CX20 1981 829A500 distributieriem
FRUCTIDOR
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 19-09-2005

Gepost: 20 april 2006 10:54 PM

bij welke km.standen moet die officieel vervangen worden?

Thanks

F

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 20 april 2006 11:15 PM
  [ # 1 ]

als ik het goed heb om de 60000km Wink

Profiel  
 
moyen-achat
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 29-12-2005

Gepost: 21 april 2006 01:11 AM
  [ # 2 ]

Riem, ketting? Wie kan mij een beetje op weg helpen…

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 21 april 2006 12:34 PM
  [ # 3 ]

Ik geloof dat de nieuwe 2200cc, elke 2000cc en elke diesel een riem hebben. Alleen de 2400/2500 hebben allemaal een ketting. Als ik het niet goed zeg wordt ik wel verbeterd. De oude 2200cc motor weet ik niet.

moyen-achat schreef:

Riem, ketting? Wie kan mij een beetje op weg helpen…

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
moyen-achat
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 29-12-2005

Gepost: 21 april 2006 09:51 PM
  [ # 4 ]

Moet de ketting ook regelmatig vervangen worden, of werkt dit anders?

Profiel  
 
trxke
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1356
Geregistreerd: 08-01-2005

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Gepost: 21 april 2006 11:36 PM
  [ # 5 ]
ernst23 schreef:

Ik geloof dat de nieuwe 2200cc, elke 2000cc en elke diesel een riem hebben. Alleen de 2400/2500 hebben allemaal een ketting. Als ik het niet goed zeg wordt ik wel verbeterd. De oude 2200cc motor weet ik niet.

moyen-achat schreef:

Riem, ketting? Wie kan mij een beetje op weg helpen…

Alle M benzine motoren hebben een distibutieketting.
De 2l Douvrin motor (vanaf ‘79 werd de 2L M motor vervangen door deze)  de 829 A 500 dus en later in de serie 2 vervangen door de J6R A 500 en in de 2.2 L uitvoering heeft deze de type nr J6T A 500 dit zijn de motoren met distibutieriem en bovenliggende nokkenas.
Dus de 2000 - 2200 voor ‘79 (modeljaar 80) en alle 2400 + 2500 benzine motoren hebben een distibutieketting.

De dieselmotoren (ook M)hebben vanaf ‘83 met de komst van de Turbo diesel ook een distibutieriem gekregen daarvoor waren dit tandwielen.

Ik dacht dat de riem moest vervangen worden op 100000 km (dit lijkt me wel erg lang) maar ik kan er zo direkt niets van terug vinden.

Bij diesels is het op 60000 km dus ik zou dit ook maar aanhouden voor de benzine’s

De ketting vervang je best als ze gaat “knikkeren” op relanti,dit is meestal niet voor de 200000 km.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
robbie25cx
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 23-09-2004

Gepost: 21 april 2006 11:54 PM
  [ # 6 ]

bij de riem is er ook een maximaal aantal jaren dat deze er op mag zitten. voorbeeld 60dk of 5 jaar (weet niet precies hoeveel dat bij een cx is). De riem wordt ook oud ondanks je er niet het aantal km’s er mee rijdt….. Ben je niet zeker, vervang m maar, beetje verkeerde zuinigheid om het er maar op te wagen.

De ketting bij de 2.5 hoeft in principe niet te vervangen te worden, mij is niet bekend dat er ooit een gebroken is. Wel kan de ketting wat herrie veroorzaken omdat door het aantal km,s de ketting wat rekt en de hydraulische spanner wat kan slijten. Je kan de ketting & spanner +geleider vervangen om de motor wat stiller te krijgen, maar heb nou nooit een bevredigend antwoord gehad over het resultaat. Velen zeggen dat het gerammel best snel weer terugkomt en je dus net zo goed door kan blijven rijden…... :cx

Profiel  
 
moyen-achat
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 217
Geregistreerd: 29-12-2005

Gepost: 21 april 2006 11:58 PM
  [ # 7 ]

helder! zeer bedankt.

Profiel  
 
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 23 april 2006 06:14 PM
  [ # 8 ]

Ja, dat over de ketting heb ik ook gehoord. Mijn GTi heeft nu 260.000 km gelopen en ik hoor de ketting een beetje tikken, maar dat is minimaal. De mototr loopt verder als een zonnetje ‘8)’

Wat wel raar is dat Mazda, ook distributieriem, de riemen nooit op leeftijd vervangt. Alleen op km’s dus. Ik had mijn schoonzus gewaarschuwd omdat haar Mazda weinig gelopen had, maar wel ouder was dan 6 jaar. Bij PSA worden ze als ze ouder dan 6 jaar zijn preventief vervangen. Ik geloof niet dat de aandrijving zo erg verschilt en de gebruikte riemen zijn allemaal hetzelfde. Vreemd dus.

robbie25cx schreef:

bij de riem is er ook een maximaal aantal jaren dat deze er op mag zitten. voorbeeld 60dk of 5 jaar (weet niet precies hoeveel dat bij een cx is). De riem wordt ook oud ondanks je er niet het aantal km’s er mee rijdt….. Ben je niet zeker, vervang m maar, beetje verkeerde zuinigheid om het er maar op te wagen.

De ketting bij de 2.5 hoeft in principe niet te vervangen te worden, mij is niet bekend dat er ooit een gebroken is. Wel kan de ketting wat herrie veroorzaken omdat door het aantal km,s de ketting wat rekt en de hydraulische spanner wat kan slijten. Je kan de ketting & spanner +geleider vervangen om de motor wat stiller te krijgen, maar heb nou nooit een bevredigend antwoord gehad over het resultaat. Velen zeggen dat het gerammel best snel weer terugkomt en je dus net zo goed door kan blijven rijden…... :cx

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  
 
robbie25cx
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 23-09-2004

Gepost: 25 april 2006 08:34 PM
  [ # 9 ]
ernst23 schreef:

Ja, dat over de ketting heb ik ook gehoord. Mijn GTi heeft nu 260.000 km gelopen en ik hoor de ketting een beetje tikken, maar dat is minimaal. De mototr loopt verder als een zonnetje ‘8)’

Wat wel raar is dat Mazda, ook distributieriem, de riemen nooit op leeftijd vervangt. Alleen op km’s dus. Ik had mijn schoonzus gewaarschuwd omdat haar Mazda weinig gelopen had, maar wel ouder was dan 6 jaar. Bij PSA worden ze als ze ouder dan 6 jaar zijn preventief vervangen. Ik geloof niet dat de aandrijving zo erg verschilt en de gebruikte riemen zijn allemaal hetzelfde. Vreemd dus.

tja, ik durf het haast niet te zeggen maar die jappen zijn zo gek nog niet. bv bij moderne mazda motoren hoeft pas na (ik meen) de 3e distributieriem de rollen ook vervangen te worden, bij bijvoorbeeld ford is dat bij elke riemwissel voorgeschreven.  Die achterruitperikelen zoals bij een c5 zal je ook niet zo gauw zien bij een jap! en toch rijden al deze forummers net als ik liever citroen, gek eigenlijk als je het technisch bekijt Shocked

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook