Beste Forum leden, even een vraagje.
Ik heb 7 jaar geleden een gereviseerd stuurhuis aangeschaft.
Deze is volgens de richtlijnen ingebouwd. Ik rijd er nu pas 2 jaar mee. Voor inparkeren is er voldoende bekrachtigign. Alleen in de middenstand met uitslagen van het stuur van zeg 15% komt het stuur niet terug in de middenstand. Dit is zeer storend rijden en hoort natuurlijk niet bij een DS. Heeft iemand een tip. Of heb ik gewoon een maandag ochtend stuurhuis. Er is een kleine lekkage aan het rondsel. Rubbers zijn goed en heb 5 nieuwe bollen.
Awel Polleke,
Een “nieuw” stuurhuis 5 jaar op de plank gehad, en daarna pas ingebouwd? Eerste wat bij mij opkomt is de vraag waar het stuurhuis vandaan is gekomen. Tweede wat bij mij opkomt is de vraag of het “appeltje” op de stuurbuis wel goed staat, zodat rechtuit ook echt rechtuit is. Moet je veel corrigeren bij rechtuit rijden of niet?
Verder weet ik het op dit moment even niet, misschien dat er idd nog andere tips komen.
Suc6!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
superpetur schreef:....of het “appeltje” op de stuurbuis wel goed staat, zodat rechtuit ook echt rechtuit is.
Als je een vaste afwijking naar éen kant hebt is de kans groot dat de appelschijf niet goed op de stuurbuis gemonteerd staat. Als je naar beide kanten weerstand ondervindt dan zou de druk op je stuurhuis wel eens te laag kunnen zijn. Daar zijn weer verschillende mogelijke oorzaken voor. Je noemt al een lekkage.
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Hi Peter,
Bedankt voor je reactie
Stuurhuis kom van Chyparse.
Ik moet inderdaad steeds wat corrigeren, hij blijft wel rechtuit rijden maar een weg is nooit helemaal recht dus beetje links beetje rechts, je moet hem dus ook weer dat beetje terug duwen in de rechtuitstand.
Ik zal eens naar het appeltje kijken. bij rechtuitstand moet het wieltje in de deuk vallen. Lekkage is echt minimaal.
haha ik bem trouwens gewoon hollander.
Sinds gaat mn witte dame voor bijzonder onderhoud wat ik zelf niet kan naar Garage Leijten in oosterhout. Hij geeft de schuld aan chypharse toen hij er even mee reed. Maar goed er is geen nader inspectie geweest.
Doeg
superpetur schreef:Awel Polleke,
Een “nieuw” stuurhuis 5 jaar op de plank gehad, en daarna pas ingebouwd? Eerste wat bij mij opkomt is de vraag waar het stuurhuis vandaan is gekomen. Tweede wat bij mij opkomt is de vraag of het “appeltje” op de stuurbuis wel goed staat, zodat rechtuit ook echt rechtuit is. Moet je veel corrigeren bij rechtuit rijden of niet?
Verder weet ik het op dit moment even niet, misschien dat er idd nog andere tips komen.
Suc6!MVG, Peter
Hi Peter,
Bedankt voor je reactie.
Het is geen afwijking naar 1 zijde , het is iedere keer corrigeren in de midden stand, recht en links. tis maar minimaal maar wel storend.
Kan het zijn dat de druk minimaal is ondanks dat het straatje keren zonder problemen gaat? er hangt een druppeltje lhm aan de hoes van het rondsel.
Wie weet heb je nog tips.
Doei.
ID66 schreef:superpetur schreef:....of het “appeltje” op de stuurbuis wel goed staat, zodat rechtuit ook echt rechtuit is.
Als je een vaste afwijking naar éen kant hebt is de kans groot dat de appelschijf niet goed op de stuurbuis gemonteerd staat. Als je naar beide kanten weerstand ondervindt dan zou de druk op je stuurhuis wel eens te laag kunnen zijn. Daar zijn weer verschillende mogelijke oorzaken voor. Je noemt al een lekkage.
PeTeR
Polleke schreef:Het is geen afwijking naar 1 zijde , het is iedere keer corrigeren in de midden stand, recht en links. tis maar minimaal maar wel storend.
Kan het zijn dat de druk minimaal is ondanks dat het straatje keren zonder problemen gaat? er hangt een druppeltje lhm aan de hoes van het rondsel.
Als er geen druk op je stuurservo staat voel je in ruststand (motor uit) een speling. Dat is normaal. Als je de druk op je stuurservo afblindt en dus onbekrachtigd gaat rijden krijg je het effect wat jij beschrijft. Die speling moet verdwijnen als er druk op de stuurservo komt. Is dit de speling die je bedoelt en verdwijnt die in stilstand bij drukopbouw (met draaiende motor)?
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
ik vermoed dat er bij een DS ook wel een kruiskoppeling in de stuurstang zit?
mogelijk is de kruiskoppeling eraan als die niet mee vervangen is
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:ik vermoed dat er bij een DS ook wel een kruiskoppeling in de stuurstang zit?
mogelijk is de kruiskoppeling eraan als die niet mee vervangen is
Nee.
Jammer maar helaas.
ID66 schreef:Polleke schreef:Het is geen afwijking naar 1 zijde , het is iedere keer corrigeren in de midden stand, recht en links. tis maar minimaal maar wel storend.
Kan het zijn dat de druk minimaal is ondanks dat het straatje keren zonder problemen gaat? er hangt een druppeltje lhm aan de hoes van het rondsel.
Als er geen druk op je stuurservo staat voel je in ruststand (motor uit) een speling. Dat is normaal. Als je de druk op je stuurservo afblindt en dus onbekrachtigd gaat rijden krijg je het effect wat jij beschrijft. Die speling moet verdwijnen als er druk op de stuurservo komt. Is dit de speling die je bedoelt en verdwijnt die in stilstand bij drukopbouw (met draaiende motor)?
PeTeR
Ik zal eens gaan proberen of ik verschil voel bij stilstaand met en zonder draaiende motor. Kun je me vertellen hoe je onbekrachtig kunt rijden? Moet ik waars ook eerst aan wat aan armtraining doen
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
EERST het appeltje goed zetten! Een druppie aan het ronsel is normaal.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Polleke schreef:ID66 schreef:Polleke schreef:Het is geen afwijking naar 1 zijde , het is iedere keer corrigeren in de midden stand, recht en links. tis maar minimaal maar wel storend.
Kan het zijn dat de druk minimaal is ondanks dat het straatje keren zonder problemen gaat? er hangt een druppeltje lhm aan de hoes van het rondsel.
Als er geen druk op je stuurservo staat voel je in ruststand (motor uit) een speling. Dat is normaal. Als je de druk op je stuurservo afblindt en dus onbekrachtigd gaat rijden krijg je het effect wat jij beschrijft. Die speling moet verdwijnen als er druk op de stuurservo komt. Is dit de speling die je bedoelt en verdwijnt die in stilstand bij drukopbouw (met draaiende motor)?
PeTeR
Ik zal eens gaan proberen of ik verschil voel bij stilstaand met en zonder draaiende motor. Kun je me vertellen hoe je onbekrachtig kunt rijden? Moet ik waars ook eerst aan wat aan armtraining doen
Ik heb eens goed naar het appeltje gekeken.
rechtuit de garage gereden en het wieltje staat mooi in de deuk, komt dit aan op de milimeter?
Met of zonder draaiende motor voel ik weinig verschil als ik het stuur licht op en neer beweeg, het voelt wel als een soort van speling maar als ik naar de wielen kijk gaan ze toch licht op en neer, als je verder stuurt wordt de uitslag direct meer van de wielen.
Het is een beetje moeilijk te omschrijven. maar je moet het zien dat tijdens het rijden je een kleine stuuruitslag geeft het stuur niet terug komt in de midden stand. Dit geld voor recht en links.
Bij grotere stuuruitslagen draait het stuur wel terug maar niet helemaal naar de middenstand.
Groeten
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Komt idd wel aan op mm werk.
Als de druk in je stuurhuis al niet geweldig is(lees veel lekkage intern of een slecht hoofdbol) kan het zijn dat ie niet in middenstand komt.
Het wieltje moet middels de veer het stuurhuis dwingen om te draaien. als het stuurhuis dus niet KAN draaien gebeurt er niks.
Wieltje moet geolied zijn en appeltje netjes schoon, of licht ingevet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wat mijn dame deed toen het stuurhuis vrijwel finito was, was het volgende.
Een stuur dat sloeg in de uiterste stand linksom of rechtsom. Rechtuit had ik weinig problemen (heb ik nu wel, maar ik moet het appeltje en wieltje nog even afstellen, als de spatborden eraf gaan er een nieuwe keienbak onder komt).
Weet niet of jouw dame daar ook last van heeft.
Suc6.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
bogaard77 schreef:Als de druk in je stuurhuis al niet geweldig is(lees veel lekkage intern of een slecht hoofdbol) kan het zijn dat ie niet in middenstand komt.
Is wat ik in één van de voorgaande posts ook heb geprobeerd duidelijk te maken. Ik heb ook de ervaring dat met te weinig druk op het stuurhuis de middenstand moeilijk terug te vinden is. Je blijft constant corrigeren. Logische oorzaken zijn idd een lage druk in de voorraadbol en stuurhuislekkage(s).
Mechanisch kan er ook nog wat stroef gaan. Ik rij door afblinden van het stuurhuis vaak onbekrachtigd en ik krijg waarschijnlijk door voldoende smeren, juist uitlijnen en balanceren en gelijke bandendruk een goede rechtuitstabiliteit en ......... hij komt onbekrachtigd netjes terug in de middenstand.
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
superpetur schreef:Wat mijn dame deed toen het stuurhuis vrijwel finito was, was het volgende.
Een stuur dat sloeg in de uiterste stand linksom of rechtsom. Rechtuit had ik weinig problemen (heb ik nu wel, maar ik moet het appeltje en wieltje nog even afstellen, als de spatborden eraf gaan er een nieuwe keienbak onder komt).
Weet niet of jouw dame daar ook last van heeft.
Suc6.MVG, Peter
Hoi,
Ik heb gister mn DS even op poten gezet en de druk eraf gehaald, ik kan het stuur netjes draaien zonder teveel weerstand. Wat ik niet voel is het appeltje, je zou misshien verwachten dat er wat druk nodig is om het wieltje uit de deuk te helpen. Het wieltje corrigeerd dus ook niet naar de middenstand. Heb jij enig idee hoeveel spanning er op het wieltje hoort te staan. Ik kan hem er nu zo af tillen als ik zou willen.
Polleke schreef:
Hoi,
Ik heb gister mn DS even op poten gezet en de druk eraf gehaald, ik kan het stuur netjes draaien zonder teveel weerstand. Wat ik niet voel is het appeltje, je zou misshien verwachten dat er wat druk nodig is om het wieltje uit de deuk te helpen. Het wieltje corrigeerd dus ook niet naar de middenstand. Heb jij enig idee hoeveel spanning er op het wieltje hoort te staan. Ik kan hem er nu zo af tillen als ik zou willen.
Dat je als je stilstaat, ook met de wielen van de grond, het wieltje niet voelt op het stuur is logisch, het stuur heeft een enorme vertraging tov de kleine beweging van het wieltje.
Dat je het wieltje er zo af kan tillen is niet goed: de veer moet het wieltje behoorlijk strak aandrukken. De veerdruk is nastelbaar