Kan iemand mij misschien duidelijk uitleggen waar de vacuumsensor van een 25 GTi zit/hoort te zitten? Heb het vermoeden dat het hele ding bij mij gewoon ontbreekt, vandaar…
Hallo.
Van voren gezien, rechts achter het ronde vat van de koelvloeistof.
Op het schutbord dus.
Een ronde bus, met een stekker en een vacuum slangetje
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Bedankt! Wil ik daar morgen eens naar kijken. Zit al tijden te zeuren met een motor die stationair schudt en rond de 50-60 km/u wat bokt. Luchtslangen lijken allemaal goed, maar als het goed is zitten aan die vacuumsensor ook nog twee kleine slangetjes. Die gelijk ook even checken. Hoe kun je trouwens zien of zo’n ding stuk is?
Die dingen zijn heel vaak kapot inderdaad.
Je kunt het alleen niet zien.
Moet je de weerstand meten.
Gewoon is iets van 100 ohm
En als je er aan zuigt moet het iets van 800 zijn.
Maar ben niet meer zeker.
Wat je vaak ziet dat de weerstand on eindig is.
Dan zijn intern de koolbanen gebarsten.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Maar even zien of ik morgenmiddag een goeie gebruikte kan scoren. Hoop dat het probleem daarmee verholpen is.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Zoals al in ander topic gemeld, hoeft dit niet aan de de vacuumsensor van de VEO te liggen maar KAN het er o.a. aan liggen. De waardes betreft vacuum en de bijbehorende weerstanden zijn in de boeken terug te vinden.Deze boeken zijn via deze site te downloaden alsook op mijn site. De kans is erg klein dat je een goede tweedehandse kunt vinden (denk ik). CX-basis in duitsland was de enig die ik kon vinden die gereviseerde kon leveren.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Hierzo zit het ding:
En dit is wat het boek erover zegt :
Hoop dat je er wat aan hebt.
Had ‘m vanmiddag inmiddels gevonden. Toch bedankt voor de uitleg met foto. Het geval ziet er bij mij nogal doorgebrand uit. Er zit een gat in dat in het nokje van de houder valt. Als ik hierin kijk, ziet het eruit alsof het nogal warm is geweest. Waarschijnlijk stuk dus…
Het kreng is inderdaad nergens nieuw -zelfs niet bij Citroën- dan wel gebruikt te krijgen.
CX Basis maar ‘es proberen dus. Hoe heet zo’n ding trouwens in het Duits??
Unterdruckdose zie ook de tekst hieronder.
Dat is de manier om die dingen te testen.
De mijn heb ik zelf gerepareerd uit drie anderen.
Der IE Motor des CX ist mit einer Unterdruckdose zur Zündzeitpunktverstellung ausgestattet. Leider ist dieses Bauteil durch häufigen Defekt Ursache für viele Motorschäden am IE-Motor. Abhilfe schafft nur eine regelmäßige Kontrolle. Zu finden ist dieses Bauteil hinter dem Lufteinlasstunnel im Motorraum . Mit je 1 Schlauch und Steckeranschluss, ist es mit wenigen Handgriffen ausgebaut.
Die Unterdruckverstellung GENAU zu prüfen, ist etwas schwierig, da es keine Werksangaben hierzu gibt.
Habe aber inzwischen folgende Infos zusammengetragen:
Man teste zunächst durch saugen am Schlauchanschluss, ob sich noch was in dem Teil tut und ob der so erzeugte Unterdruck erhalten bleibt (Zunge vors Loch). So kann erstmal eine defekte Membran ausgeschlossen werden.
Dann wird ein Ohmmeter benötigt: die beiden äusseren Anschlüsse des Stecker sollten in Nullstellung (drucklos) 120-180 Ohm haben. Dieser Wert sollte durch steigenden Unterdruck (dran saugen) ansteigen auf bis zu 1400 Ohm - gute Lunge vorausgesetzt.
Sollten nur 800 Ohm auftreten, ist´s nich so schlimm, dramatischer ist ein permanent zu hoher Widerstand, da die damit verbundene Frühzündung auf Dauer kontraproduktiv für die Pleullager ist…
Also: regelmäßig testen, ggf austauschen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Heb er inmiddels een andere op zitten. 5 Euro op de sloop. Ding is goed getest, maar het probleem is hiermee niet verholpen. Nog steeds hetzelfde gehok bij 50-60 km/u. Is inderdaad - zie post ” Stoterig rijgedrag CX 25 GTi” - in het toerengebied rond de 2100. Hier moet toch iets op te vinden zijn?
Ik zou, zoals ook al is aangegeven in het andere topic, toch zoeken in je electronica, daarna in de injectie. Ik heb een gti turbo die hetzelfde probleem had (stotteren/inhouden rond de 2100 toeren) Nadat ik al de contacten had nagelopen (WD40 en vaseline) heb ik de bougies, kabels en bobines vervangen. In principe zijn de klachten toen gereduceerd tot nihil. Heel af en toe (echt te verwaarlozen) zit er een stottering in (4x in 15000 km). De voiture blijft natuurlijk weerbastig. Bij mijn CX blijken de meeste storingen veroorzaakt te worden door vuile/vettige contacten, waar een beetje WD40 eigenlijk altijd de oplossing biedt. Van niet werkende airco (slechte massa) tot jou beschreven probleem.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
wannabee schreef:Ik zou, zoals ook al is aangegeven in het andere topic, toch zoeken in je electronica, daarna in de injectie. Ik heb een gti turbo die hetzelfde probleem had (stotteren/inhouden rond de 2100 toeren) Nadat ik al de contacten had nagelopen (WD40 en vaseline) heb ik de bougies, kabels en bobines vervangen. In principe zijn de klachten toen gereduceerd tot nihil. Heel af en toe (echt te verwaarlozen) zit er een stottering in (4x in 15000 km). De voiture blijft natuurlijk weerbastig. Bij mijn CX blijken de meeste storingen veroorzaakt te worden door vuile/vettige contacten, waar een beetje WD40 eigenlijk altijd de oplossing biedt. Van niet werkende airco (slechte massa) tot jou beschreven probleem.
Contacten is i.d.d. ook een optie. Zelf heb ik bij onze CX alle stekkers losgehad en volgesmeerd met zuurvrije vaseline. Dan hoef je niet iedere keer weer alle contacten na te lopen maar blijven deze goed. (ongveer 2 jaar geleden en 15000 km geleden gedaan)
Uiteindelijk bood de combo van injectoren laten reinigen, vacuumsensor en benzinedrukregelaar de oplossing.
De CX kan een weerbarstige auto zijn, maar als je alles wat kapot gaat meteen goed repareert kan dat veranderen in een redelijk probleemloze wagen.
Nou als iemand dat gestotter heeft opgelost ben ik zeer geinterseerd.
Bij mijn vorige cx heb ik zeker 100 uur bezig gweest. Maar heb het nooit weg gekregen. Ik had nog een gti die deed het niet.
Ik hebben alles omgeruild, computers sesoren, bekabeling ect. Maar ook de hele injectie.
Maar probleem bleef.
Ben ook wel eend bezig geweest met een scoop om te kijken of je iets ziet, maar dat was heel lastig.
Enige waar ik echt een verbetering heb gehad was het vervangen van de bobines. toen werd het probleem minder.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980