Hoi, ik heb een aantal vragen die door doorgewinterde Citroen-fanaten ongetwijfeld beantwoord kunnen worden. Komt ‘ie:
1. ikzelf heb een ZX 1.8i Avantage uit ‘95. Nu heb ik grijze aanslag in mijn olievuldop/opening. Iemand enig idee wat dit is?
2. Bij het rijden door bochten maakt hij een krakend of “klonk-klonk”-geluid. Hij doet dit ook enigzins als je wat sneller over een drempel gaat.
3. Bij het accelereren (vooral in de 3e en 4e versnelling) “zwabbert/trilt” de auto (hij bibbert zogezegd in de breedterichting, waarbij ook duidelijk de versnellingspook “rammelt”.
Dan nog 1 voor mijn zusje. Zij heeft een ZX 1.4i uit 1994. Deze hapert/schokt in bochten en als de tank minder dan 1/4e deel vol is. Voelt dan alsof hij niet voldoende benzine krijgt.
Iemand enig idee????
Alvast hartstikke bedankt!!
Groetjes, Rogier uit Lelystad
Doet u mij maar een BX in rally-uitvoering (maar ja, waar vind je zoiets…)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Uit een ander (inmiddels verwijderd) topic;
ramjet schreef:Oh ja, de mijne (1.8i) trilt ook in het stuur bij het afremmen!
Nogmaals bedankt, Rogier
stan schreef:nieuwe remschijven en blokken monteren probleem opgelost
@ramjet
Je kan ook, net zoals ik nu doe, reageren. Telkens en ander topic openen is dus niet nodig. Ook kan je je openingspost aanpassen.
Oh ja, nummertje 1; smurrie in de olievuldop. Da’s een beetje sludge, olie + vocht. Dit kan komen doordat je slechts korte ritjes maakt, condens van buitenaf hoopt zich op, na een lange snelwegrit kan het verdwenen zijn. Maar het kan ook een lekke koppakking betekeken. Hoe je die herkend staat wel op het forum beschreven. (zoekfunktie)
Nummero 2; klinkt als een aanrdijfas.
patje74 schreef:Nummero 2; klinkt als een aanrdijfas.
Aandrijfassen is een zwak punt bij de ZX, punt 2 en 3 hebben met elkaar te maken.
Wat de ZX van je zusje betreft, dat klintk als een probleem met de brandstof pomp in de tank. Vervang deze eens door een exemplaar van de sloop, er staan zat ZXen met 1.4i motor op de sloop.
het probleem van de 1400 komt volgens mij redelijk vaak voor bij de zxén. Ik ga er zelf binnenkort één ophalen die hetzelfde probleem heeft.
Daar zei men dat het waarschijnlijk water was wat in de tank zat omdat de contstructie van de vuldop van de benzinetank niet zo geweldig was.
Onder de achterbank is de tank te legen, en een nieuwe filter te plaatsen.
Bij het opnieuw tanken even een reinigend goedje erdoor en de vuldop bekijken, misschien dat er ergens wat rubber tussen moet ofzo.
Ik zal hier nog even een appart topic over maken omdat ik dit probleem zeer binnenkort aan wil gaan pakken.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop