Mijn bx rijdt momenteel weer erg fijn maar aangezien ik nooit stil kan zitten en ik me soms wel eens stoor aan het geluidsniveau dat de auto produceert bij snelheden boven de 100km/u (niet het windgeruis) wou ik in de zomermaanden eens gaan kijken voor wat extra geluidsisolatie.
Wat me tot nu toe is opgevallen is dat er erg veel herrie vanaf de deuren komt en vanuit de kofferruimte (klap de achterbank maar eens omlaag )
Waarmee kan ik het beste de kofferruimte van extra isolatie voorzien? en heb ik nog een beetje ruimte in de deuren ivm de electrische ramen en cv die ik in de deuren heb zitten.
Ohja, en een beetje budgetvriendelijk natuurlijk
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Re: BX geluidsisolatie
metro2005 schreef:Mijn bx rijdt momenteel weer erg fijn maar aangezien ik nooit stil kan zitten en ik me soms wel eens stoor aan het geluidsniveau dat de auto produceert bij snelheden boven de 100km/u (niet het windgeruis) wou ik in de zomermaanden eens gaan kijken voor wat extra geluidsisolatie.
Wat me tot nu toe is opgevallen is dat er erg veel herrie vanaf de deuren komt en vanuit de kofferruimte (klap de achterbank maar eens omlaag )
Waarmee kan ik het beste de kofferruimte van extra isolatie voorzien? en heb ik nog een beetje ruimte in de deuren ivm de electrische ramen en cv die ik in de deuren heb zitten.
Ohja, en een beetje budgetvriendelijk natuurlijk
Is je uitlaat dan wel goed dichtg?
En wat voor interieur zit erin? Leren interieurs zijn behoorlijk wat rumoeriger dan de velours (o.a. GTI) interieurs. Verder helpt het als achter de deurpanelen de isolatie intact is.
Achterbak en herrie: schuilt er geen roestgat achter de binnenbeplating, bij de uitlaatsteun links? Sluit de achterklep wel ver genoeg?
Onder de achterbank moet het ook goed dicht zijn, en de isolatiemat moet aanwezig zijn.
Verder kun je aan ongewenst geluid niet zo gek veel doen wat ook echt steek houdt. Kiertjes en gaten zoeken, dat is het.
Ich bin ein Breaker
Uitlaat is dicht, alle isolatie die er standaard in hoort zit er nog in, er zit velours bekleding in (helaas geen leer ) en het gaatje in de kofferbak is reeds dichtgelast.
Hij is dus zoals een bx hoort te zijn, alleen wil ik het beter dan een bx hoort te zijn.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Uitlaat is dicht, alle isolatie die er standaard in hoort zit er nog in, er zit velours bekleding in (helaas geen leer ) en het gaatje in de kofferbak is reeds dichtgelast.
Hij is dus zoals een bx hoort te zijn, alleen wil ik het beter dan een bx hoort te zijn.
Vergis je er niet in hoeveel herrie je erbij krijgt als je zo’n auto met leer gaat uitrusten. Als je het dus nu al te rumoerig vindt…
Mik voor de grap eens een stuk tapijt oid in de achterbak; dat scheelt allicht wat.
Blijft over: kijken of alle matjes er wel zitten; of alle deurfolies heel zijn. Ook een gescheurd ondermanchet van de versnellingspook repareren (dus niet die in het zicht zit) scheelt kabaal, heb ik gemerkt.
En hoor je voornamelijk rij-geluid (banden, lagers) of meer motorgeluid (uitlaat, uitlaatophanging)?
Ich bin ein Breaker
karel schreef:metro2005 schreef:Uitlaat is dicht, alle isolatie die er standaard in hoort zit er nog in, er zit velours bekleding in (helaas geen leer ) en het gaatje in de kofferbak is reeds dichtgelast.
Hij is dus zoals een bx hoort te zijn, alleen wil ik het beter dan een bx hoort te zijn.
Vergis je er niet in hoeveel herrie je erbij krijgt als je zo’n auto met leer gaat uitrusten. Als je het dus nu al te rumoerig vindt…
Mik voor de grap eens een stuk tapijt oid in de achterbak; dat scheelt allicht wat.Blijft over: kijken of alle matjes er wel zitten; of alle deurfolies heel zijn. Ook een gescheurd ondermanchet van de versnellingspook repareren (dus niet die in het zicht zit) scheelt kabaal, heb ik gemerkt.
En hoor je voornamelijk rij-geluid (banden, lagers) of meer motorgeluid (uitlaat, uitlaatophanging)?
Tja, een combinatie van banden, motor en windgeruis. Met het windgeruis kan ik wel leven, dat valt op zich mee maar het is vooral het geluid van de banden dat me ‘irriteert’
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:karel schreef:metro2005 schreef:Uitlaat is dicht, alle isolatie die er standaard in hoort zit er nog in, er zit velours bekleding in (helaas geen leer ) en het gaatje in de kofferbak is reeds dichtgelast.
Hij is dus zoals een bx hoort te zijn, alleen wil ik het beter dan een bx hoort te zijn.
Vergis je er niet in hoeveel herrie je erbij krijgt als je zo’n auto met leer gaat uitrusten. Als je het dus nu al te rumoerig vindt…
Mik voor de grap eens een stuk tapijt oid in de achterbak; dat scheelt allicht wat.Blijft over: kijken of alle matjes er wel zitten; of alle deurfolies heel zijn. Ook een gescheurd ondermanchet van de versnellingspook repareren (dus niet die in het zicht zit) scheelt kabaal, heb ik gemerkt.
En hoor je voornamelijk rij-geluid (banden, lagers) of meer motorgeluid (uitlaat, uitlaatophanging)?Tja, een combinatie van banden, motor en windgeruis. Met het windgeruis kan ik wel leven, dat valt op zich mee maar het is vooral het geluid van de banden dat me ‘irriteert’
Dan moet je wellicht eens een rondje banden/uitlijnen ondergaan. Of je winterbanden eraf halen Of een maatje smaller?
Ich bin ein Breaker
karel schreef:
Dan moet je wellicht eens een rondje banden/uitlijnen ondergaan. Of je winterbanden eraf halen
De banden zitten er nog geen jaar onder en zijn all season banden, geen winterbanden.
Dit type band heb ik onder zowat elke auto gehad die ik heb gereden en nooit last van veel afrolgeluid gehad (viking band) dus daar zal het denk ik niet zozeer aan liggen.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
een viking heeft toch michelin profiel dacht ik, daar zal het dan niet aan liggen
wat kan je budget vriendelijk aanbrengen?
ik heb ooit in mijn kever binnenin de deuren roofing van 3 mm gekleefd om het blikke geluid weg te krijgen als je de deur dicht klapt, daarna mooi doffe klank als een dure bak maar ook betere geluidsisolatie bij het rijden
ik heb in de C15 achteraan tapijt gekleefd (goedkope soort op schuimrug) en dat doet al veel maar ik ga binnenkort de wielkasten bekleden met 4mm kurk op rol (die heb ik nog liggen), achteraf beetje vernis er over
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Mijn BX is op zich stil, alleen vind ik dat rond de 120km/h een behoorlijke brom zit. Bij 150 is dat weer over, en ik vind dat ook wel jammer ja.
Wat dat betreft liever een XM dan!
deuren volpurren en naden dichtkitten??
Ook bij een goed functionerende BX is het geluidsniveau in het interieur al redelijk hoog. Helaas wordt het er niet beter op in de loop der jaren. Met een type 3 GTI heb al absoluut de beste basis. Deze zitten al aardig vol met isolatie, zoals anti dreun platen in de deuren, anti dreun meteriaal op het schutbord, dikke matten op de vloeren (met veel schuim eronder)..
Een goede BX heeft helaas toch nog wel veel last van windgeruis. Om dit te minimaliseren moet je zorgen dat de deuren perfect staan afgesteld (moeten iets naar binnen vallen t.o.v de koets). Zorg ervoor dat de ramen perfect sluiten. Stel het raammechanisme opnieuw af als dat niet het geval is.
Afrolgeluiden: achterbank wel of niet neegeklapt scheelt idd aanzienlijk. Misschien ish et een idee om ook de binnenkant van de kofferbak met anti dreun materiaal te bekleden. Haal eens alle bekleding eruit en de achterbumper eraf en vergewis je ervan dat de kofferbakbodem roestvrij is. Banden hebben een grote invloed op afrolgeluiden. Het verschil in herrie tussen mijn huidige Michelins X1H of de ouderwetsere Energy XT1 of MXL is overweldigend. Het is bij mij in elk geval zo dat afrolgeluid absoluut laag is. Het windgeruis overheerst toch (en ook dat is bij mij best weinig.
Motorgeluid: helaas maken de BX motoren best veel toeren. Met motorherrie zul je dus toch moeten leren leven. Je kan evt. onrechtmatige herrie uitbannen door te zorgen dat het uitlaatsysteem origineel is en in goede staat. De originele montage dempers zijn van dikker materiaal gemaakt dan de gemiddelde aftermarket rommel. Zorg ervoor dat alle rubber doppen en doorvoerthules in het schutbord op hun plek zitten en vergeet idd ook niet het rubber hoesje van de schakelpook (het binnenhoesje).
Vergelijk je interieurherrie eens met andere BXen in de omgeving. Dan weet je al vrij snel of je aandacht moet besteden aan het oplossen van geluidslekken die er niet horen of dat je idd verder moet gaan werken aan verbeterpunten van het originele ontwerp. Het is en blijft natuurlijk een vrij hoekige koets met deurrubers die niet echt op geluidsisolatie zijn geoptimaliseerd.
Ik denk dat ik eens ga beginnen met het opnieuw afstellen van de deuren, die vallen net iets naar buiten bij mij ipv naar binnen, dat zal misschien al wat herrie schelen. Verder heb ik een origineel uitlaat systeem, is de auto technisch gezien prima in orde. Gewoon zoals een bx hoort te zijn eigenlijk.
Bijna geen rammels ed. Maar het kan altijd beter
(ben nou eenmaal een Xantia gewend )
Niet dat het vreselijk storend is allemaal maar het is gewoon een verbeterpuntje.
En inderdaad, qua toeren is het even afzien, bij 120 draait het blok al bijna 4000 toeren, en bij 140 gaat het rap richting de 5000 toeren, en dat maakt best wat lawaai.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Even extreem, je zou bijvoorbeeld glaswol in de deuren kunnen doen
Of tempex
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
CX-power schreef:Of tempex
En dan wel zodanig dat je de ramen nog kan opendoen. Zo gek veel ruimte houdt je niet over helaas. Die anti dreunplaten die standaard in de luxere type 3 modellen zit, helpen behoorlijk. T is maar dun spul, maar best effectief.