Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Hallo,
Ik heb een probleempje!!!
Mijn auto laat koelvloeistof verdwijnen. (abera kadabera, hocus pocus.)
Gister 0,5 L bijgedaan eerst toen was weer bijna op peil.
Later op de snelweg weer 1,0L bijgedaan (lampje + stop lichte op)
Na die 1,0L was het weer op peil.
Vanmorgen starte Evelien me BX ging lampjes WEER branden.
Ik net kijken Peil WEER te laag.
opties:
- Koppakking
- lekke slang
- radiator kaduuk
Optie uitsluiting:
kopakking, blok is wel smerig maar lijkt op zweet. Gister Olie ververst en dat was brandschoon (geen mayo erin) dus als die al klein beetje (naja 1,5L) lek was dan moest wel te zien zijn lijkt mij in de olie.
Lekke slang of radiator, ik zie nergens een plasje. Evelien had ook vanmorgen gekeken GEEN plasjes onder de auto.
De Vraag!!!
Waar laat ie het????
is het toch de koppakking???
Of is het toch een slangetje aan de achterkant van het blok wat ik 1,2,3 niet zie?
Wie helpt mij???
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Had mijn BX ook; één lekke slang wist ik zelf te lokaliseren bij het bijvullen, maar nadat die vervangen was, moest ik toch met regelmaat blijven bijvullen. En ik vond ook nergens een plasje o.i.d.
Uiteindelijk heeft de dealer ‘m een dag onder druk gezet, en toen bleek in een van de andere slangen een scheurtje te zitten. Bij warme motor verdampte de vloeistof snel, dus vandaar dat je onder de auto niks zag.
Ik zou die optie toch eens overwegen. Kost geld, maar je wilt toch dat het voor mekaar is? Ik heb een dealer waar ik erg tevreden over ben, dus ik breng’m weg als er wat is, en ga niet meer zelf zitten klooien
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Alle slangen zijn bij mij nog orgineel (kan ik zien aan de klemmetje)
de slang die onder de verdelerkap loopt is nat en smerig.
(is dit eigenlijk een koelslang)
De dikke slang die rechts (als je voor de auto staat) op de radiator komt is net een sinnasappeltje
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ik denk dat je het al zelf hebt gevonden
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
nog even gekeken.
Slang onder verdeler is wel nat maar dat is zweet en is niet poreus.
Dikke slang is ook niet poreus…
ik denk ... sjips….
Aha daar is nog een dikke slang.
Ik voelen hey is die gemaakt van schuur papier????
Deze slang loopt van onder de radiateur naar het motorblok aan de achterkant. Ik denk als ik deze heb vervangen dat dan wel weer goed is.
Dus dat maar is doen dan van de week
Lig ik weer onder de auto
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Ook ik denk dat bij jou de oorzaak zit in die slang, alles moet echt droog zijn! Het koelsysteem komt natuurlijk onder druk te staan en door iedere opening wordt dan koelvloeistof geperst..
Vergeet bij je zoektocht niet dat een waterpomp ook kan gaan lekken.
Is dat die slang die links van je radiator naar link achter op je blok gaat!?
Voor mijn TZD (met extra T stuk erin voor mijn OlieKoeler) was hij ongeveer 90euri origineel…
bij mijn was alleen het achterste gedeelte gescheurd dus heb van een C15 diesel dat stuk slang afgehaald (heel apparte slang, begint heel groot en word snel smaller) een stukje pijp van Autostyle ertussen (kan ook nog een temperatuur sensor in) en het werkt perfect!!
Overigens kan het ook goed zijn dat je waterpomp lekt over het asje… als hij daar lekt en de motor is lekker warm, verdampt het direct.
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Superdave schreef:Is dat die slang die links van je radiator naar link achter op je blok gaat!?
Voor mijn TZD (met extra T stuk erin voor mijn OlieKoeler) was hij ongeveer 90euri origineel…
bij mijn was alleen het achterste gedeelte gescheurd dus heb van een C15 diesel dat stuk slang afgehaald (heel apparte slang, begint heel groot en word snel smaller) een stukje pijp van Autostyle ertussen (kan ook nog een temperatuur sensor in) en het werkt perfect!!
Overigens kan het ook goed zijn dat je waterpomp lekt over het asje… als hij daar lekt en de motor is lekker warm, verdampt het direct.
die slang idd
voelt aan als schuur papier
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Mijn slang was ingesneden door de olie en slangklem, en was helemaal zacht!
Ik heb nu dus een stuk tussen gezet (de achterste bocht zeg maar) die nog goed in tact is met een canvas laag erin! (extra stevig dus).
Heb je al gekeken of je wat aan je waterpomp kan zien?
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Handig zo’n forum
Mijn BX heft sinds een week exact hetzelfde probleem.
Sinds dinsdag bleef het koelvloeistoflampje wat langer branden dan normaal. Meteen naar Citroëndealer Dijkstra in Almere gestuurd om eens de KV te vervangen (was ook al zo’n 30.000 km niet meer gedaan ops: ), maar daardoor is het alleen maar erger geworden.
Ik ga er zo maar eens een halve liter bijgooien.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
je weet nu waar je moet zoeken dus…
Maar dat ‘t na het verversen erger wordt is ook niet zo heel gek. Oude koelvloeistof was misschien wat dikkere drap geworden en de nieuwe koelvloeistof zal wat dunner zijn.
Zolang je lekkage houd, zou ik hem lkkr vullen met water…
Zonde van de koelvloeistof
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Tsja, ligt ook een beetje aan de ernst van de lekkage. Als ‘t één keer in de twee weken een halve liter is zou ik ‘t bij koelvloeistof houden, zo duur is dat nou ook weer niet. Als je ‘m één keer vult met water moet je natuurlijk wel het hele systeem verversen voordat ‘t weer winter wordt.
Ik heb nog niemand gehoord over de kachelradiateur?
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Ijs schreef:Ik heb nog niemand gehoord over de kachelradiateur?
Dat merk je vrij gemakkelijk als die lekt, dan heb je continu een spons nodig. Is volgens mij ook meer een Zx perikeltje?
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Superdave schreef:Zolang je lekkage houd, zou ik hem lkkr vullen met water…
Zonde van de koelvloeistof
Daarom heb ik er een scheut van Het Zuiverende Water ingegooid, oftewel een beetje Spa.
Het gekke is echter dat het niveau wel goed was. Nu dus na een klein scheutje is het niveau zelfs te hoog…
Waarom dan dat waarschuwingslampje brandde is mij een raadsel.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX