Versnellingsbak probleem
djkoelkast
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 27-08-2005

Gepost: 09 april 2006 07:57 PM

Hey allemaal,

er is weer eens wat met mijn BX (het zal ook niet).
BX 1.9 TZi uit 1991, ongeveer 2-3 jaar geleden een compleet nieuwe koppeling en gereviseerde versnellingsbak erin laten zetten.

Gistermiddag opeens, totaal uit het niets voelt de versnelling heel raar aan, normaal is het zo:

135
|-|-|
24R

en het middenstuk, in zijn vrij dus, kun je heen en weer bewegen, dat kan niet meer goed. Als ‘ie in zijn 3 staat kun je de versnellingspook in 1 rechte lijn naar rechts bewegen waar normaal de 5 zit alsof ie in zijn vrij zou staan dus…

Het voelt allemaal heel raar aan, maar hij doet het nog wel. Als ik onder de motorkap kijk zie ik 2 stangen, die lijken tegen elkaar aan te bewegen en degene die de versnellingspook beweegt zit best wel los, maar verder heb ik er de ballen verstand van.

Kan iemand me zeggen wat dit kan zijn en of het simpel/goedkoop op te lossen is? Durf er niet echt meer mee te rijden nu…

Alvast dank!

Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt en nooit optijd.

Profiel  
 
djkoelkast
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 27-08-2005

Gepost: 10 april 2006 04:07 PM
  [ # 1 ]

iemand een idee?

Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt en nooit optijd.

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 10 april 2006 10:03 PM
  [ # 2 ]

Ik zou het schakelmechaniek helemaal even controleren op speling, de stangetjes onder de motorkap bij de versnellingsbak mogen geen speling hebben, zo ook het mechaniek van je versnellingspook, ik denk als je die dingen controleert dat je een heel eind komt met het oplossen van je probleem.

Succes

Emiel

Profiel  
 
djkoelkast
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 27-08-2005

Gepost: 13 april 2006 12:48 AM
  [ # 3 ]
BX19trs schreef:

Ik zou het schakelmechaniek helemaal even controleren op speling, de stangetjes onder de motorkap bij de versnellingsbak mogen geen speling hebben, zo ook het mechaniek van je versnellingspook, ik denk als je die dingen controleert dat je een heel eind komt met het oplossen van je probleem.

Succes

Emiel

ik heb er geen moer verstand van, ik heb alleen gezien dat er ongelooflijk veel speling zit in die stangen die ik achter het motorblok zie lopen…
wat is hier aan te doen?

Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt en nooit optijd.

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 13 april 2006 03:56 AM
  [ # 4 ]
djkoelkast schreef:
BX19trs schreef:

Ik zou het schakelmechaniek helemaal even controleren op speling, de stangetjes onder de motorkap bij de versnellingsbak mogen geen speling hebben, zo ook het mechaniek van je versnellingspook, ik denk als je die dingen controleert dat je een heel eind komt met het oplossen van je probleem.

Succes

Emiel

ik heb er geen moer verstand van, ik heb alleen gezien dat er ongelooflijk veel speling zit in die stangen die ik achter het motorblok zie lopen…
wat is hier aan te doen?

Kogelgewrichtjes vervangen. Wat dus neer komt op nieuwe stangetjes…

Test

Profiel  
 
djkoelkast
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 27-08-2005

Gepost: 13 april 2006 01:57 PM
  [ # 5 ]

ok, wat kost zoiets?
nogmaals: ik heb er geen verstand van…

Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt en nooit optijd.

Profiel  
 
BANZER
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 377
Geregistreerd: 15-01-2005

- XM V6 Exclusive
Gepost: 13 april 2006 02:03 PM
  [ # 6 ]

Bij de sloop weinig…
Anders naar een Citroen specialist, of heel duur naar de Dealer

XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.

Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.

Profiel  
 
djkoelkast
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 27-08-2005

Gepost: 13 april 2006 02:20 PM
  [ # 7 ]

nou ja, als het alleen om een paar stangetjes gaat…

kan ik hier nog wel mee blijven rijden (tot ik een oplossing heb) of is er een kans dat het snel echt kapot gaat en ik niet meer vooruit kom?

en als we het over de sloop hebben praten we dan over tientjes of honderd + euro’s?

Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt en nooit optijd.

Profiel  
 
BANZER
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 377
Geregistreerd: 15-01-2005

- XM V6 Exclusive
Gepost: 13 april 2006 08:00 PM
  [ # 8 ]

tientjes!

Het kan voor komen dat een stang los schiet.
Probleem: Niet meer in of uit de versnelling kunnen krijgen Laughing

XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.

Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook