Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
je vraagt je af dat zoiets kan gebeuren he! gruwel verhalen…....
Maar wel een mooie gelegenheid voor een ander blokkie.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Triest om te zien zo hoor. Ding ligt echt aan puin. Maar ben je niet gewoon te laat geweest met vervangen van de d-riem? Ik verwissel ze namelijk na ruim 50k. Ik dacht namelijk dat ze bij 60k vervangen moesten worden.
Sterkte met het nemen van een besluit. Mijn diesel zit al op de 580.000 en kan nog een flink stuk verder. Misschien wel het miljoen. Dus je auto kan nog wel ff mee, na het oplappen. Ander blok is nu wel nodig iig.
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Totaal aantal Berichten: 6133
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
5 jaar of 80000 km, dus dat is hier niet aan de orde. Wat nou precies deze klapper veroorzaakt heeft is waarschijnlijk nooit te achterhalen.
Maarrem, de rest van deze BX is nog prima, dus zou je toch niet een ander blok gaan zoeken?
Totaal aantal Berichten: 1349
- BX SPORT
- 2CV Special
Zo op het eerste oog lijkt de distributieriem niet te zijn gebroken maar de nokkenas. Door de kracht is de nokkenas scheefgetrokken door de spanning van de distributieriem (automatische spanner, de riem is slap/los te komen staan. Ik ga eens kijken bij de plaatselijke garage, daar lag paar jaar terug nog een goed blok met slechts 2ton erop.
De witte tzi word morgen apk goedgekeurd, gisteren afgekeurd op enkel de banden!
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Totaal aantal Berichten: 6133
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dat is dan weer goed nieuws!
- BX SPORT
- 2CV Special
Nokkenas is 4x gebroken, ook net achter het distributietandwiel waardoor de distributie slap is komen te hangen. Riem is nog heel. Ik ga niet meer verder zoeken voor deze auto. Wij hebben inmiddels een nieuwe voor de lange afstanden (niet citroen, wel frans—> renault) Mijn woon-werk verkeer doe ik vanaf nu in een bx benzine. Komt nu op een 10.000km per jaar uit. Dat is momenteel nog in de 16tzi maar word waarschijnlijk in de 16v
De bx staat inmiddels te koop. Op te halen indien degene de bx wil repareren want de bx verdiend zeker een 2e leven.
- BX SPORT
- 2CV Special
In afwachting of er een liefhebber komt, heb ik misschien een donor gevonden. Mocht er niemand de bx overnemen heb ik de mogelijkheid haar te redden. Een deauville diesel gevonden, staat al een aantal jaar stil, carrosserie niet meer de moeite maar motor wel. We wachten af….
- BX SPORT
- 2CV Special
Vandaag de donor deauville gehaald. Vanmorgen met een goede volle accu erheen met het idee dat het wel een aantal uur werk zou zijn. Staat al zowiezo sinds 2006 op dezelfde plek buiten,.
Accu erin, deuren opengemaakt (zaten dichtgeplakt) de bx eerst eens laten gloeien.
Na 5 sec ging het lampje uit, nogmaals gloeien. Het grote moment; na het omdraaien van de sleutel binnen 1 seconde draaide de motor, meteen kwam mij een heel bekend geluid te voorschijn.
De motor liep meteen netjes op 4 cilinders, zonder morren.
Na een poosje proberen te rijden, remmen gingen los en koppeling werkte ook goed!
Vering was trouwens wel defect.
Hierbij alvast wat foto’s;
Carrosserie heeft veel te leiden gehad met het buiten staan, was te veel werk dus.
Dit is de motorkap;
[img][http://www.mijnalbum.nl/Foto-N7QEGTXA.jpg/img]
Volgende week ga ik de motor eruit halen nadat de motor uit de 19 tzi is (ben ik ook aan bezig)
- BX SPORT
- 2CV Special
Even stof afblazen, de stand van zaken
Begin oktober 2010 de motor uit die deauville gehaald, de rest is naar de sloop gegaan.
Motor gereed gelegd in de garage. Vorige week nadat de andere projeecten klaar waren, de rode bx van zijn plaatsje geduwd en in de garage geduwd. Inmiddels is de motor eruit. We kunnen beginnen met het opbouwen van de nieuwe motor zodat deze er binnenkort in kan.
Ik heb trouwens de v-riem van de dynamo terug gevonden, die was tussen de distributie gedraaid.
Word vervolgd
Totaal aantal Berichten: 3830
- CX 2200
- CX 2200
Goed bezig!
- BX SPORT
- 2CV Special
Even een update;
Tussendoor af en toe gelegenheid gekregen voor de bx tzd.
Eerst beginnen met de oude motor kaal te maken voor makkelijke demontage;
De motor eruit;
De nieuwe motor die reeds voorzien was van een nieuwe distributieset en waterpomp;
Daarna het schakelmechanisme uitgewisseld (van be1 naar be3)
Motor laten zakken met bak eraan. Bak natuurlijk voorzien van nieuwe aandrijfaskeeringen en na het monteren van de assen nieuwe bakolie erin. De hele mikmak terug aansluiten. Brandstofsysteem ontlucht, accu erin.
En toen, ik ga in de stoel zitten waar ik vele jaren en vele km’s heb meegemaakt, sleutel op contact, het bekende geluid van het gloeirelais is hoorbaar en het lampje brand. Na het doven van het lampje bij het inslaan van de startmotor slaat de motor meteen aan!!! Even een rilling bij het horen van het bekende en mooie xud geluid. Mijn oude trouwe reisgezel is weer in leven en loopt weer als nieuw.
Na een poosje beginnen de benen te strekken, er komt beweging in de vering en kort later staat ze weer op haar beentjes.
De motor kon niet warm draaien ivm het ontbreken van een slang van de kachel naar het blok achter de waterpomp. Deze slang is dus langer en anders van vorm als bij de oude motor. En bij demontage van de oude motor dus doorgesneden omdat ik dacht dat deze hetzelfde waren,dom dom.
Gistern naar belgie geweest op zoek naar een slang voor een bx diesel van het laatste type. Nieuw waren ze niet meer leverbaar. Mijn oude adresje (lierman, knokke) aangedaan lekker op het terrein rondgekeken. BX nr 1; serie 1 16trs automaat met 106.000km, niet de goede slang, daarna een biarritz, motorkap open, dezelfde motor, wat een geluk. Slang eraf en na €5 te betalen (jaja het kan nog) terug naar huis.
Slang op de bx, koelsysteem opgevuld en warmdraaien maar.
Daarna een proefrit gemaakt, wat een zalige bx!!!
Eerst maar eens een paar keer rijden voordat de apk en roetmeting komt.
Hopelijk rolt ze door de apk. Daarna zal ik deze zalige bx helaas gaan verkopen omdat ik 50km rijd in de week en geen diesel nodig heb.
word vervolgd
Totaal aantal Berichten: 3762
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Mooi werk hoor, top!
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
- BX SPORT
- 2CV Special
Vanavond nog wat klusjes afgemaakt aan de tzd. Ook onderandere de verlichting, nog wat dingen vastzetten enzo. Daarna een lange proefrit gemaakt en de auto eens flink gewassen. Dit was echt nodig.
Wat opvalt is dat de bx super goed veert. Ik had het echte zweefgevoel weer terug. Zalig.
Ook alvast even nagelopen voor de keuring. De voorremmen waren al mooi beremd weer en de handremkabels waren nog nieuw (zitten er nog maar een half jaar voor de motorcrash op).
Lijstje;
-uitlaat compleet
-lm velgen terug monteren, die honinggraad die erop hoort.
-schakelmechanisme inorde brengen
- BX SPORT
- 2CV Special
Update,
Afgelopen zaterdag is de bx 19 tzd opgehaald en word door de nieuwe eigenaar verder klaar gemaakt en gaat er dan mee rijden. Hopelijk heeft de nieuwe eigenaar goede en fijne bx aan deze.