Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
hoi,
welke olie doe ik het beste in de motor en de versnellingsbak van de digit?
grt, Wouter
Re: welke olie in de bx
woutersmits schreef:hoi,
welke olie doe ik het beste in de motor en de versnellingsbak van de digit?
grt, Wouter
motor: 10w40 of 15w40. Neem gewoon een basis olie van een gerenommeerd merk.
v-bak: 75w-80w. Het handigst vind ik altijd de 2 literkannetjes van Total die je bij de dealer kan kopen. Die zijn ook behoorlijk schappelijk geprijsd.
Beetje off topic, maar er zijn ook BX rijders die ATF of 80w90 in hun versnellingsbak doen…
Emiel
BX19trs schreef:Beetje off topic, maar er zijn ook BX rijders die ATF of 80w90 in hun versnellingsbak doen…
Emiel
En er zijn er ook die daar flink op terug gekomen zijn. (ik bijv.)
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
okay, thanx
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
persoonlijk rij ik met Castrol Magnatec GTX (GTD voor diesel) 10W40.
GTX kost tegen de 30euro voor 4.5liter (27,...) maar het is wel héél goed.
Heb onlangs een 20literkannetje gekocht, dan is het een stuk voordeliger uiteraard.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Citroenbx schreef:persoonlijk rij ik met Castrol Magnatec GTX (GTD voor diesel) 10W40.
GTX kost tegen de 30euro voor 4.5liter (27,...) maar het is wel héél goed.
Heb onlangs een 20literkannetje gekocht, dan is het een stuk voordeliger uiteraard.
Wat is er goed aan!? (waar merk je het verschil in)
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
voor de professionele uitleg best ff naar castrol slurfen.
HEt is hogekwaliteits olie die “vasthoudt” aan het metaal en de slijtage bij koudtstart met 4keer! verminderd.
En als je weet dat 70-80% van alle motorslijtage de 1ste 10minuten van het draaien optreedt…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Superdave schreef:
Wat is er goed aan!? (waar merk je het verschil in)
Blijft altijd lastig uit te leggen. Objectief gezien voldoet zowat elke olie wel aan de API kwalficicaties die er gesteld worden door de fabrikant 16 jaar geleden (toen mijn motortype voor het eerst op de markt kwam).
Toch zegt een bepaald onderbuik gevoel mij dat ik de gloeiend hete turbo van mijn turbodiesel goed gesmeerd wil hebben onder alle omstandighedenn en onder alle belastingen. Een duurdere olie van een beter merk geeft mij een beter gevoel. Als dat dan 3 tientjes extra kost per 10.000 km, nou “so be it”!
Ik gooi er dus ook bij voorkeur een olie in die door de fabrikanten voor turbodiesels wordt aangeraden. Diesels stellen door de extra verontreiniging met roet sowieso hogere en andere eisen aan de olie dan benzinemotoren.
Je hoort natuurlijk ook regelmatig de verhalen van die guppen die er Aldi olie in gooien en dat gaat al 10 jaar perfect en de motor heeft al 4 ton gelopen (en soms vullen ze alleen maar bij en doen nooit verversen). Hetzelfde verhaal als de opa van die kennis die rookte als een ketter en toch 95 is geworden.
Topicstarter had het hier trouwens over een digit motor. Een benzinemotor met een niet al te hoog specifiek vermogeni. Ik zou hierbij gewoon volstaan met een goede merkolie, maar het lijkt me ook niet zo zeer nuttig om nu echt voor ultieme topkwaliteit olie te gaan, simpelweg omdat de motor geen racer is en de olie dus ook niet zo hoog belast zal worden.