Over een paar weekjes moet mijn Xantia eraan geloven.
Een grote beurt met APK en distributieriem.
Ik hou mijn hart vast wat bereft de kosten en twijfel nog of ik naar een Citroën garage ga of een gewoon garagebedrijf.
Als je een grote beurt bij de Citroën garage laat doen controleren en verschonen/verversen ze dan ook de LHM en vering?
Kan iemand mij een indicatie geven aan wat voor bedrag ik moet denken?
brug
Xantia 1.9 TD Break
Ik gok op min. €1000, vooral de D-riem is veel werk.
Extra kosten zijn de waterpomp, geen idee of ze die gewoon vervangen of kijken of hij lekt en dan pas vervangen.
De vloeistoffen en filters stelt echt niets voor, aan materiaal is het nog geen €100 als je de LHM meerekent, kun je beter zelf doen. Ik wil het ook wel voor je doen als je op een zaterdag hierheen kan komen, bij mij op de zaak hebben we een mooie tank waar de afval-olie meteen in kan. Mijn Xantia onderhoud ik ook hier, net als de Peu 405 van een goede maat van mij, stuur maar een PB/email als je interesse heb.
Bij een Cit-specialist:
Voor een ‘complete’ distributieriem vervanging (inclusief de waterpomp / spanrollen / multiriem en spanrol daarvan) zou ik rond de € 400 en een beetje rekenen. LHM wordt op aanvraag vervangen.
Beurtje zal rond de € 750 inclusief zitten als er niet teveel bijkomt aan defecte onderdelen.
rb schreef:Bij een Cit-specialist:
Voor een ‘complete’ distributieriem vervanging (inclusief de waterpomp / spanrollen / multiriem en spanrol daarvan) zou ik rond de € 400 en een beetje rekenen.
Leuke prijs, maar ik zet er toch vraagtekens bij.
D-riem vervangen bij een Xantia Diesel is aardig wat werk, zeker bij een TD, reken daar dan ook nog eens de waterpomp bij. Aan materiaal ben je al ruim €200 kwijt, D-riem set (incl rollen) kost €120 en de waterpomp c.a. €80.
Ik neem aan dat we hier praten over een diesel, dat staat onder de avatar van Ralp.
ZX1.4i schreef:I
Extra kosten zijn de waterpomp, geen idee of ze die gewoon vervangen of kijken of hij lekt en dan pas vervangen.
Waarom zou die vervangen moeten worden? Ralph geeft toch niet aan dat daar wat mee is, of mis ik iets?
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Waarom zou die vervangen moeten worden? Ralph geeft toch niet aan dat daar wat mee is, of mis ik iets? Rolling Eyes
Als alles toch los ligt is het wel aan te bevelen deze preventief te vervangen. Als het goed is kom je daar de komende 120.000 km. niet meer!
Jeroen
ZX1.4i schreef:rb schreef:Bij een Cit-specialist:
Voor een ‘complete’ distributieriem vervanging (inclusief de waterpomp / spanrollen / multiriem en spanrol daarvan) zou ik rond de € 400 en een beetje rekenen.Leuke prijs, maar ik zet er toch vraagtekens bij.
Leuke vraagtekens, maar ik weet wat ik heb afgerekend bij 2 HDi’s, allebei met airco. Ik denk niet dat de 19TD drukker onder de kap is dan mijn HDi110. En inderdaad neem je de waterpomp mee omdat ie in verhouding niets kost en bij defect de hele operatie opnieuw uitgevoerd kan worden.
Minimaal 1000 euro… pfff.. shock
Maar ja distributieriem moet gewoon want de km-stand staat over 10.000 km op de 240.000 en ik wil geen risico’s nemen. En ik denk dat het dan inderdaad verstandig is om gelijk alles te vervangen waar ze dan bij komen dus ook spanrollen e.d.
Ik had al 2 Citroën-garages bij mij in de buurt een mail gestuurd wat betreft de kosten, maar die vertikken het gewoon om antwoord terug te geven. Wat dat betreft een minpuntje voor Citroën!
Enig idee of kwik-fit ook lhm vervangt?
En doen ze daar ook en distributieriem vervangen of moet ik daarvoor naar een “echte” garage?
Xantia 1.9 TD Break
Ralph schreef:Minimaal 1000 euro… pfff..
Maar ja distributieriem moet gewoon want de km-stand staat over 10.000 km op de 240.000 en ik wil geen risico’s nemen. En ik denk dat het dan inderdaad verstandig is om gelijk alles te vervangen waar ze dan bij komen dus ook spanrollen e.d.
Ik had al 2 Citroën-garages bij mij in de buurt een mail gestuurd wat betreft de kosten, maar die vertikken het gewoon om antwoord terug te geven. Wat dat betreft een minpuntje voor Citroën!
Enig idee of kwik-fit ook lhm vervangt?
En doen ze daar ook en distributieriem vervangen of moet ik daarvoor naar een “echte” garage?
als ik jouw was zou ik absolut geen kwikfit doen voor het onderhoud van je auto
kijk gewoon bij de bovag site naar een garage voor je onderhoud als je niet merk gebonden wilt
wat betreft de veering kan je ook eventueel naar chyparse gaan die hebben alles in huis voor de veering en ook de kennis
Als je naar een garage gaat met een lijstje van de dingen die eraan moeten gebeuren geven ze je een redelijk exacte prijsindicatie. Ik heb dat zo ook gedaan met een hele lijst reparaties bij de Citroën garage hier en ze zaten er ongeveer €100,- naast, in mijn voordeel. (op een bedrag ver boven de €1.000)
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
@Ralph
Lubbers in Hengelo staat goed bekend. Is geen dealer, maar een Citroën specialist.
Kwik-fit kan voor banden en uitlaten prima zijn maar voor het onderhoud e.d zou ik wel naar een echte garage gaan.
Jeroen
toniclight schreef:@Ralph
Lubbers in Hengelo staat goed bekend. Is geen dealer, maar een Citroën specialist.
Kwik-fit kan voor banden en uitlaten prima zijn maar voor het onderhoud e.d zou ik wel naar een echte garage gaan.Jeroen
Hardstikke bedankt Jeroen ,
van deze specialist had ik nog niet gehoord.
Ik heb hem glijk een mailtje gestuurd.
Xantia 1.9 TD Break
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Ik heb hem glijk een mailtje gestuurd.
Je kunt beter bellen denk ik. Je wilt niet weten hoeveel mailtjes garages per dag krijgen!
Jeroen
toniclight schreef:Waarom zou die vervangen moeten worden? Ralph geeft toch niet aan dat daar wat mee is, of mis ik iets?
Als alles toch los ligt is het wel aan te bevelen deze preventief te vervangen. Als het goed is kom je daar de komende 120.000 km. niet meer!
Jeroen
OK, dat zal ongetwijfeld kloppen. Ik weet niet of het bij mijn Xant gebeurd is, die kocht ik bij 130k (wel weet ik zeker dat de distributie bij 120 vervangen is)
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Inderdaad: Lubbers even bellen of nog beter: even langs gaan!
Ze zitten achter de kwikfit en de kentucky fried chicken (overigens hebben zij de banden net zo duur of goedkoper dan de kwikfit)
Overigens: ze zitten aan de bornse kant. En ik ben zeer over ze te spreken, hoewel ze niet de goedkoopste garage van Twente zijn.
Dank je EW, dat is mooi dichtbij huis. Ik ga ze morgen wel even bellen.
Zijn er eigenlijk nog wel goedkope garage’s….........?
Xantia 1.9 TD Break