1 van de 2
 1 2 Volgende > 

hellup mn aachterremmeuh!
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 25 april 2006 03:37 PM

Hola iedereen,

Ik had nog een 14deauville staan, en dacht die eens lekker te gaan verkopen, zo gezegd, zo gedaan. auto wordt nu gekeurd, en wat blijkt…...de achterremmen doen het niet…jawel….helemaal niets! althans volgens de remmenbank. De auto heeft een jaar stil gestaan, en dat gaat moeilijk ongestraft, ik weet het, maar goed, hoe nu verder? bij de kwikfit(ik weet het ik weet het, maar een vriend van me werkt daar) riepen ze eerst dat ik de hoogteregelaar moest vervangen (want dat zwarte ronde dingetje met die buisjes daar ligt het altijd aan!) en ze roepen er vrolijk ook nog even bij dat de remmenbank de enige methode is om te testen, want als ik de auto op bokken zet, en het rempedaal intrap, dan is er geen beweging meer in te krijgen in de achterwielen, maar das normaal bij een citroën want dan blokkeren ze….
kortom ik ben behoorlij pissed nu want deze ongein kost mij nodeloos tijd, en bovendien loopt die gast daar een partij uit zijn nek te lullen ook nog.

Maar waar ik eigenl;ijk op hoop zijn tips en trucs, kan het zijn dat er iets vuil is geworden in het hp systeem waardoor de achterremmen te laat reageren? want dat ze het doen is evident, maar wellicht pas na een halve seconde als de remmenbanktest alweer voorbij is. ik hoop dat iemand tips heeft!

greetz Tonie

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724

Gepost: 25 april 2006 03:43 PM
  [ # 1 ]

Testen op een fatsoenlijke testbank!

Flinke ballast achterin leggen, én de wagen in de hoogste stand…wedden dat ie het dan doet?  of je blokken moeten vastgerot zitten.

Tuf eens achteruit en trap op de rem, komt je kont dan omhoog?

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 25 april 2006 03:49 PM
  [ # 2 ]
René van Maren schreef:

Testen op een fatsoenlijke testbank!

Flinke ballast achterin leggen, én de wagen in de hoogste stand…wedden dat ie het dan doet?  of je blokken moeten vastgerot zitten.

Tuf eens achteruit en trap op de rem, komt je kont dan omhoog?

jep… dat doet ie! en daarom wordt ik ook zo gek van die kerel bij de kwik, gelukkig hoef ik de apk niet te betalen, want anders was ik er echt gek van. ik mag de auto niet in de hoogste stand zetten van hem, want dan is de keuring niet goed. ballast zou ik nog kunnen proberen idd, hij is nu helemaal leeg. de remmenbank is trouwens wel goed, want als ik er een schop tegen geef, dan slaat ie netjes uit, maar de waarde is gewoon 0.00 L+R bij de bx en we hebben het een aantal keer geprobeert, volgens mij werkt dat gewoon niet samen Sad

Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX

Profiel  

René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 25 april 2006 03:51 PM
  [ # 3 ]

Zoals je weet remt hij op de veerbollendruk/belasting… en als je met 5km/h aankomt en dan remt… Rolling Eyes  tja ze komen meestal nét ietsje later…en dan staat ie al stil.

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 25 april 2006 04:04 PM
  [ # 4 ]
René van Maren schreef:

Zoals je weet remt hij op de veerbollendruk/belasting… en als je met 5km/h aankomt en dan remt… Rolling Eyes  tja ze komen meestal nét ietsje later…en dan staat ie al stil.

Hoogste stand is niet nodig. Maar je moet zo’n auto niet op een platenbank testen, maar op een rollenbank OF met een proefrit en een vertragingsmeter.

Je hebt niks betaald en je had van tevoren kunnen weten dat kwikfitt zuigt. Hoogteregelaar vervangen is idd absolute onzin.

Enige zinnige advies dat ik je kan geven om em wel goed te laten testen op een platenbank is: remmen goed gangbaar maken en dan een paar weken de auto gebruiken met flink wat ballast in de kofferbak. Platenbanken zijn ontzettend kritisch voor wat betreft het snel aangrijpen van de remmen.

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 25 april 2006 04:17 PM
  [ # 5 ]

jep, en dat bevestigd mijn gedachte dus ook, die kerl bij kwikfit verkondigde dat álle citroëns met hp vering dat euvel hebben, absolute boelkoek dus. ik dacht idd ook dat de remmen net iets te laat inkicken voor zo’n platenbank om het goed te kunnen meten, mja, verder werd de auto afgekeurd op een klein gaatje in de uitlaat, en een rotte handremkabel, das nu geregeld, dus breng ik hem maar naar een citroen dealer, kannie meteen goedgekeurd worden!

thx voor de tips!

Profiel  

René
> 25000 berichten

Gepost: 25 april 2006 04:19 PM
  [ # 6 ]

Netjes….we wachten de apk af Cool

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 25 april 2006 04:24 PM
  [ # 7 ]
Mechuccio schreef:

jep, en dat bevestigd mijn gedachte dus ook, die kerl bij kwikfit verkondigde dat álle citroëns met hp vering dat euvel hebben, absolute boelkoek dus.

Daar heeft die man wel gelijk aan: de platenbank is heel vaak problematisch met hydraulische citroens. Zeker met BXen 14 waarbij de remmen eigenlijk een beetje overgedimensioneerd zijn en dus snel gaan vastzitten omdat ze weinig worden aangesproken.

Eigenlijk kun je beter naar een garage die geen gebruik maakt van een platenbank. Meja, wat denk je dat ze hier bijv. bij de Citroen garage in Den Bosch hebben? Juist: een platenbank. Ik ga zelf altijd naar een APK station dat een rollenbank heeft voor de remmen.

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 25 april 2006 04:52 PM
  [ # 8 ]

afspraakje gemaakt bij de lokale citroën-boer, morgen nieuwe keuring…. we wachten netjes af Smile
Ik mag iig toch wel aannemen dat ze bij een dealer wel weten hoe het zit bij HP-vering, bovendien remt de auto als een tiet!
we wachten in spanning af Smile

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 26 april 2006 11:08 PM
  [ # 9 ]

YIHAAAAA!

vanmorgen een telefoontje gehad…. en goedgekeurd zonder bijzonderheden. wat een ongein zeg bij de kwikfuck dat álle citroens slechte achterremmen hebben zeg, ze keuren de auto af omdattie te goed remt Rolling Eyes

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 26 april 2006 11:54 PM
  [ # 10 ]
mpostma schreef:

Ik ga zelf altijd naar een APK station dat een rollenbank heeft voor de remmen.

AH…..vandaar dat de remmen van mijn BX’en altijd meteen goedgekeurd werden. Smile
APK de Waarder (waar ik al jaren kom) heeft inderdaad ook zo’n rollenbank. Cool

Weer wat geleerd. Wink

(en vooral niet naar een ander APK station gaan) Cool

Profiel  

René
> 25000 berichten

Gepost: 27 april 2006 12:42 AM
  [ # 11 ]

Probleem opgelost….

Goedzo!  kwikfit bedankt he?  :moge

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 27 april 2006 03:12 AM
  [ # 12 ]
mpostma schreef:

Daar heeft die man wel gelijk aan: de platenbank is heel vaak problematisch met hydraulische citroens. Zeker met BXen 14 waarbij de remmen eigenlijk een beetje overgedimensioneerd zijn en dus snel gaan vastzitten omdat ze weinig worden aangesproken.

Eigenlijk kun je beter naar een garage die geen gebruik maakt van een platenbank. Meja, wat denk je dat ze hier bijv. bij de Citroen garage in Den Bosch hebben? Juist: een platenbank. Ik ga zelf altijd naar een APK station dat een rollenbank heeft voor de remmen.

Toch heb ik mijn BX-en altijd (al 10 jaar) zonder problemen met de remmen laten goedkeuren op een platenbank, en dan echt wel door een kritisch keurder.
Het kán dus wel. Moet ik wel zeggen dat ik een berline op LPG had (bom i/d achterbak=> gewicht), en verder breaks (die ook nooit ellende hebben aan de achterremmen). En uiteraard regelmatig de achterremmen doorspoel, dat houdt de timing “scherp”.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 27 april 2006 04:30 AM
  [ # 13 ]
karel schreef:
mpostma schreef:

Toch heb ik mijn BX-en altijd (al 10 jaar) zonder problemen met de remmen laten goedkeuren op een platenbank, en dan echt wel door een kritisch keurder.
Het kán dus wel. Moet ik wel zeggen dat ik een berline op LPG had (bom i/d achterbak=> gewicht), en verder breaks (die ook nooit ellende hebben aan de achterremmen). En uiteraard regelmatig de achterremmen doorspoel, dat houdt de timing “scherp”.

Jah, maar ik heb de remmen getest, en ze werkten echt meteen, ik had de auto op bokken gezet, en ik kon zelfs de wielbouten moeiteloos losdraaien zonder dat je gek hard hoefde te remmen, timing (voor zover menselijk te meten) was direct, maar je staat meteen stil met 5 km per uur, volledig op vering en voorremmen schijnbaar, hij gooit zijn kont de lucht in, en je staat stil… het blijft een sterk stuk, maar die kerel van de kwikfit lalde gewoon een eind uit zijn nek, ik vertelde hem dat de remmen het deden, en hij vertelde zonder te lachen dat alle citroëns de achteras blokkeren als ze op bokken staan en het dus logisch is dat ik dan wel merk dat de remmen het doen.
Echt het is ongelogen waar, dat soort onzin zou ik zelf niet eens kunnen verzinnen Laughing wat een mafkees zeg, maar het blijft vervelend dat je goedkeuring afhangt van iemand die het belangrijker vind dat hij gelijk heeft dan dat hij iets snapt van de mechanica, toen hij de achterste hoogteregelaar van de perfect verende en (indien nodig)direct omhoogkomende bx als veroorzaker aanwees van de niet en totaal niet functionerende achterremmen had ik er echt genoeg van. Zelf weet ik ook niet alles, maar als ik het niet weet dan geef ik het tenminste toe, toen ik die vent de hoogteregelaar aanwees als hoofd-achterrem-remkracht verdeel-cylinder vondt ik het wel voldoende…..
zo zie je maar weer, bij citroën heythuysen netjes voor 32 euro gekeurt, en ook nog ongeloofelijk maar waar ZONDER opmerkingen. dat had ik toch niet verwacht met volledig dysfunctionele remmen Rolling Eyes 

megoe…. bedankt voor alle info die ik weer gekregen heb, bij mezelf zit de kofferbak volgestouwd met subwoofers, versterkers, en een permanente gereedschapskoffer van een kilootje of 30 (kost wat extra spriet maar ik wil/durf niet zonder Very Happy ) dus die achterremmen bij mij zullen het probleem niet zijn….. maar met mijn 205-50-15 sjloefkes onder de wagie remt ie ook als een tiet Cool

blijft alleen over lekkende uitlaat, rottige adal links, en handremkabels…. we werken er aan….........

Profiel  

René
> 25000 berichten

Gepost: 27 april 2006 10:38 AM
  [ # 14 ]

Ik heb met de xantia break een steekproef gehad.
APKstation had géén testbank, dus op de brug, de wielen in de lucht, en ja hoor GEEN achterremmen!  de apk keurmeester zette hem in de hoogste stand (wat niet vlekkeloos verliep) en toen remde hij pas!
De topper van die dag was dat hij de handrem afkeurde! helemaal aangetrokken draaide de achterwielen nog gewoon Shocked

Ja hehe Crying or Very sad

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 27 april 2006 01:03 PM
  [ # 15 ]
Mechuccio schreef:

timing (voor zover menselijk te meten) was direct, maar je staat meteen stil met 5 km per uur, volledig op vering en voorremmen schijnbaar, hij gooit zijn kont de lucht in, en je staat stil…

Als hij de kont de lucht ingooit doen de achterremmen niet mee op dat moment. Logisch ook, want vaak werken de achterremmen met een beetje vertraging. Dat is ook precies het probleem van een remmentestbank.

Ik heb het helaas wel vaker gezien bij KW. APK meesters zijn daar het hoogst opgeleid (van de mecaniciens) en kunnen zich ook de meeste praatjes veroorloven. Meja, je ziet maar hoe weinig het voorstelt. Helaas zal ook als je een herkeuring van de RDW aanvraagt (als je hem keihard aandringt op een afkeuring) gebruik gemaakt worden van die remmentestbank. Dus je bent wel degelijk afhankelijk van hun apparatuur. Beetje jammer dus. Advies in het vervolg: zoek een fatsoenlijk APK station op.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook