Hallo,
Is er iemand die aan een leek uit kan leggen hoe en vooral in welke volgorde je een rechtervoorscherm vervangt
Moet je je lampunit eruit halen ? of je bumper losmaken ?.
Heeft iemand daar ergens een PDF file over .... :
Hoor graag voordat ik ermee aan de slag ga.
Ik heb een Xantia 1.8i uit 97
Groet,
Arie
Echte anarchisten schaken zonder koningen…..
Knipperlichtje eruit.
Schroefjes losmaken (je komt er vanzelf achter waar ze nog meer zitten als je denkt alles los te hebben)
Scherm eraf
Omgekeerd weer monteren
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Aan de achterzijde (richting de deur) zit het scherm altijd met flink wat kit vast. Hoe krijg je dat los? Ik kreeg het nauwelijks gedaan en het scherm verboog daardoor.
Handjes schreef:Aan de achterzijde (richting de deur) zit het scherm altijd met flink wat kit vast. Hoe krijg je dat los? Ik kreeg het nauwelijks gedaan en het scherm verboog daardoor.
themperatuur geregelde verfafbrander .
rond de 200 tot 240 graden word de kit zacht en laat ie los, zonder de zaak in de fik te zetten dus.
mvgr wupke
Handjes schreef:Aan de achterzijde (richting de deur) zit het scherm altijd met flink wat kit vast. Hoe krijg je dat los? Ik kreeg het nauwelijks gedaan en het scherm verboog daardoor.
Geen wonder, het scherm zit ook met een puntlasje vast, dat zie je niet omdat het achter de bumper verstopt zit, gemeen he van Citroen
De complete bumper moet er dus af en dan kun je het puntlasje doorboren en het scherm eraf halen, de kit kun je gewoon doorsnijden met een mes.
Bij type 1b en 2 zit er inderdaad kit tussen, bij 1a zit er een kunststof strip tussen.
Hoe dan ook, de complete bumper moet eraf en dat is een klusje, dat je niet effe snel doet, er zitten hier en daar nogal wat boutjes/schroeven verstopt. Ik heb onlangs het scherm bij mijn Xantia vervangen na een schade, ik heb kunnen oefenen op een sloop Xantia, zodoende heb ik er nu ervaring mee
@Ducktarie, mocht je hulp nodig hebben? dan stuur je maar een PB/email.
Ben er ook ooit aan begonnen bij de vorige xantia, maar tis een lastig karwei. Vooral de bout door het chassis die ervoor zorgt dat zijkant van bumper mooi aansluit. Bij mij waren de doppen die voor deze bouten in de wielkasten zitten eruit, dus bout was verroest en ging met geen mogelijkheid los…
In Haynes staat het overigens uitgelegd hoe je hem los krijgt volgens mij
Hey, bedankt voor de antwoorden, geeft een mens weer moed
Ik ga dan maar eerst inderdaad eens de voorbumper loshalen.
(en inderdaad een Haynes op de kop tikken op CitroMobiel
Groet,
Arie
Echte anarchisten schaken zonder koningen…..
Wel even wat doneren he?
Stichting Citroen-Forum.nl
Heerhugowaard
KvK 37118880
Bankrekening abn/amro 62.65.26.620
Totaal aantal Berichten: 532
Geregistreerd: 23-09-2005
- 2CV 2CV 6 club
- C1 c1 ambiance
- DS 3 DS3 1.6 AIRDREAM So Chic E-HDI 90
- DS 4 1.6 eHDI Business
Huh Rene, is dat niet jouw bankrekening???
Na BX-ZX-Xant-Xant-xx-XM-xx-Xant-2CV (1985) + C5-1 (14-4-2006 tot 1-2-2008) en C5-2 (1-2-2008 tot 23-1-2014, 2.0HDiF 16V Break BVA6 Image (2008)), vanaf 23-1-2014 een zwarte DS3 1.6e-HDi So Chic van 10-2011. en vanaf 05-12-2014 een rode DS4 1.6 e-HDi Business van 09-2011
ssst
PSA schreef:Bij mij waren de doppen die voor deze bouten in de wielkasten zitten eruit, dus bout was verroest en ging met geen mogelijkheid los…
Die bouten kunnen inderdaad goed vastzitten, had ik gemerkt bij de sloper.
De bouten van mijn eigen wagen gingen prima los, geen roest ofzo, zal wel te maken hebben met het zonnige klimaat in Frankrijk waar de auto vandaan komt
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
ZX1.4i schreef:PSA schreef:Bij mij waren de doppen die voor deze bouten in de wielkasten zitten eruit, dus bout was verroest en ging met geen mogelijkheid los…
Die bouten kunnen inderdaad goed vastzitten, had ik gemerkt bij de sloper.
De bouten van mijn eigen wagen gingen prima los, geen roest ofzo, zal wel te maken hebben met het zonnige klimaat in Frankrijk waar de auto vandaan komt
Is dat die grote bout die zo’n soort van plastic afstandhouder (waar de bumper weer in vast geklikt zit?) vasthoudt? Hoe moet die eigenlijk los?
Handjes schreef:ZX1.4i schreef:PSA schreef:Bij mij waren de doppen die voor deze bouten in de wielkasten zitten eruit, dus bout was verroest en ging met geen mogelijkheid los…
Die bouten kunnen inderdaad goed vastzitten, had ik gemerkt bij de sloper.
De bouten van mijn eigen wagen gingen prima los, geen roest ofzo, zal wel te maken hebben met het zonnige klimaat in Frankrijk waar de auto vandaan komtIs dat die grote bout die zo’n soort van plastic afstandhouder (waar de bumper weer in vast geklikt zit?) vasthoudt? Hoe moet die eigenlijk los?
jep, met een steeksleutel door dat gat in de wielkasten heen losdraaien. Je kunt ook de plastic binnenbak van het voorscherm verwijderen als je te weinig ruimte hebt
zou ook ff het wiel eraf halen. scheelt een hoop gedoe
PSA schreef:jep, met een steeksleutel door dat gat in de wielkasten heen losdraaien. Je kunt ook de plastic binnenbak van het voorscherm verwijderen als je te weinig ruimte hebt
zou ook ff het wiel eraf halen. scheelt een hoop gedoe
Wiel hoeft er niet af, de auto in de hoogste stand is voldoende, wel voor de zekerheid een paar bokken/blokken hout onder de auto, voor de zekerheid. Gebruik bij voorkeur een ratel ipv een steeksleutel, het is een vrij lange bout en het is zo rot om je sleutel op die bout te krijgen.
Ik zal straks eens kijken (als ik nog helder ben ) of ik niet effe een stukkie tekst kan kloppen met uitleg. Overigens geld het aanbod voor een helpende hand nog steed, als iemand dan ook :photo :photo :photo wil maken
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
ZX1.4i schreef:Gebruik bij voorkeur een ratel ipv een steeksleutel, het is een vrij lange bout en het is zo rot om je sleutel op die bout te krijgen.
Het klopt dat de bout (moer eigenlijk toch?) aan de zijkanten is ‘afgeschermd’ waardoor je niet zomaar een steeksleutel er op kan zetten? Dan heb ik nl. de juiste voor ogen…