Over de AX 1.1i heb ik twee vragen.
1. is het normaal dat je de rem wat ver in moet trappen? De blokjes zijn nog goed, er zit voldoende remvloeistof in en ik kan nergens lekkage ontdekken. Ook is de rem onderin wel gewoon hard en lijkt de remvertraging mij ruim voldoende.
2. het AXje schakelt nogal moeizaam. Er zit in elke versnelling wat speling op de pook en dit lijkt uit het stangenstelsel te komen (je hoort geen verandering van het geluid van de bak o.i.d.) Ik wil binnenkort de versnellingsbakolie verversen maar ik denk niet dat dit het probleem oplost. Het is echt lastig om ‘m uit z’n twee naar z’n drie te krijgen.
Wie weet wat de oorzaak van bovenstaande symptomen is?
Is het vervangen van de versnellingsbakolie goed te doen of kun je er moeilijk bij? Waar vind ik de aftap- en bijvulpluggen?
Verwar het remmen bij een AX niet met remsysteem van een BX of Xantia, die hebben genoeg aan een tikje. Laatst ook een AX gereden die wat remmerij betreft in orde is, maar voor je gevoel moet je toch harder remmen omdat je een remsysteem gewend ben dat op de HP vering werkt.
Bakolie vervangen is een eitje, aan de zijkant zie je 2 pluggen met een vierkant gat (6 of 7mm?), de onderste is de aftapplug, de bovenste de vulplug/niveau plug. Bijvullen doe je met een grote spuit (cardan spuit) ofzo in het vulgat, totdat de olie eruit loopt, zorg wel dat de auto dan goed vlak staat.
Tot zover de officiele methode, het kan ook makkelijker, aftapplug en de olie aftappen, bij voorkeur na een ritje als de olie warm is. Aftap plug erweer op met een nieuwe carterring en bijvullen via de ontluchting bovenop de bak. Daar zie je een plastic dop, eraf trekken, trechter erop en hopla 2 liter erin mikken. Let op: Gebruik enkel 75W80, deze is speciaal voor de PSA mobielen
Bij de Peugeot dealer is deze olie het goedkoopst, c.a. €11,00 ex btw voor een can van 2 liter.
Susces met dit stinkklusje
(de bakolie stinkt naar rotte eiren/stont)
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
De AX is berucht om zijn nogal slappe remvermogen, dus het kan ‘normaal’ zijn….
En verder willen de remcilinders achter nog wel’s gaan lekken, maar dat zou je moeten zien aan het vloeistof niveau en/of vloeistof aan de binnenkant van de banden achter.
V-bak weet ik niet, maar ik heb wel een foto van waar je moet zijn:
clickie
Nodig: carterbaksleutel of vierkant doppie, 8*8 mm.
Dat gedeelte waar een deurklink mee in de deur zit schijnt ook te passen…
Groet, Rogier
ZX1.4i schreef:
Tot zover de officiele methode, het kan ook makkelijker, aftapplug en de olie aftappen, bij voorkeur na een ritje als de olie warm is. Aftap plug erweer op met een nieuwe carterring en bijvullen via de ontluchting bovenop de bak. Daar zie je een plastic dop, eraf trekken, trechter erop en hopla 2 liter erin mikken. Let op: Gebruik enkel 75W80, deze is speciaal voor de PSA mobielen
Bij de Peugeot dealer is deze olie het goedkoopst, c.a. €11,00 ex btw voor een can van 2 liter.
ik heb ook via de gemakkelijke manier mijn bak gevuld, gaat gemakkelijk, en als je bovenop die ontluchting dan nog een oude waterdarm steekt dan gaat het nog gemakkelijker
gisteren 2 liter 75W80 gekocht in de speciaalzaak voor 13 euro incl btw
net die olie erin gedaan langs de zijkant, is olie van Comma en op die bussen zit er een vultuit
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Bakolie verversen is me volgens mij wel helder.. Dank!
Remmerij is denk ik ook meer het feit dat ik ‘t vergelijk met BX/Xant.
Speling op de versnellingsbak, wat zou dat kunnen zijn? (volgens mij iets in het stangenstelsel, is er ergens een berucht rubbertje ofzo?)
die stangen zij wel bij te regelen maar waar er wel spel op kan komen zijn de kogelgewrichtjes denk ik, dat zijn maar plastiek topjes
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
voge schreef:Speling op de versnellingsbak, wat zou dat kunnen zijn? (volgens mij iets in het stangenstelsel, is er ergens een berucht rubbertje ofzo?)
Die speling hoeft niet erg te zijn, mijn ZX had dat ook, maar schakelde verder soepel.
Deze auto schakelt echt vreselijk zwaar… Tsja, misschien een combinatie van 10 jaar oude versnellingsbakolie en speling..
och, hij remt niet slecht en m’n vriendin stoort zich er niet aan, ik denk dat ik dat ‘diepe remmen’ maar zal laten voor wat ‘t is. Kan ook zijn omdat ik een BX/Xantia gewend ben en die grijpen natuurlijk in de eerste cm aan.
Nog suggesties voor ‘t schakelen?