Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
jaaaahh!!! mijn DS 21 i.e. pallas doet het weer!! en het goede nieuws is ,dat er eigenlijk niets aan scheelde!! ik kreeg net na de middag een telefoontje van Jan Uddo Dejong(de vorige eigenaar,ook citrofiel in hart en nieren trouwens), die op zijn beurt gebeld had met zijn garagist!!bij deze wil ik eerst en vooral de Heer Dejong(vorige eigenaar)en monteur SIETSE bedanken van het autobedrijf WIELINGA in WOMMELS voor hun goed nadenk werk en hun grote hulp! Zij hebben mij geholpen om een hoop geld te besparen!! want die DS specialist uit A’pen ging morgen mijn versnellingsbak al demonteren!! Nu om een lang verhaal kort te maken ga ik even uitleggen wat er eigenlijk gebeurd is!!heel dom eigenlijk,maar als je het niet weet kan je lang zoeken! Toen ik de DS ging ophalen bij de vorige eigenaar heeft hij mij zo een beetje uitgelegd hoe alles weeral werkt bij de DS enzo,maar één ding wist ie niet waartoe het diende! HET HENDELTJE ONDER HET STUUR PAL ONDER DE VERSNELLINGSHENDEL.we hadden het al een paar keer heen en weer gezet met draaiende motor,maar er gebeurde niets! dan was ik maar vertrokken en ik had 358 km voor de boeg en besliste om halfweg de rit even te stoppen om 1) de dame effe te laten rusten en 2) iets te drinken en even naar het toilet te gaan! mijn petekind was er ook bij! nou was ik al weer in de auto terwijl mijn petekind instapte en de gordel vast gespte!ondertussen ik heel benieuwd nog eens een paar keer dat bewuste hendeltje heen en weer bewogen,maar er gebeurde weer niets! zeg ik, laat ik in België dan wel even naar kijken!! goed, wij terug vertrokken en nog geen 3 km verder het bewuste krakje en niets meer geen aandrijving meer!!! nu bleek dat ik het hendeltje bij het te verzetten laten staan had in de omgekeerde richting.nu blijkt dat dit hendeltje dient om de oliedruk van de versnellingsbak te halen. Nou kunnen julie al raden wat er gebeurd is?? geen druk meer op de versnellingsbak,dus geen bediening meer en ze gaat dan automatisch naar neutraal stand! meer dan 11 uur heeft het geduurd eer ik weer thuis was! de volgende dag,vandaag dus(mijn dame stond in Lier-Belgie) kreeg ik het verlossende telefoontje van JAN,met de vraag:je hebt toch toevallig niet aan dat hendeltje geprutst?? ik natuurlijk gezegd van ja!! heel de uitleg gehad over het hendeltje. vandaag is het 1 mei,dus feestdag van de arbeid.zei ik,ik ga toch maar even bellen naar die garage in Lier,je weet maar nooit.hadden die toch wel een permanentie dienst voor dépanages!! ik gevraagd of ik mijn wagen kon ff nakijken en eventueel ophalen,en dat bleek geen probleem.dus ik met mijn schoonbroer naar ginder en ja hoor!! ginder de motor gestart het hendeltje andersom gezet, EN WONDERLIJK WAAR,ZE REED!!! heb ik een ganse zaterdagnamiddag staan afzien van de kou langs de A27,door een dom hendeltje dat verkeerd stond. zal geen 2de keer meer voorvallen hoop ik!!
ziezo,degene die nog niet wisten waartoe het hendeltje diende,nou weet julie het!!!
En nogmaals,mijn hartelijkste dank aan de Heer Jan Uddo Dejong en monteur Sietse!!
Mvg blooper1963;
yep…..als je dus ooit je Ds wilt aanslingeren (jaaa dat kan zelfs nog bij deze auto) dan moet je met dat bewuste hendeltje de bak in z’n vrij zetten zodat je ds niet wegrijd als je ‘m nog in de versnelling had staan .........
En daarvoor is dat hendeltje bedoelt
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Een echte Blooper!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ds23man schreef:Een echte Blooper!
GRG
nou weet je toch waaraan ik mijn nick te danken heb!!
maar toch even dit!! julie hebben hopelijk ook toch de DS moeten leren kennen vermoed ik?? dus je ziet maar al doende leert men zijn wagen kennen ik had nog één vraagje!! toen ik vertrok aan de garage stond de Dame nog op de hoogste veerstand en ben ik er zo een 40 tal kms mee verder gereden,voor ik dit in de gaten had!!kan dit kwaad???
Wij (nederlanders) lezen meestal eerst fff het instructieboekje door
maar euh zoiets had ik ook bij m’n eerste rit : je rijd weg (hand door het stuur om te schakelen),......tja wat zit die hendel op een stome plaats (1e indruk) achteraf gewoon je hand over het stuur ops:
maar vooral dat remmen was fff schrikken je naderd het stoplicht en denkt laat ik eens op die paddestoel trappen: jemig duiken dat ie deed met m’n kop tegen het vooruit…......en zo kan ik nog wel fff doorgaan
en een tijdje in z’n hoogste stand rijden is geen ramp maar, ..... liever niet
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
wat een geweldig verhaal zeg!!! Ben wel blij dat er niets bijzonders aan de hand was. Ik denk dat iedereen wel eens zoiets heeft, alleen bij de meeste mensen zal het geen 11 uur kosten voordat ze weer thuis zijn…
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
citroen23 schreef:Wij (nederlanders) lezen meestal eerst fff het instructieboekje door
maar euh zoiets had ik ook bij m’n eerste rit : je rijd weg (hand door het stuur om te schakelen),......tja wat zit die hendel op een stome plaats (1e indruk) achteraf gewoon je hand over het stuur ops:
maar vooral dat remmen was fff schrikken je naderd het stoplicht en denkt laat ik eens op die paddestoel trappen: jemig duiken dat ie deed met m’n kop tegen het vooruit…......en zo kan ik nog wel fff doorgaanen een tijdje in z’n hoogste stand rijden is geen ramp maar, ..... liever niet
heb ik nog niet zo ‘n instructieboekje,maar ik hoop er een te vinden volgende week op de citrobeurs te Utrecht!! zal wel te scoren zijn zeker daar??
blooper1963 schreef:
heb ik nog niet zo ‘n instructieboekje,maar ik hoop er een te vinden volgende week op de citrobeurs te Utrecht!! zal wel te scoren zijn zeker daar??
yep,..........
er zijn herdrukjes in de omloop: o.a. de chyparse stand heeft ze wel
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
citroen23 schreef:blooper1963 schreef:
heb ik nog niet zo ‘n instructieboekje,maar ik hoop er een te vinden volgende week op de citrobeurs te Utrecht!! zal wel te scoren zijn zeker daar??
yep,..........
er zijn herdrukjes in de omloop: o.a. de chyparse stand heeft ze wel
een paar posts hoger schreef ik dat ik bij het vertrekken aan de garage daarstraks niet gemerkt had dat de dame nog in haar hoogste veerstand stond en heb er zo ongeveer een 40 tal kms mee gereden!! KAN DIT KWAAD??
Merk je dat bij een DS niet?? Bij een BX / Xantia stuiter je dan het hok uit..
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
voge schreef:wat een geweldig verhaal zeg!!! Ben wel blij dat er niets bijzonders aan de hand was. Ik denk dat iedereen wel eens zoiets heeft, alleen bij de meeste mensen zal het geen 11 uur kosten voordat ze weer thuis zijn…
sja, heb je dan een verzekering die 24 uur op 24 assistance verleend bij pech!! het is hun fout ze hebben het één en ander laten mislopen. maar hier is het laatste woord nog niet over gezegd hoor!! die horen nog van me!!! ik ben daar al 15 jaar met alles wat verzekerbaar moet zijn en heb hen in feite nog nooit nodig gehad!! en als je ze dan al eens nodig hebt dan lappen ze je zo ‘n flater!!
Kan me voorstellen dat je daar niet vrolijk van wordt, maar nu je dame het weer doet is er al veel vergeten zeker? (en een kleine schadevergoeding van je verzekeraar is misschien op zijn plaats maar laten we daar in dit topic niet over verder gaan..)
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
voge schreef:Merk je dat bij een DS niet?? Bij een BX / Xantia stuiter je dan het hok uit..
ik had het niet meteen door want de baan was nogal vlak,maar op de autosnelweg wipte ze nogal op en neer en de vering was harder!! en toen ik van de snelweg afreed en aan het verkeerslicht zag ik dat de hendel in zijn hoogste stond!! maar de vraag blijft onbeantwoord!! KAN DIT KWAAD?
klein stukje kan niet zoveel kwaad maar doe het niet te vaak
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
citroen23 schreef:en een tijdje in z’n hoogste stand rijden is geen ramp maar, ..... liever niet
ohh sorry citroen23,ik had dit laatste regeltje over de kop geslaan!! dus het kan geen kwaad dan eventjes!! goed dan morgen eerst naar de douane haar laten invoeren en dan naar de keuring!! hopelijk is ze erdoor!! met hun achterlijke wetten hier
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Tijdens mijn eerste rit in de DS (halfautomaat) reed ik verkeerd en heb er een dik kwartier over gedaan om de achteruitversnelling te vinden.
Toen had ik nog nooit van dat hendeltje onder het stuur gehoord trouwens.
Om de DS te leren kennen heb ik de basiscursus van de DS club gevolgd. Je leert in vogelvlucht in drie zaterdagen bijna alle eigenzinnige (maar briljante) techniek van een DS kennen. En je leert een 10.000 km beurt uitvoeren.
Een echte aanrader die cursus. Zeker voor dat geld.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03