Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
het ongeveer hetzelfde probleem als hier is beschreven
Wat gebeurt er, de temperatuur loopt geleidelijk op naar 100 graden en als het metertje net voorbij de 100 is, gaat de fan aan de bestuurderskant draaien.
Normaal gaan de 2 fans simultaan op lage snelheid draaien als het metertje voorbij 90 graden komt en vanaf 100 graden gaan ze beiden op topsnelheid draaien.
Er zitten 3 relais achter de koplamp aan de bestuurderszijde, 1 5-polige (815 op het schema) en 2 4-polige (814 en 813)
815 stuurt op langzame snelheid, 814 op hoge snelheid en 813 stuurt beide snelheden. De relais wisselen geeft geen verbetering.
Omdat ik nr 815 verdenk, heb ik de spanning gemeten met contact aan en ik meet op de middelste pennetjes 12 volt (middelste en onderste) de bovenste geeft 0 volt.
Daarna heb ik de gril gedemonteerd en de fanbladen gecontroleerd, daaruit bleek dat de fan die het wel doet, soepel ronddraait en de andere vrij stroef loopt. De fan demonteren lukte me niet, het fanblad zit op een staafje met een borg-ringetje erop. De borg-ring ging er vanaf, maar ik kreeg het blad met subtiele krachtinspanningen er niet vanaf.
Hoe krijg ik nou dat fanblad los en wat kan ik nog meer controleren voordat ik maar lukraak onderdelen ga vervangen????
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Thermostaat heb ik net vervangen en de koelvloeistof is weer vers, het oude leek net vuile LHM…..Groen en troebel en er kwam ruim 5 liter uit, er gaat ruim 7 liter in dus er is nog 2 liter achtergebleven.
Radiateur wordt egaal warm als de nieuwe thermostaat opengaat bij 83 graden
De fan aan de passagierskant draait af en toe, maar op een lagere snelheid. En relais 813 wordt best warm als de fan draait…...
Als hij afgekoeld is, weer bijvullen. De dop werkt goed, want hij maakte zuigende geluiden toen de motor uitstond en afkoelde
Things to do next:
- Fan goed gangbaar maken of vervangen
- Temperatuursensoren vervangen en weer koelvloeistof verversen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002