topic startte, of koors!
Supersoft is het hier nu ook, nix geen hyperdepiep aktief maar gewoon komfoorballen en deinen.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
bibberlam schreef:ja, dat was ik. ik zal het zelf moeten klaren, vrees ik…
ik zal dat toch eens proberen met die frequentie… eens luisteren op de radio of ik niets hoor.
ik lees trouwens dat er verschillende computers gebruikt zijn in de S1, nl de H1, de H2 en de H3…
Kan een H2 of hoger in een S1 een H1-computer vervangen? ‘t Is maar een idee, niet dat ik van plan ben er veel werk in te steken…
Schei nu toch eens uit met die verschillende veercomputers, dat wordt toch nooit wat!!
Lees je wel wat de adviezen van de geleerden zijn
grR