Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Mijn koelvloeistof nieveau lampje blijft ook steeds branden en af en toe uit.
Denk dat die sensor en beetje rottig geworden is ofzo, maar ik zie wel als ik voor de auto sta rechts onder bij de radiateur wat stoom ontsnappen, maar iedere keer als ik me weer voor de gek laat houden en bijvul, dan past er niet meer dan een halve liter bij, en dat kotst ie ook meteen uit op die plek waar anders stoom uit komt.
Verder doet de kachel het wel en wordt ie nooit te heet dus ik zie wel….. maar ik heb dus ook zo’n probleempje
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:Ijs schreef:Ik heb nog niemand gehoord over de kachelradiateur?
Dat merk je vrij gemakkelijk als die lekt, dan heb je continu een spons nodig. Is volgens mij ook meer een Zx perikeltje?
Hmm niet alleen een ZX kwaal maar zeker ook bij de Xantia. Maar geloof me, als het binnen lekt…...dat ruik je. En ik spreek uit ervaring! Bij mijn ex-xantia kwam de stoom door de roosters naar buiten
Bij de bx hoor ik er niet vaak over.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Als je nog de originele slangen erin hebt zitten zou ik het ook in die slangen zoeken.
Rubber heeft nou eenmaal niet het eeuwige leven en de meeste BX-en hebben de te verwachten levensduur van rubber er al op zitten.
sprak trouwens vanmiddag twee mensen die een koelvloeistofslang van een ZX hadden vervangen omdat er geen BX in de buurt was.
marx-7 schreef:Hmm niet alleen een ZX kwaal maar zeker ook bij de Xantia. Maar geloof me, als het binnen lekt…...dat ruik je. En ik spreek uit ervaring! Bij mijn ex-xantia kwam de stoom door de roosters naar buiten
Bij de bx hoor ik er niet vaak over.
Ook bij de BX merk je dat goed hoor
Bij mijn Leader type 1 lekte het zo het interieur in.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
KVS in het interieur merk je zo, het ruikt zoet, en je ramen beginnen te beslaan. Dat het lampje van het koelwater soms blijft branden bij een BX, is geen alarm. 9 van de 10 keer is de sensor in de radiator stuk/vuil. En je radiator moet je nooit tot bovenaan vullen. Als water warm wordt zet het nameijk uit, het moet dus ergens heen. Bij een BX kan het water dan stijgen tot bovenaan te radiator. Bij turbodiesels en 16 kleppers zit er een apart expansie-tankje. Vul je dus je radiator tot bovenaan, en je motor wordt warm, dan komt er dus koelwater uit je vuldop, net zo lang tot er genoeg expansie-ruimte is.
@McDamn: Lekker alle verdachte slangen vervangen. Kijk ook of het bij de waterpomp wel droog is. Daarna goed ontluchten, dan moeten de problemen over zijn.
Test
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Thijsvandebles schreef:
@McDamn: Lekker alle verdachte slangen vervangen. Kijk ook of het bij de waterpomp wel droog is. Daarna goed ontluchten, dan moeten de problemen over zijn.
tanx
Hoe ontlucht je het systeem?? ops: ops: ops:
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
zie vraagbaak
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
XBXG schreef:zie vraagbaak
good point
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
bij een diesel:
Zet je kachel op de heetste stand! (dan wordt de kachelradiator ook gevult)
schroef de plug, rechts op de radiator, eruit.
en draai de bovenste temperatuur sensor eruit.
vul de radiator met vloeistof totdat de vloeistof uit de gaten komt.
Draai eerst de plug en daarna de temperatuursensor erin.
Laat de motor 5min draaien zonder de koelvloeistof dop.
vul evt de vloeistof bij als hij daalt..
Na 5 minuten dop erop.. lekker heet stoken die motor
Evt stukje rijden.. 1uur laten afkoelen, vloeistof bijvullen tot circa 15 a 20cm onder de vuldop!
Als het goed is moet het zo goed ontlucht zijn
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
McDean schreef:XBXG schreef:zie vraagbaak
good point
Bij een 14 is het plugje in de leiding naar het kachelhuis belangrijk om goed te ontluchten. Verder zit er op het thermostaathuis een plugje dat je niet moet vergeten. Volgens mij een boutje dat eruit kan. Last but not least een pug op de rechterkant van de radiateur.
Daarna afvullen tot ong. 20 cm onder de rand. Motor een keer warm laten worden (Tot de fan aangaat) en dan moet het goed wezen. Houdt de eerste dagen nog wel ff het peil in de gaten. ALs er toch nog ergens een luchtbelletje zat, kan het zijn dat je nog wat moet bijvullen: dat kan geen kwaad, maar het moet peil moet zich wel stabiliseren. Vul niet teveel bij (Tot vlak onder de rand) want dan gooit ie het er telkens weer uit.
Mocht het niveau van de koelvloeistof goed zijn en gaan de lampjes toch branden dan kan dat liggen aan het feit dat je koelvloeistof geen stroom meer geleidt. Als koelvloeistof te oud (vuil) wordt geleidt het minder. Het kan ook zijn dat de polen van je sensor smerig zijn, schoonmaken kan helpen…
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
alle kleine gaatjes rekken uit….
Vandaag spoot het koelvloeistof eruit (weet nu wel welke slang het is)
het is de slang naar de carb (de carb verwarming stond in me boekie)
slangetje van 15cm
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:alle kleine gaatjes rekken uit….
Vandaag spoot het koelvloeistof eruit (weet nu wel welke slang het is)
het is de slang naar de carb (de carb verwarming stond in me boekie)
slangetje van 15cm
stukkie universeel slang erop dus. kost je de kop niet. Origineel zal wel weer een idiote prijs hebben…...
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:McDean schreef:alle kleine gaatjes rekken uit….
Vandaag spoot het koelvloeistof eruit (weet nu wel welke slang het is)
het is de slang naar de carb (de carb verwarming stond in me boekie)
slangetje van 15cm
stukkie universeel slang erop dus. kost je de kop niet. Origineel zal wel weer een idiote prijs hebben…...
En mocht er een stom voorgevormd (en nodig) haaks bochtje in zitten dan biedt een grote knutseldoos met knietjes e.d. uitkomst.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:
En mocht er een stom voorgevormd (en nodig) haaks bochtje in zitten dan biedt een grote knutseldoos met knietjes e.d. uitkomst.
Precies. Elke zich zelf respecterende automaterialenzaak heeft wel zo’n grote box van Gates (distr. riemen fabrikant) staan met allemaal universele knietjes en verbindings- en verloopstukjes. Wegenwachters zijn er ook gek op trouwens. Met dat soort dingen hangt ook mijn halve koelsysteem aan elkaar.