Totaal aantal Berichten: 5164
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
In mijn XM is recent een nieuw dashboard geplaatst vanwege een niet-werkende kilometerteller. Met het oude dashboard nooit last gehad van oplichtende lampjes, maar met dit dashboard gaat er regelmatig een controlelampje branden. Soms van de airbags, soms van de gordel (of is het van de zij-airbag die ik niet heb?), soms van de ABS, regelmatig ook niets. Soms blijven ze 5 minuten aan, soms de hele rit.
Ik houd van Citroën, dus ik kan het allemaal wel waarderen, maar ik weet dat APK keurmeesters hier wel eens anders over kunnen denken. Iemand suggesties waar ik moet beginnen met het controleren van contactjes? Moet het dashboard eruit en alle contactjes nagelopen worden?
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 2329
- C5 V6 Exclusive BVM5
hebben ze niet toevallig een verkeerd tellerblok gemonteerd? Het lijkt erop dat er een paar stekkertjes verkeerd zitten
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
waar ik moet beginnen met het controleren van contactjes
als het recent is geplaats als de sodemieder terug naar de installateur/dealer….... ik zou niet zelf gaan klussen
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Re: Kerstmis valt vroeg dit jaar…
Ree schreef:Iemand suggesties waar ik moet beginnen met het controleren van contactjes? Moet het dashboard eruit en alle contactjes nagelopen worden?
Ik heb het Dashbord (althans het tellerhuis dus niet het hele dashbord) losgemaakt omdat mijn kerstverlichting het niet deed. Ik meen 24 lampjes vervangen. In jouw geval loont het mischien om het los te maken en er 1 (die van de ABS) uit te halen?
Overigens is het op 30 april doorgaans koninginnedag en geen kerstmis. Maar ik hoorde dat er dit jaar meer mensen in verwarring waren… Wat een K weer.
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Nou, ik ben inmiddels een stukje verder.
Lampje ABS blijft inmiddels altijd uit. Check.
Lampje airbag gaat nog steeds af en toe aan en uit… Nog een los contactje.
Wat rest is het volgende. Linksboven de snelheidsmeter is een oranje lampje dat iets met een gordel of zij-airbag te maken heeft. Dit lampje zit geschakeld met mijn stadslicht in plaats van waar het voor bedoeld is.
Wat ik me afvraag…
Wat betekent dat pictogrammetje? Is het makkelijk het pictogrammetje te veranderen? Bestaat er een stadslicht pictogram? En moet dit voor de APK verholpen worden, of is het geen afkeur?
Ree
Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Hallo,
Pictogrammetje is voor gordelspanners/zijairbags. In eerdere jaren zat op dit plaats het controlelampje stadslicht. Deze wijziging is vanaf modeljaar 1996 uitgevoerd (zie http://www.xmclub.nl onder “De XM”, “Technisch”).
Morgenavond ga ik naar een lezing over APK. Daar wil ik de vraag wel eens stellen of het voor de APK een probleem is. Laat ik nog horen.
Succes en groeten,
Jan
Hoi,
Heb nog even nagevraagd hoe het met die APK-eisen zit. Bij APK wordt maar naar twee lampjes gekeken, die van ABS en die van mistachterlicht. Die van ABS is trouwens wel tricky: hij moet branden bij het contact aanzetten en vervolgens uitgaan. Dus voor de XM’ers die bij problemen het controlelampje verwijderen: dat is geheid een APK-probleem!
Maar airbaglampjes enzovoorts: (nog) geen probleem!
Succes en groetjes,
Jan
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Thanx!
Ree
ps weet iemand of het pictogrammetje vervangen kan worden? Een nieuw dash vind ik een beetje overdreven.
Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi