Hey allemaal,
er is weer eens wat met mijn BX (het zal ook niet).
BX 1.9 TZi uit 1991, ongeveer 2-3 jaar geleden een compleet nieuwe koppeling en gereviseerde versnellingsbak erin laten zetten.
Gistermiddag opeens, totaal uit het niets voelt de versnelling heel raar aan, normaal is het zo:
135
|-|-|
24R
en het middenstuk, in zijn vrij dus, kun je heen en weer bewegen, dat kan niet meer goed. Als ‘ie in zijn 3 staat kun je de versnellingspook in 1 rechte lijn naar rechts bewegen waar normaal de 5 zit alsof ie in zijn vrij zou staan dus…
Het voelt allemaal heel raar aan, maar hij doet het nog wel. Als ik onder de motorkap kijk zie ik 2 stangen, die lijken tegen elkaar aan te bewegen en degene die de versnellingspook beweegt zit best wel los, maar verder heb ik er de ballen verstand van.
Kan iemand me zeggen wat dit kan zijn en of het simpel/goedkoop op te lossen is? Durf er niet echt meer mee te rijden nu…
Alvast dank!
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt en nooit optijd.
iemand een idee?
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt en nooit optijd.
Ik zou het schakelmechaniek helemaal even controleren op speling, de stangetjes onder de motorkap bij de versnellingsbak mogen geen speling hebben, zo ook het mechaniek van je versnellingspook, ik denk als je die dingen controleert dat je een heel eind komt met het oplossen van je probleem.
Succes
Emiel
BX19trs schreef:Ik zou het schakelmechaniek helemaal even controleren op speling, de stangetjes onder de motorkap bij de versnellingsbak mogen geen speling hebben, zo ook het mechaniek van je versnellingspook, ik denk als je die dingen controleert dat je een heel eind komt met het oplossen van je probleem.
Succes
Emiel
ik heb er geen moer verstand van, ik heb alleen gezien dat er ongelooflijk veel speling zit in die stangen die ik achter het motorblok zie lopen…
wat is hier aan te doen?
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt en nooit optijd.
djkoelkast schreef:BX19trs schreef:Ik zou het schakelmechaniek helemaal even controleren op speling, de stangetjes onder de motorkap bij de versnellingsbak mogen geen speling hebben, zo ook het mechaniek van je versnellingspook, ik denk als je die dingen controleert dat je een heel eind komt met het oplossen van je probleem.
Succes
Emiel
ik heb er geen moer verstand van, ik heb alleen gezien dat er ongelooflijk veel speling zit in die stangen die ik achter het motorblok zie lopen…
wat is hier aan te doen?
Kogelgewrichtjes vervangen. Wat dus neer komt op nieuwe stangetjes…
Test
ok, wat kost zoiets?
nogmaals: ik heb er geen verstand van…
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt en nooit optijd.
Bij de sloop weinig…
Anders naar een Citroen specialist, of heel duur naar de Dealer
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
nou ja, als het alleen om een paar stangetjes gaat…
kan ik hier nog wel mee blijven rijden (tot ik een oplossing heb) of is er een kans dat het snel echt kapot gaat en ik niet meer vooruit kom?
en als we het over de sloop hebben praten we dan over tientjes of honderd + euro’s?
Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt en nooit optijd.
tientjes!
Het kan voor komen dat een stang los schiet.
Probleem: Niet meer in of uit de versnelling kunnen krijgen
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.