Ik ben nu bezig met een bak wissel in m’n 19 TRi break, de differentieel lagers zijn defect
Maar nu heb ik nog een 1.6 TRi bak liggen, die ik er nu dus in ga gooien, alleen deze heeft natuurlijk een ander nummer.
Ik ben bang dat de eind reductie van de 1.6 bak korter is… (dus te veel toeren bij 120/130 km/h)
Nummers van de bakken:
-19 TRi = 2 BL 68—-> bij 3500 rpm. 122 km/h
-16 TRi = 2 BN 48—-> bij 3500 rpm. ?????
Het zijn BE1 bakken.
Ik had een lijst met alle nummers van de versnellings bakken die geleverd zijn in de BX, ik kan het niet meer vinden…
Wie helpt me uit de brand!
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
Ik meende dat de 16TRi 105pk de ‘korte’ bakverhoudingen deelde met de 16v, dus iets van 32 km/u per 1000 toeren in vijfde.
3500toeren is dan 112.
Of er ook weer verschil zat tussen de berline en de break uitvoering weet ik niet.
Re: versn.Bak wissel BX 19 TRi break
BANZER schreef:Ik ben nu bezig met een bak wissel in m’n 19 TRi break, de differentieel lagers zijn defect
Maar nu heb ik nog een 1.6 TRi bak liggen, die ik er nu dus in ga gooien, alleen deze heeft natuurlijk een ander nummer.
Ik ben bang dat de eind reductie van de 1.6 bak korter is… (dus te veel toeren bij 120/130 km/h)
Nummers van de bakken:
-19 TRi = 2 BL 68—-> bij 3500 rpm. 122 km/h
-16 TRi = 2 BN 48—-> bij 3500 rpm. ?????Het zijn BE1 bakken.
Ik had een lijst met alle nummers van de versnellings bakken die geleverd zijn in de BX, ik kan het niet meer vinden…
Wie helpt me uit de brand!
Reken er maar op dat een 1.6 TRI bak korter is. Helaas heb ik de nummers ook niet bij de hand. Ik zou dus persoonlijk op zoek gaan naar een juiste bak, OF je moet zo handig zijn dat je de tandwielen en assen van je oude bak overzet in de nieuwe bak.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
jep korte bak idd, 120KM/h @ 4000TPM
Ik weet niet of de bak van een 16TGi toevallig hetzelfde is als de jouwe (die heeft de achteruit gewoon rechtsonder ipv linksboven zoals de TRi-bak) als je er wat aan hebt dan PB me maar ff, dan komen we er wel uit, bij mij ligt ie ook maar te liggen..
groeten tonie
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Mechuccio schreef:jep korte bak idd, 120KM/h @ 4000TPM
Ik weet niet of de bak van een 16TGi toevallig hetzelfde is als de jouwe (die heeft de achteruit gewoon rechtsonder ipv linksboven zoals de TRi-bak) als je er wat aan hebt dan PB me maar ff, dan komen we er wel uit, bij mij ligt ie ook maar te liggen..
groeten tonie
BE3/BE1 zegt niks over overbrengingsverhoudingen, wel iets over het schakelmechanisme.
Maar goed, zoals hier wordt aangegeven is een 19 TRI bak benodigd. Niet nog een 16 tri/tgi bak. Als het goed is maakt een 16 trouwens wel iets minder toeren dan 4000 tpm bij 120 km/h. Rond de 3600 tpm als het goed is.
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
mpostma schreef:Mechuccio schreef:jep korte bak idd, 120KM/h @ 4000TPM
Ik weet niet of de bak van een 16TGi toevallig hetzelfde is als de jouwe (die heeft de achteruit gewoon rechtsonder ipv linksboven zoals de TRi-bak) als je er wat aan hebt dan PB me maar ff, dan komen we er wel uit, bij mij ligt ie ook maar te liggen..
groeten tonie
BE3/BE1 zegt niks over overbrengingsverhoudingen, wel iets over het schakelmechanisme.
Maar goed, zoals hier wordt aangegeven is een 19 TRI bak benodigd. Niet nog een 16 tri/tgi bak. Als het goed is maakt een 16 trouwens wel iets minder toeren dan 4000 tpm bij 120 km/h. Rond de 3600 tpm als het goed is.
Jah dat zou ook wel kunnen, ik neem aan dat de afgelopen 20 jaar wel het eea is uitgelodderd in mijn BiXje, die geeft altijd ~4000TPM aan als ik 120 rijd. Ik weet verder ook niet of die 16tgi bak goed is hoor, hij draaide wel minder toeren. ik gaf ook aan dat ik niet wist of ie goed was, maar indien zo…..
dat van de schakelmechanismes wist ik niet.
heb ook nog veel te leren he
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
De 16 TGI/TZI/RS/TRS bak (zeg maar de bak die bij een plusminus 90pk leverende 1.6 hoort) is één van de ‘langste’ handgeschakelde benzine-bakken die geleverd is in de BX. Die bak doet 34,1km/u per 1000 toeren in 5; 3500 toeren is dan 120.
Enige uitzondering zijn sommige 19 breaks die 35,1 km/u per 1000 toeren deden. Of de 19TRi daar ook bij hoort weet ik eigenlijk niet.
Als je een beetje toerenreductie wil zou je op een BX diesel overbrenging moeten gaan zitten, want 36,2 km/u per 1000 toeren krijgt een 19TRi wel rondgedraaid en de 4000 toerendreun komt lekker boven de 140.
De oude bak is ook een vrij lange.
Ik heb nu een GTi bak er in liggen, uit een oud type GTi, dus met D6A motor.
Nu rij ik bij 3500 tpm rond de 128 km/h.
Rijd super nu!!!
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
Een D6A(125pk)-bak doet ook 34,0 km/u per 1000 toeren (met 185/60/14), dus 3500 is 120. Heb je meteen een idee van de snelheidsmeterafwijking.
rb schreef:Als je een beetje toerenreductie wil zou je op een BX diesel overbrenging moeten gaan zitten, want 36,2 km/u per 1000 toeren krijgt een 19TRi wel rondgedraaid en de 4000 toerendreun komt lekker boven de 140.
Ja….ik heb me dat ook weleens zitten afvragen, de 1.9 TZI motor van mij heeft 109 pk en je vraagt je af waarom Citroen toendertijd niet meteen een *tragere* bak erin gezet heeft.
Volgens mij zou een TZD-turbobak het prima doen in een 1.9….misschien loopt ie dan wel zuiniger ook.
Je voelt gewoon tijdens het 120 rijden dat de motor dan nog kracht over heeft….bij mij draait hij dan precies 3600 rpm.
Dit zou n.m.m. best 3200 mogen zijn.
volgens 205gti.com rij ik 123 km/h (echte km’s) bij 3500 tpm
XM V6 Exclusive ‘91, BX break V6 24v (in aanbouw), BX GTi 16v ‘89, Peugeot 405 SRi (DKZ), Fiat Scudo 2.0 JTD ‘07.
ex BX: 14 ‘86, 19TRi ‘87, GTi ‘88, Chic(GTi)‘91, 16TRi brk ‘89, 16v ‘88, 16v ‘91, GTi 4WD ‘91, stortkoker GTi ‘89.
Alns hef ‘n êane, mear nen wos hef d’r twee.
BANZER schreef:volgens 205gti.com rij ik 123 km/h (echte km’s) bij 3500 tpm
Andere bandenmaat?
rb schreef:BANZER schreef:volgens 205gti.com rij ik 123 km/h (echte km’s) bij 3500 tpm
Andere bandenmaat?
das wel zeker.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:rb schreef:BANZER schreef:volgens 205gti.com rij ik 123 km/h (echte km’s) bij 3500 tpm
Andere bandenmaat?
das wel zeker.
ops:
Als ie 195/50 heeft zitten om de ‘205 1.9ers’ maakt het 0,16 cm uit, niets dus. Heeft ie 185/55 of 195/55 (past dat op BX?) heb je al iets meer verschil.