16v laat me nu al staan—> startblokkering ingewikkeld?
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 09 mei 2006 03:32 PM

beste forummers,

Ik m’n zx 16v nog geen week of hij laat me al in de steek. Gisteravond zou ik terug naar huis toen de wagen nooit wou starten, hij bleef op de startblokkering staan. Na een hele poos te hebben gekloot met deuren op slot en weer los e.d. en even 10 minuutjes met rust laten en weer met sloten kloten ging de auto uiteindelijk toch aan.

Naar huis gereden, of eigenlijk geprobeerd naar huis te rijden. Slaat als ik net mijn straat in rijd de auto af, hij krijgt geen benzine meer. Ik heb hem daar maar op een parkeerplaats geduwd. Daar staat hij nu rustig te wachten tot ik de tijd heb om hem te helpen.

Wederom verdenk ik de startonderbreking van kuuren. Ik heb het idee dat deze de benzinepomp blijft blokkeren.

Opzich kan ik nu wel mooi even de pomp schoonmaken en een nieuw benzinefilter gaan monteren. Daarna zou het wel fijn zijn dat ik weer kan rijden.

Daarom nog een vraag: is het erg moeilijk om een (later ingebouwde) startblokkering te verwijderen uit een auto? (blokkering is een stickje die ik ergens even tegen aan moet duwen)

groet, Douwe

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
Jepyh
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 09-02-2005

Gepost: 09 mei 2006 04:25 PM
  [ # 1 ]

Nee dit is niet moeilijk
Je moet alleen weten waar het kastje zit van de startblokkering.(in de middenconsole??)

Sloop het kastje open en kijk waar het relais zit.

Dit relais schakelt de stroom naar de startmotor.
Hiervan moet je dus de schakelcontacten overbruggen.

Optisch heb je dan nog startblokkering, in praktijk dus niet meer.

(Vaak is dit dan ook de enige beveiliging.
Met anderen woorden: als je gewoon voorgloeit en je duwt de auto aan, dan doet hij het ook!)

ZX-1,9D avantage ‘92 (RIP)
ZX 1.9D break Tentation ‘97

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5008
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 09 mei 2006 04:28 PM
  [ # 2 ]
Jepyh schreef:

Nee dit is niet moeilijk
Je moet alleen weten waar het kastje zit van de startblokkering.(in de middenconsole??)

Sloop het kastje open en kijk waar het relais zit.

Dit relais schakelt de stroom naar de startmotor.
Hiervan moet je dus de schakelcontacten overbruggen.

Optisch heb je dan nog startblokkering, in praktijk dus niet meer.

(Vaak is dit dan ook de enige beveiliging.
Met anderen woorden: als je gewoon voorgloeit en je duwt de auto aan, dan doet hij het ook!)

Dat is de howto voor een ouderwetse indirect ingespoten voorkamerdiesel!

een ZX16V is volgens mij een benzine of een gasbak. Daar zit wat meer elektronica in waar je op kunt schakelen.

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 09 mei 2006 06:48 PM
  [ # 3 ]

het is inderdaad een benzine zx 16v ... het kastje weet ik te vinden, hangt naast de zekeringen.

Normaal gesproken is het niet mogelijk om met de auto een start poging te doen als hij op de blokkering staat.

Ik heb echter het idee dat die blokkering er wel af gaat, de motor probeerd dus wel aan te slaan, maar de blokkering op de benzinepomp blijft hangen zodat hij geen benzine krijgt.
Heb ik het idee, dus ik weet het niet zeker.

Feit is gewoon wel dat ik die startonderbreker er uit wil hebben, vind deze flink vervelend.

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 09 mei 2006 10:44 PM
  [ # 4 ]

normaliter zit er op de print een stuk of wat draden aangesloten, al dan niet alarm enzo.
je moet even uitvlooien welke draden , A je pomp B je ontsteking C je startmotor blokeren cq voeden.
dan is het een kwestie van een brug maken, en hopla de onderbreker breekt niet meer.

met een brug bedoel ik een u van een stroomdraadje.
oftewel.
contact A doorverbinden met Contact B. enz..

je kan ook zoeken naar de punten waar de zaak doorgknipt is, en doorverbonden met de onderbreker,
daar de onderbreker wegknippen en eea weer orgineel aansluiten.
mvgr wupke:succes. Wink

Profiel  
 
Gui.do
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 131
Geregistreerd: 07-03-2006

Gepost: 10 mei 2006 01:28 PM
  [ # 5 ]

Héél af en toe had ik een vergelijkbaar probleem op mijn ZX Volcane, met Texalarm. Wat dan hielp was 1 of 2 keer snel het contact helemaal ervan en weer er op, gelijk doorstartend. Dat met die benzinepomp is wel erg vervelend, daar heb ik nooit last van gehad.

Misschien zit t probleem wel in het contactslot.

Xantia Break 1.8 16v LPG - 220Dkm
Peugeot Partner 1.8D combo - 230Dkm
Xsara 1.4i ‘98 - 110Dkm - Leer upgraded - ST-HP-55 - Sold
ZX 1.4i Allure ‘95 - 111Dkm - El. pakket upgraded - JZ-GG-88 - Sold
AX 1.1i TGE ‘92 - 114Dkm - DL-NL-85 - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 205Dkm - ZX-66-DG - RIP
ZX 1.9i Volcane ‘91 - 20xDkm - DF-NF-94 - RIP

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 10 mei 2006 02:38 PM
  [ # 6 ]

Ik heb het eens even goed bekeken maar dit is echt niets voor mij. Ik hou niet zo van al die draadjes, dit gaat me niet lukken. Ik zal iemand zoeken die het voor mij kan doen.

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 10 mei 2006 02:59 PM
  [ # 7 ]

ik vond zonet nog wel een briefje: Alarm is aangsloten op orriginele citroen afoid bedrading ..... iets in deze richting, niet perfect leesbaar.

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 11 mei 2006 12:21 AM
  [ # 8 ]
Douwe schreef:

ik vond zonet nog wel een briefje: Alarm is aangsloten op orriginele citroen afoid bedrading ..... iets in deze richting, niet perfect leesbaar.

zoals gezegd, pfff.
zoek ff naar de orginele bedrading annex de bedrading van die /dat ,alarm.
eea losknippen doorverbinden en hupla ding werkt weer, zonder onderbreking dus.
durft u/je/jij dit niet an, doe ff een Pb en eea word geregeld.
mvgr wupke. Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 11 mei 2006 12:24 AM
  [ # 9 ]
kreazyV8wuppo schreef:
Douwe schreef:

ik vond zonet nog wel een briefje: Alarm is aangsloten op orriginele citroen afoid bedrading ..... iets in deze richting, niet perfect leesbaar.

zoals gezegd, pfff.
zoek ff naar de orginele bedrading annex de bedrading van die /dat ,alarm.
eea losknippen doorverbinden en hupla ding werkt weer, zonder onderbreking dus.
durft u/je/jij dit niet an, doe ff een Pb en eea word geregeld.
mvgr wupke. Wink

is nie de eerste die ik doorverbind/ombouw/repareer oid..
Laughing

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 14 mei 2006 07:57 PM
  [ # 10 ]

Zoals het nu staat krijg ik dinsdag avond hulp van Emiel. Ik hoop dat het gaat lukken.

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 14 mei 2006 10:33 PM
  [ # 11 ]

Ik heb weleens van een Citroen specialist begrepen dat afhankelijk van het bouwjaar, een originele startblokkering (met toetspaneel) vanuit de ECU word geregeld Confused

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 14 mei 2006 10:52 PM
  [ # 12 ]

deze is dus niet orrigineel ... maar ik vond wel een briefje over het allarm ofzo dat dat op orriginele infrarood bedrading zat aangesloten.

Heb geen idee of dat iets met die startblokkering te maken heeft maar oke.

Alarm en afstandsbediening werken niet.

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 16 mei 2006 11:36 PM
  [ # 13 ]

Emiel is vandaag langs geweest en heeft enige hulp geboden. De startonderbreker bleek een ellendig ding te zijn waar vanalles is ingeduwd, deze zit er dus nog wel in maar werkt naar behoren.

Wel is Emiel (bx19trs) tot de conclusie gekomen dat mijn benzine pomp het loodje had gelecht.

De startonderbreking blijft dus zitten en de pomp wordt vervangen.

Natuurlijk mijn grote dank naar Emiel toe Wink

Zie hem hier maar eens stoer doen met de niet werkende pomp:

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 16 mei 2006 11:40 PM
  [ # 14 ]

haha jah, goed opgemerkt… een knipperlicht glaasje heh.

ennuh sleepoog kapje mist ook nog ... welke was jou opgevallen?

Ik ben vandeweek 7x op 4 verschillende sloperijen geweest maar nooit aan het pinkerglaasje gedacht Surprisedops:

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook