rb schreef:ZX1.4i schreef:rb schreef:Bij een Cit-specialist:
Voor een ‘complete’ distributieriem vervanging (inclusief de waterpomp / spanrollen / multiriem en spanrol daarvan) zou ik rond de € 400 en een beetje rekenen.Leuke prijs, maar ik zet er toch vraagtekens bij.
Leuke vraagtekens, maar ik weet wat ik heb afgerekend bij 2 HDi’s, allebei met airco. Ik denk niet dat de 19TD drukker onder de kap is dan mijn HDi110. En inderdaad neem je de waterpomp mee omdat ie in verhouding niets kost en bij defect de hele operatie opnieuw uitgevoerd kan worden.
Je moet een HDI niet gaan vergelijken met een XUD, dat is appels met peren vergelijken.
Ik heb laatst meegeholpen met het vervangen van de D-riem en waterpomp bij een Xantia HDI en dat viel op een enkele vervelende bout na, behoorlijk mee als ik het vergelijk met een XUD.
De span/looprol van de HDI zijn veel sneller te vervangen, omdat het enkel een rol en een excentrische spanrol is, welke met 1 bout vastzitten. Ter vergelijking, dit zijn de rollen die uit mijn Xantia komen. Rechtsboven de looprol, eronder de spanrol en daarnaast de motorsteun aan het blok, deze moet er ook af omdat hierachter de looprol zit.
En dat moet allemaal hieruit gehaald worden en de nieuwe onderdelen er weer in, plus de waterpomp er nog bij, het mag duidelijk zijn dat je effe bezig ben.
Garage Lubbers in hengelo net gebeld en 8 mei gaat de xantia “onder het mes” Geschatte kosten volgens hun voor Apk, distributieriem en grote beurt liggen rond de 525 a 550 euro.
bedankt voor de tip EW!
Xantia 1.9 TD Break
dat is wel erg netjes hoor! Vervangen ze dan ook de spanrollen en waterpomp?
euhm…. eerlijk gezegd geen idee. Maar ik vond dit al een heel schappelijke prijs, maar ik hoor het die dag wel van ze
Xantia 1.9 TD Break
Zou ‘t voor die paar tientjes extra wel laten vervangen hoor!!
Och ja, waterpomp is ook zo duur niet hoor. Zou toch lullig zijn, denk je die distributiekap de komende 120.000km dicht te kunnen laten, gaat ‘ie na 20.000km koelvloeistof lekken uit diezelfde kap…
Maar goed, de prijs die net genoemd werd is erg scherp hoor, ik zou niet weten waar ik ‘t moet laten doen voor dat geld..
Hengelo is me toch net iets te ver weg
We zien de auto op CitroMobile dus nog met oude distributieriem??
ik neem inderdaad aan dat de kosten voor spanrollen en pomp me de kop niet zullen kosten dus ik laat dit zo ie zo doen.
Mijn auto op citromobile? weet niet eens waar en wanneer dit is oops
Ik ben meer een passieve citrofiel D
Xantia 1.9 TD Break
Ik ben alleen bij Lubbers qua distributie geweest met een kapotte spanrol.
Voor mijn exantia 1.9D was ik voor het repareren van de motorsteun (die de bron van de ellende was), de spanrollen, de waterpomp en de distributie 700 euro kwijt.
Daarbij opgemerkt dat mijn auto in een drukke periode naar ze toe is gesleept.
Vraag ze er in ieder geval om dat ze de rollen en de pomp vervangen. Kost je inderdaad de kop niet, hoewel het bedrag dan wel richting mijn 700 euro gaat.
Maar ze zijn altijd erg netjes (oh ja, en kom nooit op vrijdagmiddag: als mevrouw Lubbers je dan niet kan helpen vanachter de balie kunnen ze niets, want dan wordt er schoongemaakt en is de werkplaats buiten gebruik, ze maken van voor naar achter schoon dus kunnen je alleen tips toeschreeuwen).
De uren lopen er echt niet de spuigaten uit. Met niet de goedkoopste bedoel ik ook dat ze niet het laagste uurtarief van Twente hebben. Daarvoor moet je echt naar een ander bedrijf.
Onze 205 is er ook een keer geweest voor de apk, beurtje en reparatie aan de tank. Ze blijken er goed in te kunnen schatten wat je aan kosten kunt verwachten (worst-case). Komen ook niet met onzinnige reparaties.
De ZX is over 5.000 km aan de beurt (hmmmm, dat wordt dus als het zo doorgaat binnen een maand) en mag dan ook naar Lubbers.
Laagste uurprijs ik ook niet altijd alles als ze niet vlot doorwerken…
‘t gaat erom wat je uiteindelijk betaald en hoe netjes en correct er gewerkt wordt.
En dan betaal ik liever 300,= voor 4 uur dan voor 5 uur arbeid (voor hetzelfde werk dus)...
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG
EW schreef:Ik ben alleen bij Lubbers qua distributie geweest met een kapotte spanrol.
Voor mijn exantia 1.9D was ik voor het repareren van de motorsteun (die de bron van de ellende was), de spanrollen, de waterpomp en de distributie 700 euro kwijt.Daarbij opgemerkt dat mijn auto in een drukke periode naar ze toe is gesleept.
Vraag ze er in ieder geval om dat ze de rollen en de pomp vervangen. Kost je inderdaad de kop niet, hoewel het bedrag dan wel richting mijn 700 euro gaat.
Inderdaad, dat riep ik al, die rollen vervangen is gewoon een rotklusje, aan die €700 zit je zo
Reken daar nog de beurt bij, filters + vloeistoffen, gaat geen goedkoop geintje worden icm met de riem. Als ik jouw was zou ik de filters en de vloeistoffen lekker zelf doen, stelt geen moer voor, spaar je een hoop geld mee uit. Vergeet niet dat een garage al snel €15/L rekent voor motorolie en ongeveer hetzelfde bedrag voor koelvloeistof.
550 euri is een te mooie prijs, dat kan nooit incl. rollen, pomp, beurt en APK zijn
Kheb contact gehad met Lubbers en het is inderdaad zonder de extra’s, dus zonder spanrollen en waterpomp.
Maar goed, straks rijdt ie weer als een tiet!
Xantia 1.9 TD Break
Ralph schreef:Kheb contact gehad met Lubbers en het is inderdaad zonder de extra’s, dus zonder spanrollen en waterpomp.
Maar goed, straks rijdt ie weer als een tiet!
Stel je niet teveel voor van beter rijden bij een D-riem wissel, zoals Marten Postma het al een keer zo mooi riep, het is een “ondankbaar” klusje. Veel werk, duur en je merkt er absoluut niets van . Als je echt lekker wil gaan rijden, zou ik er ook een rondje kleppen stellen erbij bestellen, de riem gaat er toch af, dan is het niet zo heel veel werk meer om de nokkenas eruit te halen om de kleppen te stellen.
Bij de volgende D-riem wissel van mijn Xantia ga ik de kleppen ook stellen en de injectoren reinigen/reviseren, maar dat is pas over ruim 80.000km
Je maakt me niet vrolijk ZX. Het liefst zou ik inderdaad meer dingen eraan willen laten doen, maar dat laat momenteel mijn budget niet toe (
Ik heb de pech dat ik hele hoge reiskosten heb en mijn werkgever vertikt mij een fatsoenlijke vergoeding te geven. Dus zolang ik nog geen baan in mijn regio heb moet ik ff zuunig leven. Tis niet anders. Maar mijn Xantia ben ik zeer trots op en wil hem inderdaad nog een paar jaar houden, dus als de middelen er zijn dan ga ik hem vertroetelen.
Xantia 1.9 TD Break