Bij de achterpoten van auto (BX) zitten van die rubber manchetten met vouwen om de veerpoten heen. Nu is er één gescheurd. Het valt vooral op als ik de auto in de hoogste stand doe. (zo kwam ik er achter.)
Is dat een beetje te vervangen? Moet ik stapvoets naar de garage of valt het nog mee?
Indien de inwendige lekkage van de veerpoot gering is, zal er weinig olie uit de kapotte hoes komen.
Toch is het verstandig om deze te vervangen omdat er anders vuil in komt, en de veerpoot defect raakt.(veel lekkage)
Om te verv. het volgende:
Haal bij de dealer een hoes en een klem( speciale klem)
Draai de wielbouten iets los.
Zet de auto achter op steunen en zet de auto in de laagste stand.
Til het wiel op om de olie in de veerpoot weg te werken.
Verwijder het wiel.
Verwijder de borgpen waar de veerpoot aan de draagarm zit .
Kijk goed naar de stand van de oude hoes i.v.m. plaatsing van de retour en ontluchtingsslang( evt. markeren) en verwissel de slangetjes niet onderling.
Draai de klem los(meestal verroest) en verwijder de hoes.
De veerpootstang komt ook mee los; zet de nieuwe hoes eerst op de stang en plaats de nieuwe klem voordat je de boel weer terugzet.
Steek de slangetjes voldoende ver in de aansluitingen op de hoes.
Zet wat vet op de bevestiging met de draagarm en ook op de borgpen.
Het lijkt misschien heel wat maar het spreekt voor zich als je er aan begint.
Succes!
Bedankt
Zal er zo snel mogelijk naar kijken. De lekkage is inderdaad niet merkbaar/nihil.
Het is gelukt!
Pfff wát een gepiel zeg…. Als ik ooit de loterij win, koop ik een garage met brug…
Na de eerste keer monteren schoot de hoes weer los, bij de draagarm, even beter gekeken hoe de hoes aan de andere kant van de auto vast zat, en nu blijft de boel mooi zitten
Wel duur trouwens. 42.07 inclusief BTW voor de hoes en de klem.