Mijn berlingo (occasie) trekt tamelijk fel naar links in de eerste en tweede versnelling.
Als ik het stuur loslaat zit ik aan de andere kant van de weg.
de wagen is een maand geleden uitgelijnd hiervoor , en dan moesten de banden nog wat naslijten m het profiel weer terug normaal te krijgen maar het probleem is nog steeds voorhanden.
Nu heb ik ook een gerommel als ik over een ouder stuk wegdek rijd (daar wwaar de bitumen tussen de keitjes is weggesleten).
Het gerommel komt denk ik van de rechtervoorkant.
Hiervoor wordt elders op het forum een defekte stabilisatorstang als mogelijke reden aangegeven.
Zou dit met het tracking probleem te maken kunnen hebben?
Wanneer ik in een hogere versnelling rijd is het probleem een stuk minder?
Waarschijnlijk omdat de trekkracht meer in de eerste 2 versnellingen zit dan in de hoogste.
Ook als ik door een klein putje rijd voel ik alsof er aan het stuur wordt getrokken.
Iemand een idee hierover?
Bedankt
Dagger38
Bekijk eerst ht allersimpelste: je bandenspanning. Je weet maar nooit ...
En terwijl je de bandanspanning controleert goed je ogen de kost geven of je iets verdachts ziet.
Schijt aan originaliteit.
bouwjaar 2000
kmstand +-137000
Achterste draagarm rubbers?
Hoor het gerommel rechts voor?
dagger38
Ok dat gaan we dan een s checken in et weekend.
Ik laat nog iets weten
Thanks
dagger
Getjekt… niets te zien.
PS:
is die draagarm de y vormige plaat onderaan of dat staafje dat van de schokdamper vertikaal omneer naar een andere construltie gaat?
DAgger38
Dat staafje is een reactie stang meen ik…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
heb vandaag de auto even op een brug gezet.
Aan de linkerzijde zit de draagarm via een rubber aan het chassis vast (achterste draagarm rubber).
deze rubber is uit 2 delen opgebouwd , de buitenste zit via de metalen ring aan het chassis , de binnenste aan de draagarm.
Daartussen in is een aantal rubberen verbindingen te zien tussen de rubbers.
Een van deze verbindingen is gescheurd!
De oorzaak?
DAgger38
Neen… niet de oorzaak? maar Is dat de oorzaak van het naar links trekken.
Heb vandaag de nieuwe rubbers gehaal (2 stuks 55,20 euro/twee)
Daar zegt men ook fdat dat de oorzaak is…
Zaterdag even (hahah ... even) de rubbers vervangen en dan laat ik de resultaten nog wel horen!!!!
Bedankt
Awel gisteren dus de 2 rubbers vervangen , en…. geen verbetering.
Wanneer ik vanuit stilstand vertrek , stuur recht , en laat het stuur los , dan trekt het stuur onmiddelijk +- 5 cm naar links…
Het gerommel op slechte wegdek is verminderd!
Of is het nu de bedoeling dat ik na deze reparatie opnieuw laat uitlijnen?
Dagger38
Waar heb je de auto laten uitlijnen? bij een fastfitter, zoals de Kwikfit ofzo (geen idee hoe zij in Belgie heten?), zijn over het algemeen prutsers.
Laat de auto nog eens uitlijnen/controleren, het zou niet de eerste keer dat de auto gewoon niet goed uitgelijn is of dat er iets mis is/was met de apparatuur. Heb het al eens meegemaakt, 2x bij de dealer uitgelijnd, nog steeds hetzelfde. De dealer begon te twijvelen aan zijn uitlijnbank, na controle bleek deze kortsluiting te hebben in een connector. Opnieuw uit laten lijnen na reparatie van zijn uitlijnbank en het was goed, de auto reed perfect rechtuit . Waarbij hulde voor de dealer die gratis een leen-auto beschikbaar stelde.
Keezx schreef:
Aan de voortrein van een Berlingo valt weinig uit te lijnen. alleen de sporing kan ingesteld worden en dat heeft geen invloed op het naar 1 kant trekken.
dan moet je de sporing maar eens ontregelen aan 1 wiel
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
de wagen gaat altijd zoeken als de sporing verkeerd is, vandaar dat ik schreef 1 zijde : 2 slagen rechts en 2 slagen link is misschien nul operatie
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017