rocco schreef:Prachtige garage,
prachtige mensen en prachtige auto’s.
Je BX zal zich er wel thuis gevoeld hebbenJammer van de pech natuurlijk.
Blijkbaar voelde m’n BX niet dat ze thuis was in haar geboorteland Frankrijk… Heb werkelijk nooit problemen met de BX in Nederland, de ellende begon juist in Frankrijk
Heb trouwens 6.000 km gereden door la Douce France in 2 maanden
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
rocco schreef:Prachtige garage,
prachtige mensen en prachtige auto’s.
Je BX zal zich er wel thuis gevoeld hebbenJammer van de pech natuurlijk.
Ehh…...of de BX zich er thuisvoelt, heb ik hem nog niet gevraagd ? (waar is die kleine Knipoog-smiley nou gebleven ?)
En ik was blij dat die lekkage bij mij thuis opgemerkt werdt…..en niet zoals vanmiddag, toen ik *effe* heen en weer naar Roermond moest rijden….en ik daar met lekkage stil kwam te staan
Geluk bij een ongeluk dus
De BX voelde zich daar goed, en wilde door pech proberen te voorkomen dat ze snel terug moest…
Doet onze XM ook soms
Mijn BX had eergisteren opeens weer LHM-lekkage onder de auto…een enorme plas lag eronder.
Vandaag kwam ik hem ophalen en de eigenaar van de Garage (Jan) zei, dat de slang van de rechter-veerpoot was afgesprongen.
Was snel verholpen…..en kost me 0 euro .....maar hij waarschuwde me wel dat dit een signaal was dat er iets dergelijks weer zit aan te komen…..en dat ik eerdaags aan vervanging van beide veerpoten aanzit. :
Weet iemand of dit inderdaad zo is ?
Het schijnt (als je het moet laten doen en dat is in mijn geval ook zo) een flink bedrag te kosten.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Is inderdaad een BX-kwaaltje. Erger nog, volgens had Eric Vertogen ergens op dit forum gemeld dat de veerpoten van de 1e serie BX van betere kwaliteit was dan die van de 3e serie. Laten we nou net BX-en hebben van de 3e serie.. . Nu schijn je die dingen wel te kunnen reviseren. Geen idee wat dat kost. Heeft iemand hier misschien een idee wat de kosten zijn? Of wat nieuwe poten kosten? Gezien het schoksgewijze opstijgen van de voorkant van mijn BX zal het bij mij ook niet lang meer duren voordat er narigheid mee komt, ben ik bang…
Dus de BX staat straks weer ondereaan in het lijstje “voorheen”?
René van Maren schreef:Dus de BX staat straks weer onderaan in het lijstje “voorheen”?
Nou….ZO negatief ben ik nu ook weer niet hoor, Rene
Maar ik heb in al die BX-jaren (13) nog nooit problemen gehad met de veerpoten…..en dit is nu al de derde LHM-lekkage in 3 maanden. :55
Dus Winnetou (en Eric) zouden het weleens bij het rechte eind kunnen hebben met dat type-3.
Nieuwe veerpoten schijnt zomaar 600.- euro te kosten..incl arb.loon.
Enne…..Rene, een Xantia heeft OOK veerpoten.
Nou ja…..hij is nu weer in orde (voor zolang het duurt)....als ik weer iets aan het veersysteem krijg…..is het voor mij wel voorbij met het HP-systeem en dus de BX :blue ....en zal ik toch maar eens naar een (diesel) AX, ZX o.i.d. moeten gaan uitkijken.
(moet wel st.bekr. hebben….dus zal dan wel weer een *zoekplaatje* worden)
Welnee joh. Waarom zou er meer stuk gaan?
ALs het bij kleine dingen blijft maakt het niet uit toch?
René van Maren schreef:Welnee joh. Waarom zou er meer stuk gaan?
ALs het bij kleine dingen blijft maakt het niet uit toch?
Omdat het een *signaal* zou zijn, dat die hogedrukslang van de veerpoot is afgesprongen.
Schijnt iets met het hele (HP) veersysteem te maken te hebben. :
Vreemd verhaal Bram
Maar hij is de specialist dus ik hoop dat hij het mis heeft
(en mijne morgen niet meer trilt als de nieuwe michelins eronder zitten)
Bram schreef:René van Maren schreef:Welnee joh. Waarom zou er meer stuk gaan?
ALs het bij kleine dingen blijft maakt het niet uit toch?Omdat het een *signaal* zou zijn, dat die hogedrukslang van de veerpoot is afgesprongen.
Schijnt iets met het hele (HP) veersysteem te maken te hebben. :
De retourleiding van de veerpoten van de BX zijn eigenlijk lekleidingen die de intern gelekte LHM terugvoeren naar het reservoir.
De staat van je veerpoten kun je dus testen door de BX omhoog en omlag te laten gaan met losgetrokken retourleiding. Komt hier veel LHM uit, danis de veerpoot ver aan het einde van zijn latijn.
Overigens is een veerpoot in pakweg half uurtje, drie kwartier vervangen.
Stappenplan:
Auto voor op assteuntjes. Hydraulisch systeem drukloos maken. Voorwiel verwijderen. Fusee (dus niet fuseekogel) losmaken van veerpoot. De fusee zit met één bout vastgeklemd om de veerpoot. Daarna veerbol verwijderen en de drie bouten om de veerbol heen, losmaken. De veerpoot kan nu verwijderd worden.
De fusee kan wel eens goed vastzitten, maar als de bout los is en je slaat een wig tussen de inkeping, dan komt ie normaliter goed los.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Eric Vertogen schreef:Bram schreef:René van Maren schreef:Welnee joh. Waarom zou er meer stuk gaan?
ALs het bij kleine dingen blijft maakt het niet uit toch?Omdat het een *signaal* zou zijn, dat die hogedrukslang van de veerpoot is afgesprongen.
Schijnt iets met het hele (HP) veersysteem te maken te hebben. :De retourleiding van de veerpoten van de BX zijn eigenlijk lekleidingen die de intern gelekte LHM terugvoeren naar het reservoir.
De staat van je veerpoten kun je dus testen door de BX omhoog en omlag te laten gaan met losgetrokken retourleiding. Komt hier veel LHM uit, danis de veerpoot ver aan het einde van zijn latijn.
Overigens is een veerpoot in pakweg half uurtje, drie kwartier vervangen.
Stappenplan:
Auto voor op assteuntjes. Hydraulisch systeem drukloos maken. Voorwiel verwijderen. Fusee (dus niet fuseekogel) losmaken van veerpoot. De fusee zit met één bout vastgeklemd om de veerpoot. Daarna veerbol verwijderen en de drie bouten om de veerbol heen, losmaken. De veerpoot kan nu verwijderd worden.
De fusee kan wel eens goed vastzitten, maar als de bout los is en je slaat een wig tussen de inkeping, dan komt ie normaliter goed los.
Hmmm… klinkt niet al te moeilijk. Bedankt voor je beschrijving, als het zover komt zal ik het misschien voor de verandering eens zelf proberen. Maar het reviseren van die poten, is dat de moeite waard t.o.v. een nieuwe veerpoot?
Enne, Rene… voordat mijn BX weg gaat moet er nog heel wat water door de Rijn stromen. Zelfs mijn vrouw is er stiekum een beetje aan gehecht geraakt. En mijn schoonvader vindt ‘m echt leuk, hij heeft vroeger zelf 2cv gereden, maar rijdt nu al jaren Renault omdat hij daar heeft gewerkt.
winnetou schreef:Hmmm… klinkt niet al te moeilijk. Bedankt voor je beschrijving, als het zover komt zal ik het misschien voor de verandering eens zelf proberen. Maar het reviseren van die poten, is dat de moeite waard t.o.v. een nieuwe veerpoot?
Enne, Rene… voordat mijn BX weg gaat moet er nog heel wat water door de Rijn stromen. Zelfs mijn vrouw is er stiekum een beetje aan gehecht geraakt. En mijn schoonvader vindt ‘m echt leuk, hij heeft vroeger zelf 2cv gereden, maar rijdt nu al jaren Renault omdat hij daar heeft gewerkt.
Ik heb geen idee. Ik heb het me altijd eens voorgenomen en had daarvoor ook enkele veerpoten klaar liggen, maar het is er nooit van gekomen. Ook puur omdat goede veerpoten nog voor een redelijke prijs verkrijgbaar zijn.
renz schreef:René van Maren schreef:Dus de BX staat straks weer onderaan in het lijstje “voorheen”?
Alsjeblieft niet!!!! Want van wie moet hij dan weer ‘even’ een auto lenen??? :23
Helaas dus toch, René..... ops:
En Renz kijk ik hier wel even lief aan.
Pom, pom pom pom…...met de Xantia ! :headbang
Overigens nog bedankt, Eric Vertogen….maar zo’n klus is voor mij niet te doen, veerpoten vervangen.
De nieuwe eigenaar heeft er verder overigens een prima auto aan (motorisch e.d.)....de oktopus was al eens vernieuwd….en als hij de veerpoten laat maken (of het zelf doet)....kan hij er volgens mij nog jaren mee vooruit.
woehaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa