Zo, daarnet even de laatste voorberedingen gedaan.
Dame gestart, kwam vlot omhoog, even heen en weer… probleempje…..
Heen geen probleem, maar weer? Achteruit? Had madam geen zin. Pookje maar weer naar voren, en toen naar A, toen kwam madam in beweging. Als dank ligt er nu een plas LHM op de voorheen schone garagevloer….. En die lag er vorige week nog niet. Zo te zien verliest de dame LHM tijdens het stilstaan, tenzij het de andere olie is. Morgen even olie peilen voor vertrek, en dan op weg naar de garage voor het nodige sleutelwerk….. En opsproringswerk mbt LHM lekkages…..
Afijn, hopelijk weet ik morgen meer…..
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
bogaard77 schreef:Alcyone schreef:
Is er ook een leuke truuk voor remschijven vervangen?
Ja hoor:
Bouw de bak uit. vervang de schijven. Bouw de bak weer in!
Whoehahaha
ik zou de bak lekker laten zitten, gaat zo ook wel, heb t gedaan in 6 uur tijd, 2 schijven vervangen.
Bij de alu meenemers is het idd zo simpel om je hoes te vervangen en scherm verwijderen is echt niet nodig ook niet zonder brug.
bij de oude stalen meenemer, moet je de hele meenemer losschroeven van de bak, ook niet echt ingewikkeld, maar dat kan soms erg vast zitten.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Awel het vervolg, de daad bij het woord…..
Eerste mededeling garagist:“Helaas, niet alle rubberen delen die we hebben besteld zijn er al..” Komplampdemper is er niet, geen aanzuigslang, geen nieuw schoeisel…dus geen apk vandaag of morgen….
EEn tripoide rubber zou er wel zijn….. Hmm… het ding zag er eigenaardig “gewoon” uit..
Goed, eerst begonnen met de 10.000 km beurt items, zoals olie verversen inclusief nieuw oliefilter (komt zo’n club cursus toch nog van pas), versnellingsbak olie eruit.
Toen het voorwiel eraf, dat lukte, schroefjes eruit, en toen de as horizontaal. Dat ging minder goed, ik kon de dame gewoon verder omhoog krikken….. Ze stond nog in de hoogste stand….. Dus gauw in de laagste stand, waarbij de voorpoten netjes werden opgetrokken, toen lukt het wel om de as horizontaal te krijgen. 3 tikken met de hamer waren voldoende, de as kwam zo uit het huis. Kogels bleven netjes plakken op hun assen, dus die kon ik zonder ongelukken opvangen. Op aanraden van de garagist maar even de hele as eruit getrokken, door het gat van de ophanging heen. Toen kwam het moment om het nieuwe rubber te passen op het tripoide huis. Past wel, maar sluit niet af…..
Dus al het vet komt er dan ook uit bij het rijden, daar heb ik geen zin in. Garagist heeft leverancier gebeld om eens te vragen hoe en wat. Daarna maar uitgeweken naar Citrotech, ook voor de aanzuigslang gelijk de maat opgegeven, want daar gaan we ook niet langer op wachten.
Dus het halve uurtje van Joris…...... maak er maar een week van….. In principe valt de klus mee, dus ik zou het in een uurtje voor elkaar gekregen hebben.
Wat ik verder heb gedaan is de tripoide zelf losgemaakt van de as, zodat het nieuwe rubber straks makkelijk over de as heen kan. Wel vreemd was de kleur van het vet in het tripoide huis, dat was rood van kleur. Kogels schoongepoetst, maar daar zitten wat bruine vlekken in. Geen putten of krassen of andere narigheid/slijtagesporen.
Verder gegaan met vervangen versnellingsbak olie (waarvoor de radiateur er dus af moest door ontbreken van goede vulslang voor het gat in de zijkant van de bak)..., LHM afgetapt, LHM filter gereinigd, de alu plaat onder de motor vandaan gehaald en schoongemaakt, losse schroefjes die erin lagen opgeruimd….
Morgen maar eens verder kijken wat er nog gedaan kan gaan worden om het reguliere onderhoud en de apk punten bij langs te gaan.
Ook eens kijken hoe het zit met de koppelingscilinder, want schakelen blijft niet goed genoeg, ondanks ontluchten voor vertrek vanochtend. En met de radiateur eraf, kunnen we daar nu wel goed bij. Dan is eruit halen een fluitje van een cent hoop ik, en het LHM systeem ligt toch al open…..
En ach, er kwam natuurlijk nog een nieuw manekment bij, lekke kachelradiateur…...... die heb ik al eens gesoldeerd…. maar eens kijken of ik die bij de lokale loodgieter beter kan laten solderen, dan mijn eigen gepruts…... nu kan ik erbij, het koelsysteem ligt ook open….
En, geheel nieuw in de top 100, een plas water in het luchtfilterhuis…..
Kortom, wat blijft Citroën sleutelen toch formidabel…...
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Zo, met dank aan Citrotech, is het vandaag gelukt om het tripoide huis weer stofvrij te krijgen, en af te dekken met een nieuwe passende hoes.
Klus zelf is wel in een half uur te doen, als je de juiste gereedschappen hebt (zoals een pers om de meenemer van de as te trekken) en er niks tegen zit. Maar inclusief alles goed schoon maken en inspecteren doe je er 3x zolang over.
Montage verder fluitje van de bekende cent, beetje spelen met het huis om de zaken weer goed in lijn te krijgen (dus letten op de schroefgaatjes), maar daarna was de klus snel geklaard.
Wat mij betreft kan dit topic wllicht op slot?
Met dank natuurlijk aan de reacties, want wat niet in het werkplaatshandboek staat hoor je hier wel!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
superpetur schreef:Awel het vervolg, de daad bij het woord…..
Verder gegaan met vervangen versnellingsbak olie (waarvoor de radiateur er dus af moest door ontbreken van goede vulslang voor het gat in de zijkant van de bak)..., LHM afgetapt, LHM filter gereinigd
MVG, Peter
He radiateur verwijderen voor bakolie ?
De vuldop zit toch bovenop de bak ?
aan de zijkant plugje eruit en dan met een trechtertje bovenop vullen tot het er in de zij uitkomt, dan heb je t juiste peil bereikt, pluggen er weer in en klus geklaard.
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
PHoskam schreef:bogaard77 schreef:Alcyone schreef:
Is er ook een leuke truuk voor remschijven vervangen?
Ja hoor:
Bouw de bak uit. vervang de schijven. Bouw de bak weer in!
Whoehahaha
ik zou de bak lekker laten zitten, gaat zo ook wel, heb t gedaan in 6 uur tijd, 2 schijven vervangen.
Bij de alu meenemers is het idd zo simpel om je hoes te vervangen en scherm verwijderen is echt niet nodig ook niet zonder brug.
bij de oude stalen meenemer, moet je de hele meenemer losschroeven van de bak, ook niet echt ingewikkeld, maar dat kan soms erg vast zitten.
Als ik me goed herinner zijn de oude meenemers alu, met een rond rubber. Deze moeten er helemaal vanaf. De nieuwere zijn toch van staal met een driehoekig rubber, en hier kun je de meenemer laten zitten.
Yep…...
Alleen heb ik een Ds23ie…... met de onhebbelijkheid om die vulplug op de bak direct onder de radiateur te hebben…..
Probleem 1, je krijgt de plug er net niet uit, probleem 2, je krijgt er ook daar geen trechtertuit in…...
Voordeel 1, je radiateur kun je eraf halen, en goed reinigen, alle koelvloeistof kun je ook gelijkvervangen.
Voordeel 2, je kunt opeens bij andere delen voor inspectie en/of reparatie.
Maar ik geef onmiddelijk toe, het is wel verhipte omslachtig…....
De olie die eruit kwam was op het oog nog netjes, geen smerige drab ofzo. GL4 erin, en klaar voor de komende twee jaar…..
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Het verwijderen van die meenemer is op zich heel simpel geweest.
De keuze was minstens een half uur pielen om het rubber over de 3 poten heen krijgen, of even “naar de achterbuurman” op het industrieterrein waar het ding er in een minuutje af gehaald wordt.
Dan is de keuze eenvoudig…... Heb je dat niet achter de hand, dan wordt het een ander verhaal natuurlijk.
Maar achteraf is de klus me wel meegevallen, alleen jammer dat ie niet even in de werkplaatshandboeken staat.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed gedaan!
op verzoek op slot!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>