1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Elektrisch open dakkie: gefixed!
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105

Gepost: 06 april 2006 01:02 AM

In mijn mooie TZD S zit zo’n enorm groot elektrisch open dak, geweldig! En zeker met windkap is ‘t echt genieten, zelfs op de snelweg.

Het volgende doet zich voor:
Stel dat het dak in de omhoog-stand staat en je drukt op de knop om ‘m dicht te doen. De meeste daken klikken dan een keer en stoppen vanzelf als ze in de helemaal dicht-stand staan. Die van mij niet, die gaat gewoon vrolijk door met naar achteren schuiven. Andersom ook.

Zijn er daken die zo horen te werken?
Zo nee, waar zit dat in? Het viel me op dat als ik het afdekklepje (met IR-ontvanger) eraf haal, ik wel het kleine stalen wieltje zie draaien, maar niet het grote hele plastic wieltje.
En juist op dat plastic wieltje zitten nokjes die een schakelaartje bedienen, wat volgens mij het automatisch stoppen bij “dicht” bedient.

Vraag: hoort dat plastic wieltje te draaien?
Verder heb ik van de sloop een dakmotortje meegenomen. Die lijkt er op de mijne, alleen heeft dat kleine schakelaartje 3 draadjes in plaats van de 2 die op mijn mechaniekje zitten.
Kan het zijn dat mijn dak helemaal die automatische dichtfunctie niet heeft?

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 06 april 2006 01:12 AM
  [ # 1 ]

oh en ik weet dat er daken zijn die wel netjes dichtklikken, de tzd automaat van Hesselink doet dat bijvoorbeeld Smile

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 06 april 2006 01:30 PM
  [ # 2 ]

‘t is misschien de verkeerde topic, maar bij mijn originele schuif-/kanteldak werkt de kantelfunctie niet meer. Het schuiven gaat ook niet helemaal soepel meer.

De schakelaar is wel goed, met de “dak dicht” knop moet je kunnen openkantelen

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2963

Gepost: 06 april 2006 02:20 PM
  [ # 3 ]

Aangezien je nokjes met schakelaartjes hebt gezien moet het wel daar voor zijn Harm. Is er niet nog een extra zekering voor het stop systeem? Bepaalde typen Mercedessen hadden dat namelijk. Dat was om te verkomen dat het stopsysteem de boel blokeerde als het dakje halverwege geblokkeerd werd door wat dan ook. Zo voorkwam men dan het dakje niet meer wou schuiven, iets wat met regen wel lastig kan zijn. Dan petste het zekeringetje eruit, en was het stpsysteem lamgelegd, en kon het motortje zijn werk doen.
Heb trouwens nooit meegemaakt dat zo’n zekering het begaf, en heb redelijk wat ervaring als voormalig Mercedes monteur. Maar toch, het zou er kunnen zitten.

Wat zeggen folders / handleidingen hierover? Het orginele schuifdak staat toch gewoon in het BX gebruikers boekje??

Test

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten

Gepost: 06 april 2006 02:21 PM
  [ # 4 ]
Willem schreef:

‘t is misschien de verkeerde topic, maar bij mijn originele schuif-/kanteldak werkt de kantelfunctie niet meer. Het schuiven gaat ook niet helemaal soepel meer.

De schakelaar is wel goed, met de “dak dicht” knop moet je kunnen openkantelen

Misschien wel handig als je vermeld om wat voor auto het gaat, en wat voor open-dak je hebt. En het is idd misschien ook handig in het bij het type auto bijbehorende sub-forum een apart topic te openen.

Test

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 06 april 2006 02:44 PM
  [ # 5 ]

‘t is een XM, origineel Webasto schuif-/kanteldak. Bij mij draait het metalen en zwarte wieltjes nog gewoon
Link op Problemcar.nl soortgelijk probleem
Ik weet alleen nog niet of deze oplossing werkt voor een 95-er XM

Misschien dat een moderator ff een link naar het XM-deel wil maken

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

CX-power
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 665

Gepost: 06 april 2006 03:01 PM
  [ # 6 ]

Weet die technische vriend van jou daar geen raad mee? Hij is nota bene zelf een electromonteur geweest Laughing  Razz Wink

There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten

Gepost: 06 april 2006 07:21 PM
  [ # 7 ]

Wat zeggen folders / handleidingen hierover? Het orginele schuifdak staat toch gewoon in het BX gebruikers boekje??

Volgens mij staat ‘t er niet zo specifiek in. Ik vroeg het me vooral af omdat ik het wel een keer heb zien werken in een BX, maar dat stopsysteem het bij mij niet doet. Omdat ik dat gele grote wieltje niet zag draaien, zou het dus best eens kunnen dat dat he probleem is

Profiel  

marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932

Gepost: 06 april 2006 08:11 PM
  [ # 8 ]

Klinkt me bekend in de oren. Had dat ook bij mijn type 1 GT. Open dak (origineel af-fabriek) werkte prima maar ik moest altijd met mijn hand door het raam voelen of ie nou goed dicht zat….of net niet en dan net zolang pielen met het knopje totdat het goed was.

Heb helaas nooit kunnen vinden wat de oorzaak was Surprisedops:

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 06 april 2006 09:08 PM
  [ # 9 ]

jah, dat stop systeem dat is bij mij ook de weg kwijt, ik moet de zooi ook nog eens uit mekaar halen, eerst wilde mijn dak niet meer verder dan half open, vervolgens bleek dat er nogal wat naar de klote gesleten is daarbinnen (die raamtrekkronkelveren liepen uit het lood) maar goed, ik kreeg toch nog alles aan het werk, maat sindsdien vond ie dat ie bij half opengeschoven maar moest stoppen, maar als ik het knopje dan losliet en het weer indrukte, dan ging ie wel verder, de normale stopplaats kent ie niet meer. misschien kunnen we eens een schuifkanteldakreparatiemeeting houden ofzo, lijkt me wel nuttig, want het blijkt maar dat er genoeg kandidaten zijn Laughing

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

hel1
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2256

Gepost: 07 april 2006 12:27 AM
  [ # 10 ]

dan kom ik wel met twee werkende schuif/kanteldaken. één origineel (en daar zoek ik nu zo’n windklepding voor om het af te maken) en één een hollandia. allebei gewoon op tijd stoppend en zonder lekkage!
dat dan weer wel

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten

Gepost: 07 april 2006 01:48 AM
  [ # 11 ]

@hel1:

Zou je me een plezier kunnen doen en even in je BX kijken? Moet je even dat klepje waar het oogje van de afstandbediening in zit eraf halen. Dan het dak bedienen en kijken of het grote plastic wiel meedraait

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten

Gepost: 14 april 2006 02:03 AM
  [ # 12 ]

Kan er iemand even kijken of het grote gele wieltje ook meedraait? Wink

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 14 april 2006 08:57 PM
  [ # 13 ]
Harm schreef:

Als je dat grote wieltje bedoelt dat dierect onder het klepje zit, dan kan ik je zeggen dat hij bij mij zo half meedraait, als ie zin heeft, lijkt er eigenlijk op alsof er een paar tanden afgebroken zijn ofzo.

Maar misschien moet ie helemaal niet draaien, want mijn dak schuift en kantelt wel nog (heel erg langzaam en niet helemaal meer) ik denk dat dat wieltje begint te draaien als je handmatig het dak dicht draait ofzo

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

Thijsvandebles
> 2000 berichten

Gepost: 15 april 2006 02:24 AM
  [ # 14 ]
Harm schreef:

Ik heb dus sinds gister die GTi automaat thuisstaan, en laat daar nou ook een schuifdakje in zitten.
Er zit een klein geel nokje wat constand draaid als het schuifdakje in beweging is. Dit nokje drijft een groot geel tandwiel aan, maar draait dus niet constand, omdat het kleine nokje hem telkens een stukje doet verschuiven. Aan de andere kant van het grote gele tandwiel zitten 2 micro-schakelaars. Zodra het dakje dicht is, en bijna zou gaan kantelen, heeft het kleine gele nokje het grote tandwiel zover verdraaid dat deze 1 van de micro-schakelaars aantikt, en het dakje zijn beweging stopt. Op de terugweg vanaf kantelen naar schuiven is het een zelfde actie, maar dan met het andere micro-schakelaartje.
Zo moet het dus werken Harm.

Test

Profiel  

Harm (verbannen)
> 4000 berichten

Gepost: 15 april 2006 02:28 AM
  [ # 15 ]

Ik heb vandaag het mechaniekje eens bekeken dat ik van de sloop had gehaald, en inderdaad: het grote gele wiel wordt iedere omwenteling van het kleine wieltje een tandje verder gedraaid. Dat gebeurt in mijn dakkie dus niet

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook