Daag medemensen. ik denk er over een SM te importeren uit frankrijk. Een met een onberispelijke Carroserie en een in 1987 gereviseerde motor. sindsdien 70.000 km gereden.
Nu het probleem:
in 1987 reviseerde ze volgens mij nog niet met RVS kleppen (of wel?)
Als je kleppen er in zetten gaat, is het dan beter om de motor algeheel te reviseren?
Wat kost een motorrevisievan een SM?
Met vriendelijke groeten!
Totaal aantal Berichten: 43290
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Motorrevisie
princejoao schreef:Daag medemensen. ik denk er over een SM te importeren uit frankrijk. Een met een onberispelijke Carroserie en een in 1987 gereviseerde motor. sindsdien 70.000 km gereden.
Nu het probleem:
in 1987 reviseerde ze volgens mij nog niet met RVS kleppen (of wel?)
Als je kleppen er in zetten gaat, is het dan beter om de motor algeheel te reviseren?
Wat kost een motorrevisievan een SM?
ook in 1987 waren er al RVS kleppen te koop. veel belangerijk is de vraag of de motor is voorzien van een hydraulische kettingspanner, en welke kettingen er zijn gemonteerd.
Een kop revisie met RVS klepjes kost al snel tussen de 2500 en 3500 euro, een volledige revisie rond de 10.000 euro, met in en uitbouw. Dan moet het niet zo zijn dat die motor helemaal gaar is, want dan begin je met 15.000 euro
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
RVS kleppen is niet echt een noodzaak , er zijn nu volle kleppen beschikbaar , vervaardigd volgens de laatste nieuwe technieken , met een aangepast design zodat deze slechts 10% zwaarder zijn dan de originele holle kleppen . ( zitten in mijn motor )
Dat deze oude holle kleppen echte tijdbommen zijn zal je ondertussen al wel weten vermoed ik .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Starten gevaarlijk?
Een kennis heeft zijn SM in mijn schuur gestallt. Wat ik hir in het SM-forum lees, is het eignlijk gevaarlijk om dat ding te starten in verband met breekende kleppen en stilstaande oliepompen. Ook heeft hij 1,5 jaar still gestaan, maar is laatst weekeind ruim 150 km gereeden.
De motor is noch niet gereviseert. Dat komt ook niet meer omdat hij verkocht word.
Is het nou beeter om hem niet meer te starten om hem te verplaatsen?
Groet, Johannes
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Oude kleppen zijn gewoon een risico , niemand kan zeggen wanneer maar één keer zullen ze begeven .
De laaste keer dat ik het heb weten misgaan was tijdens een rustige proefrit .......
Twee cilinders en cilinderwanden beschadigd , één cilinderkop naar de eewige jachtvelden .
Reportage van de herstelling : http://www.cqsbelgium.be/resto4/index.htm
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
wbogaerts schreef:Oude kleppen zijn gewoon een risico , niemand kan zeggen wanneer maar één keer zullen ze begeven .
De laaste keer dat ik het heb weten misgaan was tijdens een rustige proefrit .......
Twee cilinders en cilinderwanden beschadigd , één cilinderkop naar de eewige jachtvelden .
Reportage van de herstelling : http://www.cqsbelgium.be/resto4/index.htm
Walter
heb jij dat zelf gedaan walter?
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Nee nee , zoals je in het website adres kan zien CQS in Lubbeek , nabij Leuven . Zij hebben een Engelse monteur in dienst die veel aan maserati en ferrari motoren gewerkt heeft .
Is wel de motor van een vriend die lid is van de Belgische DS-SM club .
Ik heb wel zelf mijn cilinderkoppen gedemonteerden om de kleppen te vervangen door massieve exemplaren .
Kleppen heb ik laten monteren en roderen in een plaatselijke werkplaats , en tegelijk mijn starter laten reviseren , kon ik goed bij als de cilinderkop eraf was .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ik doe mijn motorrevisie zelf. Was eerst van plan om er zo mee te gaan rijden, maar de kosten zijn veel hoger als het mis gaat dan dat ik nu de nodige aanpassingen doe.
Mijn motor had ongeveer 20 jaar stil gestaan. Is nu gedemonteerd. Alles is nog als nieuw (heeft vroeger wel een fabrieks revisie gehad). Dus ik vervang enkel wat nodig is (uitlaatkleppen, oliepomp as, pakkingen, kettingen en een hydraulische spanner).
Waarschijnlijk zal ook de oliekoeler en de slangen verdwijnen.
Ps. Wat CQS betreft: een stel contactpunten correct monteren lukt hun wel niet!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik las onlangs in een clubblad van de Franse SM club,waarvan ik er een ganse collectie heb meegekregen van de Franse vorige eigenaar, dat de chemises of de cilinderwanden vervangbaar zijn bij de Maserati motor en dan nieuwe zuigerveren monteren.
zou een ganse verbetering teweeg brengen op gebied van olieverbruik.
Maar ik zou enkel graag weten hoe de zuigerveren bepaald worden,want ik heb gemerkt dat er verschillende maten in zijn,zo ook met de klepplaatjes.
is hiervoor speciaal gereedschap nodig,om deze werken allemaal uit te voeren??
Mag de oude originele “ketting trilling begrenzer” (limiteur de debattement) behouden blijven, of moet deze ook vervangen worden door een moderner exemplaar?
limiteur de debattement, links van de primaire ketting
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Zeer zeker NIET ,
op de Yahoo groep (http://autos.groups.yahoo.com/group/Sport-Maserati-L/ ) is momenteel een drukte van jewelste onder andere over primaire ketting en spanner .
Een groot deel van de primaire kettingproblemen worden opgevangen door de langere afgeronde geleiding te gebruiken .
Ook de ronde ” banaan ” op je spanner geeft een grote verbetering .
Aangezien ik dit niet kan zien , moet je dat wel zelf even controleren
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
toch mooi om te zien hoe zo’n grijs vlakje zo’n ketting kan aanspannen…
ieksEmmu schreef:toch mooi om te zien hoe zo’n grijs vlakje zo’n ketting kan aanspannen…
Weet ik, maar het is die bewuste spanner van “Van Der Laan”, dus geen foto’s van op het forum plaatsen staat er hier ergens.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
citrods schreef:ieksEmmu schreef:toch mooi om te zien hoe zo’n grijs vlakje zo’n ketting kan aanspannen…
Weet ik, maar het is die bewuste spanner van “Van Der Laan”, dus geen foto’s van op het forum plaatsen staat er hier ergens.
ff een vraagje: in de DS’en 21 en 23 I.E.,zit daar ook geen hydraulische spanner in?? om de distributieketting gespannen te houden??
blooper1963 schreef:citrods schreef:ieksEmmu schreef:toch mooi om te zien hoe zo’n grijs vlakje zo’n ketting kan aanspannen…
Weet ik, maar het is die bewuste spanner van “Van Der Laan”, dus geen foto’s van op het forum plaatsen staat er hier ergens.
ff een vraagje: in de DS’en 21 en 23 I.E.,zit daar ook geen hydraulische spanner in?? om de distributieketting gespannen te houden??
nee, een mechanische. In de DS werkt dit prima. Door deze goede ervaringen in de DS dacht men vroeger dat dit in de SM ook wel zou volstaan.
het volstaat ook prima, ‘t is alleen iets onderhoudsgevoeliger, maw als je de kettingspanner vervangt zet je of een hydraulische of een ‘renforcée’, een versterkte, dus niet de originele, kdenk dat die zelfs niet eens meer te krijgen zijn, mvg, Georges