Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Zo, ieksEmmu heeft nieuwe voorbandjes…
Ik heb deze maand mn zomervelgen er weer onder gedaan, was een loodje verloren en trilde de boel achter een beetje bij 70 km/u. Ook waren de Fulda’s versleten tot aan de slijtnokjes.
Dus op naar de bandenwinkel. Nu vóór ook de GoodYear Eagle F1 91Y TL GS-D3, maar dan in de maat 215/45R17 (achter zit 225/45). Geen idee waarom er vóór een andere maat onder zit, misschien dat ie anders aanloopt?
Nu iig een stuk minder getrek aan mn stuur bij lengtesporen op t wegdek. En het ziet er wel lekker “Sjonnie” uit…
Maar, het getril is niet weg!
Dus het balanceren van de “oude” achterwielen heeft niet geholpen.
Het stuur trilt niet, daar zit t wel goed.
Trillen valt pas op bij 70 km/u, bij 100/120 is het weer minder…
Wat zou het nog meer kunnen zijn?
Heeft net APK gehad, dus geen speling op de wiellagers?
Terug naar Profile Tyrecenter en nog een keer laten balanceren?
Of zou er een “plat” vlak zitten aan de band van een keertje blokkeren bij een noodstop oid? (Dus band is wel in balans door de loodjes, maar “hobbelt” doordat ie niet mooi rond is? [band heeft nog wel genoeg profiel, maar is niet echt nieuw meer…])
Ook raak ik regelmatig de stoeprand achter met het fileparkeren/stoep oprijden, is ook niet goed voor de banden natuurlijk (maar anders ligt mn spiegel er weer af…)
achter:
ik heb net bij een Celica nieuwe remschijven gestoken en die is ook ineens het trillen kwijt
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
hm klinkt weer gezellig allemaal… tsjing…
kan me ook niet herinneren of een maandje terug, met de standaard velgen en banden, de boel ook trilde… ops:
...of op zoek naar een plek waar ze wielen op de auto balanceren.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
wat een gedoe toch weer… t is dat ik morgen ff 500 km moet rijden… kan zoiets nou slecht zijn om lang mee door te rijden?
adresje in Numansdorp waar ik eerst heen wilde gaan zat helemaal volgepland, daar konden ze áán de auto balanceren…
je kan ook de banden laten balanceren onder belasting, dat kan je niet bij elke bandenzaak maar alleen bij de betere
als je het met vorige banden niet had zou ik eerst eens zoeken in het balanceren
een aandrijfas trilt niet enkel maar maakt dacht ik ook een diepe brom
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
haal je wielen er RONDOM weer vanaf.
demonteer ALLEEN VOOR je schijven.
reinig nu met schuurpapier voor en achter alle pasvlakken.
monteer voor je schijven met ook schone pasvlakken.
reinig nu de pasvlakken van je wielen.
monteer de wielen.
en weg is het trillen.
mvgr wupke:
PS::de conische schroefjes zijn erg belangrijk voor het centreren van de schijven,, dus monteer die ALTIJD netjes terug en schoon.
draai ze niet muurvast, maar gewoon vast=vast.
het gaat toch om een trilling in de achterwielen?? Aandrijfas kan ‘t dan sowieso niet zijn, remschijven voor lijkt me ook sterk..
als de pasvlakken niet schoon zijn ,zowel voor als achter, kan er een onbalans in het wiel komen.
hoe breder en of groter de inchmaat, hoemeer gevoeliger de auto word.
dwz , schoonmaken en zuiver monteren , anders krijg je trillingen.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
ik wou dat ik vandaag niet in zon verdomd luie bui was…
ieksEmmu schreef:ik wou dat ik vandaag niet in zon verdomd luie bui was…
Animal triste post coitum
Ik heb bij mijn C5 break trillingen in het stuur wanneer ik bij 130 km/h op de rem duw. Doe ik ditzelfde bij 100 km/h, dan trilt het stuur niet. Ik had dit met mijn winterbanden, nu liggen de zomerbanden er op maar het probleem blijft. Zou dit van de remschijven kunnen zijn ?
J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën
Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)
c5breakhdi schreef:Ik heb bij mijn C5 break trillingen in het stuur wanneer ik bij 130 km/h op de rem duw. Doe ik ditzelfde bij 100 km/h, dan trilt het stuur niet. Ik had dit met mijn winterbanden, nu liggen de zomerbanden er op maar het probleem blijft. Zou dit van de remschijven kunnen zijn ?
JA.
maak alle pasvlakken schoon, dus wiel op schijf vlak, en schijf op flens vlak.
en laat daarna je wielen balanceren.
kortom, doe wat ik enkele posts hierboven getypt heb.
mvgr wupke:
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
nah, viel eigenlijk wel mee… stukje gereden, niks losgehaald, helemaal zuiver is het niet… dus misschien ga ik nog wel eens schuren en schoonmaken…
viel me nu pas op dat de loodjes aan de buitenkant van de velg zijn geplakt… dat staat fugly komt waarschijnlijk omdat ik er eigenlijk net niet tussendoor kon zonder afspraak…
kan ik die loodjes zelf aan de binnenkant plakken op de dezelfde hoogte, of is bij dat balanceren ook gekeken of het rubber aan de buitenkant zwaarder is dan aan de binnenkant?
nee de loodjes zijn op exact die positie berekend.
dit word vooraf ingesteld waar ze het beste kunnen zitten.
het is zelfs mogenlijk om ze allemaal aan de binnenkant te zetten, echter nu ook weer.
als je het balanceerapparaat zo instelt.
achteraf gaan schuiven of verplaatsen van de loodjes ,werkt onbalans in de hand.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
kreazyV8wuppo schreef:nee de loodjes zijn op exact die positie berekend.
dit word vooraf ingesteld waar ze het beste kunnen zitten.
het is zelfs mogenlijk om ze allemaal aan de binnenkant te zetten, echter nu ook weer.
als je het balanceerapparaat zo instelt.
achteraf gaan schuiven of verplaatsen van de loodjes ,werkt onbalans in de hand.
mvgr wupke
okee, weer wat geleerd, niet zelf klooien en een volgende keer ruim van tevoren een afspraak maken dus…
bedankt voor de info wupke!