Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Esemmers,
Ik heb nog nimmer het genoegen mogen proeven een SM te berijden, al dan niet als bestuurder of passagier…
Ik vraag mij af met welke andere hydropneumaat het rijgevoel het meest overeenkomt. DS, CX, Xm…..?
Als er al overeenkomsten zijn, natuurlijk.
Heeft iemand hier een redelijk objectief oordeel over?
Ben benieuwd…
grR
ds
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
helaas heb ik er ook geen ervaring mee
maar ik heb zo’n vermoeder dat het tussen een DS en CX inzit
(al heb ik ook geen rijervaring met beide )
een SM heeft natuurlijk wel diravi net als de CX (en XM V6)
verder zal het motor vermogen natuurlijk boven de DS liggen
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroenc2 schreef:ds
een Sm lijkt wat rijden betreft niet op een DS…
De sm helt veel minder over in bochten, is veel stiller, de zitpositie is heel anders en natuurlijk de snelheid.
Verwarming en ventilatie zijn beter, het comfort ligt veel hoger.
Een SM stuurt strakker, veert strakker en remt anders.
Een SM is niet met een andere Citroen te vergelijken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:citroenc2 schreef:ds
een Sm lijkt wat rijden betreft niet op een DS…
De sm helt veel minder over in bochten, is veel stiller, de zitpositie is heel anders en natuurlijk de snelheid.
Verwarming en ventilatie zijn beter, het comfort ligt veel hoger.Een SM stuurt strakker, veert strakker en remt anders.
Een SM is niet met een andere Citroen te vergelijken.
maar kwa onderstel is die toch het meest te vergelijken met een ds :
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
citroenc2 schreef:waterman771 schreef:citroenc2 schreef:ds
een Sm lijkt wat rijden betreft niet op een DS…
De sm helt veel minder over in bochten, is veel stiller, de zitpositie is heel anders en natuurlijk de snelheid.
Verwarming en ventilatie zijn beter, het comfort ligt veel hoger.Een SM stuurt strakker, veert strakker en remt anders.
Een SM is niet met een andere Citroen te vergelijken.
maar kwa onderstel is die toch het meest te vergelijken met een ds :
ja dat geloof ik graag, aangezien ze naast elkaar bebouwd werden.
maar ik denk dat je de diravi en het vermogen meer kan vergelijken met een CX GTi (turbo)?
maar er komen vast nog meer vergelijkingen van mensen met echte ervaring
Totaal aantal Berichten: 43289
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
citroenc2 schreef:waterman771 schreef:citroenc2 schreef:ds
een Sm lijkt wat rijden betreft niet op een DS…
De sm helt veel minder over in bochten, is veel stiller, de zitpositie is heel anders en natuurlijk de snelheid.
Verwarming en ventilatie zijn beter, het comfort ligt veel hoger.Een SM stuurt strakker, veert strakker en remt anders.
Een SM is niet met een andere Citroen te vergelijken.
maar kwa onderstel is die toch het meest te vergelijken met een ds :
Ja, maar dat zegt niets over de rijeigenschappen.
De SM heeft bijvoorbeel een omgekeerde DS voortrein, maar wel een geheel eigen stuursysteem, met andere stuurarmen, andere stuurkogels en natuurlijk diravi.
De achterwielophanging is gelijk aan de DS, maar dan met schijfremmen.
Verder is de gewichtsverdeling van de SM anders als van de DS..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ik bedoel natuurlijk niet de snelheid en de andere stoelen, das vanzelf anders.
Ik bedoel meer het onderstel als eenheid, is dit veel stijver en lijkt dit meer op een normaal onderstel met schroefveren of blijf je nog enigszins het vliegende tapijt…
grR
De Sm is nog zeker een vliegend tapijt, maar dan een GT en geen Limo.
In vergelijking met een CX GTi is de Sm wat soepeler geveerd, de wielen zijn ook een stuk groter.
Ik heb maar een handvol km’s met een Ds gedaan dus dat kan ik moeilijk inschatten, maar het staat wel een stuk van bijv. een CX GTi af.
Naast de DiRaVi (die nog directer is dan die van een CX of Xm) is ook het rempedaal (DS achtige paddestoel) en het staande gaspedaal duidelijk anders. Aan de bediening is ook de versnellingspook eigenzinning (beetje een kruising tussen een moderne space-ball van Volvo en Ferrari/Lambo metalen sleuven.)
Wat verder opvalt zijn de fantastische stoelen, maar de houding in de auto is wat rechter op dan nu gewoon (de zit in de CX is weer echt uigezakt) en het heerlijke geluid (echt onvergelijkbaar )
De V6 met ongelijke onstekingsintervallen maakt niet alleen een vreemd geluid hij loopt ook vreemd. Eigenlijk kan het niet, maar het werkt toch, alleen bij stationair stilstaan wiebelt een Sm heen en weer. Bij 120-130km/h zit er ook een onhandige vibratie in zodat je lekker wat harder gaat rijden
De Sm heeft meer rol en meer duik dan een CX, en veel meer dan een Xm. Alle drie de DiRaVi Citroenen (Xm V6, CX, SM) hebben een geheel eigen gevoel, het lijkt echt op geen enkele ‘normale’ auto. Dus in die zin lijken ze wel op elkaar. Als je eentje kent wen je binnen een paar minuten aan een andere.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
hij is niet te vergelijken met welke andere Citroen dan ook.
ik zou Waterman maar eens lief aankijken… Citromobile?
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Moet ik hem wel kunnen vinden, die waterman….
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ga maar op zaterdag naar de SM club stand en vraag naar yuri
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
heb je al een intekenlijst?
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee!
On topic:
Afgelopen weekend weer lekker een stuk gereden in de SM. Dat rijdt echt heel anders dan mn DS en ook dan mn CX vroeger. De SM heeft naar mijn mening de aller beste vering die de koets echt vrijwel horizontaal houdt en zelfs grote drempels laat ‘verdwijnen’ !
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Nee!
On topic:Afgelopen weekend weer lekker een stuk gereden in de SM. Dat rijdt echt heel anders dan mn DS en ook dan mn CX vroeger. De SM heeft naar mijn mening de aller beste vering die de koets echt vrijwel horizontaal houdt en zelfs grote drempels laat ‘verdwijnen’ !
Zeker nog geen C6 gereden?
Al kijk ik er wel naar uit om weer eens met de SM te sturen…naar Citromobile misschien…
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
eviltwin schreef:
Zeker nog geen C6 gereden?
Al kijk ik er wel naar uit om weer eens met de SM te sturen…naar Citromobile misschien…
Nee, maar ik ga op de bevinding van waterman af die zegt dat de SM weer niet geevenaard is!
Pas op op citromobile! Laatste keer waren er weer koplamp ruitjes ingeslagen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>